QUE??? Norsk og svensk ordliste i rubriklinjen här -----------------------------------------> lyft blicken ett hack upp!

*********************************************************************************************************

01 september 2013

Rethymnon

Maken och jag har varit på Kreta en vecka sammen med bästa Skagengänget. Där var det värmebölja sa dom infödda. 34-35 grader i luften och 27 grader i vattnet. Ljuvligt!
Vi låg och plaskade i havet i mer än en timme åt gången, och om vi orkade så kastade vi boll, 10 poäng när man fick landat den med ett plask rätt framför fejset på nestemann. Till slut sved det i ögonen av allt saltvatten. Själv drog jag också flera längder i hotellbassängen varje dag. Underbart god mat också förståss bl a en rätt som hette "Stifado", den åt jag flera gånger för den påminner väldans om kalops (eller kollaps, som Maken en gång sa).

Jag ska nog flytta dit när jag blir stor.

11 kommentarer:

  1. Det skulle jag också kunna tänka mig! Var på Kreta för två år sedan och det var inte fel! Fast jag tyckte bättre om Rhodos vilket jag inte trodde jag skulle göra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Makens far rekommenderade också Rhodos! En annan gång....

      Radera
  2. Jag också. När jag blir stor

    SvaraRadera
  3. Mocklis, som vi sa när jag var liten. Det är positivt och betyder att jag är lite avundsjuk. Så skönt ni haft det, och alla den goda maten och vattnet som är varmt.....
    Kram

    SvaraRadera
  4. Kreta är underbart och så även Rhodos där vi var i somras.
    Stifado är smaskens! Är det "riktig" Stifado ska den vara gjord på kanin säger min granne som är grek :-) Jag säger bara att jag är glad att jag inte vet vad den är gjord av fast jag misstänker att den stifadon jag har ätit är gjord på fläsk och/eller nötkött

    SvaraRadera
  5. Åhhh så ljuvligt... Har inte vart där ännu men...

    SvaraRadera
  6. Å ja! Deilig. Det er mykje eg skal gjere når eg vert stor..

    SvaraRadera
  7. Det där lät jättemysigt tills du skrev kollaps som jag tycker lika mycket om som kalops. Hoppas att värmen härifrån även når till dina hemtrakter denna vecka så får du behålla din bruna hy ett tag till.

    SvaraRadera
  8. Vi var också i Rethymnon i somras! Och åt också Stifado! Världens godaste stifado åt vi. Tyckte mycket om Kreta :)

    SvaraRadera

Ja, och...?