QUE??? Norsk og svensk ordliste i rubriklinjen här -----------------------------------------> lyft blicken ett hack upp!

*********************************************************************************************************

13 februari 2013

Dum i bollen

Min symaskin är lite drygt 30 år gammal. Den var väldans flådig när den kom på marknaden, och var en av de första med ett litet datachip som genom sina program
gav oändligt många sömmar, bl a syr ett program små taxar(!) Följaktligen har denna supermaskin också ett färdigt program för knapphål; jag ploppar bara i knappen i en speciell pressarfot, drar ner en spak som då mäter hur långt det ska vara, och sen gasar jag. Nuförtiden har säkert alla symaskiner ett sånt program, men för dryga 35 år sen var det ett enormt framsteg. Det vet alla som svurit över svårigheten att sy snygga knapphål på stenåldern.

Den enda nackdelen har dock varit att det bara har varit två storlekar på knapphålen. Men idag tänkte jag att "kanske det går att påverka storleken med sicksack-knappen?" Och minsann; knapphålet blev småttigt och nätt på nya sidenblusen!

Men hur puckad är det möjligt att bli? Jag har sytt på en sån maskin i drygt 35 år (sydde på mammas innan jag köpte en likadan själv), och först nu kom jag på detta....hur faen är det egentligen ställt innanför pannebrasken på den här tanten??? Jeg gremmes....(men knapphålet är sketasnyggt :-)

7 kommentarer:

  1. Då är vi två då, ;-)skulle aldrig tänkt på det, ännu mindre sy något ;-D

    SvaraRadera
  2. Vilken modern maskin ! Haha - jag har en gammal grön Husqvarna jag .

    SvaraRadera
  3. Jag avundas alla som kan handskas med dessa maskiner. Själv klarar jag inte ens att trä tråden i dem. Det är vådan av att ha haft en svärmor som var sömmerska.

    SvaraRadera
  4. Beundrar dig enormt! Min maskin som jag haft jättelänge dog och jag fick köpa en ny. Nu har jag lärt mig trä på tråden på nålen (innovation, 'automatisk' typ), men jag har absolut inte vågat testa knapphål än. Alls. Och det känns väldigt amatörmässigt.

    SvaraRadera
  5. Min symaskin står mest still... Just nu (=senast jag försökte sy med den för över ett år sedan) var vi inte alls överens, symaskinen och jag... Den tuggar sytråd och nålar som en hund i slyngelåldern tuggar bordsben. Tycker inte alls om den just nu. Jag vill ha en ny symaskin, samtidigt som jag inte tycker att jag kan motivera inköpet av en ny med tanke på hur lite jag använder den. Så nu vänder jag mig till grannen sömmerskan när jag behöver lägga upp nya byxor istället för att sy själv. Kan nog göra det många gånger innan jag är uppe i kostnaden för en ny symaskin.

    SvaraRadera
  6. Som vanligt är jag mer imponerad över allt du syr och fixar. Och det är väl bra att du upptäckte det över huvud taget.

    SvaraRadera
  7. Har inte ens ngn maskin...

    SvaraRadera

Ja, och...?