QUE??? Norsk og svensk ordliste i rubriklinjen här -----------------------------------------> lyft blicken ett hack upp!

*********************************************************************************************************

25 maj 2013

Lipidprofilen Fru Oslo

Maken har en ärftlig belastning för högt kolesterol i släkten och det har även jag, så i tisdags var jag iväg för att få taget ett prov på mina kolesterolhalter i blodet. Jag hade ringt i förkant och fått veta att man skulle vara fastande, så det var jag.

Damen i luckan: "Hej!"
Jag: "Hej, jag ska ta ett kolesterolprov."
Damen i luckan: "Fødselsdato?
Jag: "123456."
Damen i luckan: Åh ja, du ska ha en lipidprofil."
Jag: "Jaha? Ja."

Igår fick jag resultatet; lite höjda värden som kan fixas med kostomläggning (UÆÆÆ!!! Jag vill ju ha choklad jämt!!!). Men tack och lov, jag är inte sjukligt belastad genom arv.

Surt för den som lever riktigt ordentligt vad det gäller kost och motion och ändå får veta ett högt värde, men den genetiskt ärvda kolesterolproblematiken kan man inte jobba bort själv. Man kan såklart påverka den, bara inte "nog."

Så nu får jag inte äta choklad mer än till helgen, det blir hårt. *suck*

6 kommentarer:

  1. Aj då, det var hårda puckar det. Men är det inte värre än då...

    SvaraRadera
  2. Tråkigt... men så god helgen kommer att vara !

    SvaraRadera
  3. Oj.... tuffa tider. KRAM!

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Tråkigt med dåliga värden - men jag har hittat lösningen (tror jag)! Kolla in på svt.play; vetenskapens värld avsnitt 11. Där har jag funnit lösningen till mitt problem. Kosthållningen 5:2. Vi är ett gäng tjejer på jobb som ska pröva detta med att "fast på 500 kcal" måndagar oc htorsdagar och sedan leva livet övriga dagar. Kanske något som kan passa dig oxå??? Lycka till!

    SvaraRadera
  5. Oh, förfärligt. Men vi ska inte tala med mig om kolesteroler....12. Vad säger rönkenmadam om det! Och dom elaka 9,8. Så jag är på piller hela livet ut....och har totaländrat kosten, det är så mycket fibrer och grejer numera så hälften vore nog!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Aj då! Tuffa tider med choklad abstinens, låter ju inte så kul, men du har ju helgerna att se fram emot trots allt. :)

    Kramkram!

    SvaraRadera

Ja, och...?