QUE??? Norsk og svensk ordliste i rubriklinjen här -----------------------------------------> lyft blicken ett hack upp!

*********************************************************************************************************

02 februari 2013

Självklart?

Igår när jag var inne i en hobbyaffär var det en tant som tappade en tiokroning på
golvet utan att hon märkte det när hon skulle betala. Så jag hojade till och sa att hon
hade tappat den, och sen böjde jag mig ner för att plocka upp den till henne. Hon stod
och väntade, och när jag gav henne den tog hon bara emot den, vände på klacken utan
att säga ett enda pip. Jag måste erkänna att jag blev en smula förvånad, för jag förväntade mig faktiskt ett "Tack!" Men nehepp, det kom inget, och expediten bara skakade på huvudet.

Det får mig att fundera lite över var vi är på väg i vårt samhälle, när vi inte ens kan säga tack när någon gör nån annan en liten tjänst. Men visst, jag har också noterat att man oftare och oftare får en dörr i fleisen (så HIMLA bra norskt ord!) istället för att hålla upp den till den som är två steg efter. Och så klagar man på de unga idag! För dem jag pratar om här är gott vuxna människor. Och jag har många fler exempel att ta av.

Är det verkligen så här vi vill ha det? Triste greier.......

13 kommentarer:

  1. Så jäkla tråkigt, och sen ska man lära sina barn att vara hövliga.

    SvaraRadera
  2. Sant! Det är inte klokt! Min kompis(som snart kommer hit faktiskt)och jag, vi hittade en plånbok på en affärsparkering. Lämnade in den i kassan. Affärsinnehavaren kollad körkortet, visste vem det var och ringde. Vi var fortfarande kvar i affären när hon kom. Expediten visade på oss, men kärringen gick bara därifrån, utan ett tack :( Man blir besviken! Ett TACK är faktiskt gratis.

    SvaraRadera
  3. Det är så lustigt att du skriver detta just idag! För vi har varit ute bland folk och promenerat i storstad. Men jag har aldrig träffat så många ohövliga människor på en gång i mitt liv, tror jag. I bilen hem satt både omgivningen och jag tysta och grunnade. Är människorna så olyckliga så att det inte går att vara vänliga längre, eller vad är det. Det var alla möjliga små incidenter. Jag var på väldigt gott humör när vi började vår promenad men jag blev förvånad gång på gång......Och solen sken och det var härligt, men ändå.
    Tråkigt, riktigt tråkigt. KRamar

    SvaraRadera
  4. Nästa gång behåller du tian själv! Jag har gjort samma tabbe ;-) Ska inte hända fler gånger...

    SvaraRadera
  5. Håller med znogge. :)

    Det är kostar inget att säga tack!

    SvaraRadera
  6. Enig, triste greier. Du burde absolutt fått et takk fra dem dama, uhøflig kjerring.

    SvaraRadera
  7. Jag har också noterat förändringen. Trist utveckling. Bäst är nog att fortsätta att vara en snäll och hjälpsam medmänniska. Samtidigt hade jag blivit sur på en sådan person som du råkade ut för. Liknande saker har hänt mig flera gånger. Som tur är finns det många som blir glada och tackar fortfarande. Inser såklart att det är ett jobbigt ord att säga. Fyra bokstäver på det svenska språket.

    SvaraRadera
  8. Fyyy för ohövliga människor.

    SvaraRadera
  9. Hej


    Ja det blir mer och mer sådant.....alla tar allt för givet i dag och skall ta lättaste vägen och ett tack i dag betyder att man slavar under någon annan......knäppt.

    SvaraRadera
  10. När man sitter i rullstol som jag är folk ofta snälla med att hålla upp dörren, men nog finns det gott om undantag.

    SvaraRadera

Ja, och...?