QUE??? Norsk og svensk ordliste i rubriklinjen här -----------------------------------------> lyft blicken ett hack upp!

*********************************************************************************************************

20 april 2013

Ja ja, er det så nøye da?

I torsdags skulle vi hämta Sonen på flygplatsen, "jag landar klockan 1930" hade jag fått på sms. Men ikke, när vi kom dit var det avgångstiden från Trondheim han hade skrivit! Så det blev en fika i en dryg timme på oss, trevligt det med. Dom har byggt om kafeet där, och det har blivit riktigt fint. Det sa jag till en av damerna som gick och plockade disk där och då svarade hon; "nei, det er ikke så farlig". Språkförbistringar med andra ord. Lustigt ändå, för resten som jobbade där var svenska, så hon borde kanske ha förstått. Fast jag pratade ju med skånish accent, så då blir det kanske extra svårighetsgrad, vad vet jag?

Sen när Sonen äntligen landat, så skulle vi då köra hem. Vi kör nästan alltid min Tiguan när vi är bägge, för Makens Volvo är så låg att ta sig ur för gamla stela tanter dvs jag. "Öppna bilen då", säger jag otåligt. "Jag försöker ju" säger Maken. Så fick jag se att han stod och klickade enträget på nyckeln till Volvon! "Om du inte byter nyckel blir vi stående här till långt in på natten" sa jag då. Och fnissade lite förtjust. Jag fick en passe olm blick tillbaka....

Igår jobbade jag halv dag, och efter det for Sonen och jag på Harrytur (norskt fenomen). Han hade siktat ut Charlottenberg, men eftersom han glömde att svänga i nåt vägkryss nånstans på vägen, så hamnade vi i Töcksfors istället. Lika fint det. Jag köpte keso med frukt och nötter och öl enligt ønske från Maken. Sen handlade vi lite godis också, för det måste man göra när man är på Harrytur.

Idag har vi sol, om ni har detsamma så kom dere ut og nyt det deilige været!

6 kommentarer:

  1. Harrytur åker alla norrmän på. T o m min "svenska" dotter. Fasst hon anser sig norsk nu efter 8 år i Norge.
    Vet inte hur shoppingen är i Charlottenberg men i Töcksfors har du ju byggt stora nya köpcenter såg jag när jag som hastigast for förbi där i förra veckan. Så det gjorde säkert inget att du hamnade där. ;)

    SvaraRadera
  2. Men jisses!! Inte DU som byggt i Töcksfors! Hahaha!! DE ska det ju vara! :)

    SvaraRadera
  3. Trevligt att ha sonen hemma :)

    SvaraRadera
  4. Att norrmän "går på tur" har jag ju hört. Men Harrytur har jag ingen aning om vad det kan vara. Fast eftersom det inkluderar godis där på slutet måste det ju bara vara något trevligt. =)

    SvaraRadera
  5. Det är inte så lätt med språk och dialekter. Flera Ystadbor förstår inte min halländska.
    Harrytur var något nytt. Fint väder i helgen. Vi gick längs med havet i Abbekås.

    SvaraRadera
  6. Kul, alltså roligt.....med språkförbistringar!
    Nej, ingen sol, bara grått!
    Kram

    SvaraRadera

Ja, och...?