QUE??? Norsk og svensk ordliste i rubriklinjen här -----------------------------------------> lyft blicken ett hack upp!

*********************************************************************************************************

19 maj 2013

Tur/Retur Oslo

Kristihimmelfärdsdag hämtade jag My DarlingMams, och efter en vecka hos oss i Oslo så skjutsade jag henne hem igen igår. Imorgon kör jag hem till Oslo igen. 260 mil på 12 dagar, tur att jag gillar att köra bil.

Sonen fick för sig att hjälpa oss fördriva tiden på färden, och beordrade sin Mormor att räkna mötande gula bilar på vägen upp, jag hjälpte till. 42 st såg vi på väg upp. På vägen ner igår hade han bestämt att det skulle räknas mötande bilar med släp/henger. Campingvagnar ingick inte. Därmed räknade vi inte hästtransporter heller, för det är ju typ campingvagn fast för hästar. 161 st såg vi på vägen ner.

DarlingMams sa att hon var alldeles vänstervriden i nacken och halsen, det blir man ju när man hela tiden spanar på mötande trafik. Sen undrar jag hur mycket hon fick med sig av utsikten generellt, iallafall på högersidan. Fast det blev ju bägge sidor en gång iallafall i och med att vi körde samma sträcka upp och ner (till Oslo alltså, inte uppochner på taket). Själv ser jag ju av naturliga skäl mest på vägen.

DarlingMams och jag har gjort en massa trevliga saker, fast hon först sa att hon inte orkade så mycket. Sen gick vi i fyra timmar på ett av provinsens shoppingcenter, dock med avbrott för fika. En lunch på Frognerseteren hann vi också med med underbar utsikt över Oslo.

Medan jag har varit borta har det varit dramatik hemma i provinsen, en storögd
Make fick status som vittne där han intet ont anande stod och polerade sin bil när
det galopperade förbi två stycken på rymmen från polisen. Där ser man.

13 kommentarer:

  1. Fick i dagarna en inbjudan till Norge..en bekant som vill ha mig på en veckas besök..låter intressant..!

    Det får nog bli så..Norge är vackert.

    SvaraRadera
  2. Vad spännande med lite vardagsdramatik! Även fast du missade det. =)

    SvaraRadera
  3. Synd att du missade dramatiken! :-) Roligt att DarlingMams orkade mer än hon trodde.

    Må så gott

    SvaraRadera
  4. Hej hopp!

    VA? Är det inne ännu att räkna gula bilar? hehe

    SvaraRadera
  5. Hur lång tid tar resan? Kul verkar ni haft iallafall :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. 6-8 timmar beroende på tidpunkt på dygnet och om man stannar till eller inte. (dock är minst ett kissestopp ett måste, men å andra sidan är jag en snabbkissare).

      Radera
  6. Skönt för Mamsen att du har en så bekväm bil. Ett tag var det populärt att säga "gul bil" och så skulle man slå på den man satt bredvid. Min mamma räknade alltid bara mjölkbilar. Det är inte så ofta man ser dem. Det tar bara 4 timmar från Oslo och hem till mig tror jag, utan kisspaus.

    SvaraRadera
  7. "Gul bil" är väl något av en klassiker vid det här laget. Men om det gjorde att restiden kändes kortare är jag tveksam till.

    SvaraRadera
  8. Vad bra att du gillar att köra bil och vad lyckat att du mest tittar på vägen. Annars gillar jag gulabilleken. Helt i min stil. Gillar du Jaktis?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade mitt första sommarjobb där!

      Radera
  9. Tänk att din mamma är så stark nu att hon orkar med en såpass lång resa fram och tillbaka! Härligt.
    Och stackars mannen.....
    Kram

    SvaraRadera

Ja, och...?