QUE??? Norsk og svensk ordliste i rubriklinjen här -----------------------------------------> lyft blicken ett hack upp!

*********************************************************************************************************

03 juni 2013

Trallala och färdig med det

Ibland undrar jag vad musikkritikerna utgår ifrån när de skriver en reccension över nya album som kommer ut. T ex så köpte jag Ultravox' sista album i fjol, och var överlycklig över att det typiska soundet till bandet fortfarande var kvar och var tydligt igenkännligt. Då skrev en surmagad kritiker att bandet inte förnyat sig, utan lät precis likadant som för tjugo(?) år sedan.

En annan artist som precis släppt ett nytt album är Agnetha Fältskog, och hon sjunger precis som jag förväntat. Jag gillar också albumets trallvänlighet, men så är jag kanske inte så kräsmagad. En gnällspik av en kritiker skrev dock att detta var väl inget att komma med, tråkigt och förutsägbart.

Men vad i all världen förväntar kritikerna sig? Att Ultravox plötsligen ska låta som Kizz; och att Agnetha ska sjunga som Bonnie Tyler? Då hade jag iallafall blivit besviken.

Men så är ju jag inte musikkritiker iheller.

12 kommentarer:

  1. Nä men eller hur - man gillar dom av en anledning ..... hur dom låter !

    SvaraRadera
  2. Det är väl klart att de ska låta som de brukar!!

    SvaraRadera
  3. Her er jeg både enig og uenig. Som ex-musiker kan jeg bare si at det å strebe etter å gjøre ting på nye måter, se og lage og si noe nytt for hvert album var viktig for meg. Men som lytter (og fan) ville jeg foreksempel aldri tolerert at Tom Waits begynte å synge som Bee Gees (noe han heldigvis aldri vil ha muligheten til å gjøre). Men musikk-kritikere kan resa åt helvete. De har ofte ikke peiling.

    SvaraRadera
  4. Kritiker ska man inte bry sig om. Eller göra som jag, skriver dom att det är skit, då tycker jag i regel att det är bra! Kramar

    SvaraRadera
  5. Det heter inte "kritiker" för inte. Hur skulle det se ut om dom plötsligt inte var kritiska? ;)

    SvaraRadera
  6. Håller med dig! Det är lite som när en konsert ska recenseras också, då verkar dom skicka den person tidningen har som absolut INTE gillar den artisten.

    SvaraRadera
  7. Håller med ibland. Nu har jag precis läst Expressens recension av Kiss konsert i lördags. Jag börjar fundera på om vi var på samma konsert när han skriver om vissa detaljer. I det stora hela är vi i och för sig överens om slutbetyget på konserten som helhet, men detaljerna... Där tycker vi olika.

    SvaraRadera
  8. Jo..ibland undrar man ju om de inte klankar ner på en artist bara för att göra sig märkvärdiga..eller nåt.

    Fast ibland hittar väl även en blind höna ett korn eller två...

    SvaraRadera
  9. Som med filmer. Kultursnobbar är så trista. Gillar man det så gillar man det. Oberoende av antal getingar eller överkorsade solar.

    SvaraRadera
  10. Jag håller med "Snäckskalsdalen" Inget o bry sig om, tyck som du själv vill.

    SvaraRadera
  11. Tacka fan för att bra grejer låter som förr! Vill vi ha "förnyelse" kan vi ju försöka uthärda Sean banan och gänget.

    SvaraRadera

Ja, och...?