QUE??? Norsk og svensk ordliste i rubriklinjen här -----------------------------------------> lyft blicken ett hack upp!

*********************************************************************************************************

26 juni 2013

Brunost och gulost

Här i Norge har dom nåt som heter getost. Antingen tycker man om det, eller så tycker man inte om det. Jag tycker definitivt inte om det, känslan när den där söta läbbiga osten sätter sig i gommen är förfärlig. Det enda som ska fastna i gommen är choklad,
då är det mer än okej. Men då ryser Maken, för det gillar inte han.

Idag hade Maken besudlat min osthyvel (ja, den är min!) med läbbig getost, så det smetade av på min vanliga ost, uärk. Och det ser man inte förrän det är för sent. Æsj.

8 kommentarer:

  1. He he, gjett hva jeg sitter og mumser på mens jeg leser akkurat nå? Joda, brunost! Deilig! Nystekte vafler smaker aller best med brunost. Men ok, smaken er forskjellig.

    SvaraRadera
  2. Brunost och vitost. På tunnbröd. Helst nybakat.
    Så finns det inte godare.
    Min farmor lärde mig att tycka om det, minns jag. Jag var nio år när hon dog, och pappa har hållt traditionen i hävd! Men så är jag halv sur-jämte också, och alltså nästan norsk.

    SvaraRadera
  3. Men det som är så gott! Och "flötemysost", vad det än är så är det en absolut favorit, kan inte köpa det för jag äter upp allt på en gång!
    Kram i regnet

    SvaraRadera
  4. När jag jobbade i Norge lärde jag mig äta brunost. Nu blev jag förskräckligt sugen på det! Brunost på våfflor - mmmmmmums!

    SvaraRadera
  5. Köp honom en egen osthyvel..ännu bättre...ge honom den gamla och köp en ny till dig själv..en i äkta guld..!

    Sv: Jo...Startrek är ju bara bäst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han HAR ju for fanden en egen!!!!

      Radera
  6. Brunost er godt! Geitost er pyton!!

    SvaraRadera
  7. Ni får väl införskaffa en osthyvel till maken

    SvaraRadera

Ja, och...?