QUE??? Norsk og svensk ordliste i rubriklinjen här -----------------------------------------> lyft blicken ett hack upp!

*********************************************************************************************************

30 januari 2013

Mandelkjernepudding

Här i Norge har dom en efterrätt som heter mandelkjernepudding. Jag vet faktiskt inte om den finns i Sverige och vad den då eventuellt kan tänkas heta, men den luktar precis som det björnklistret man hade i skolan när man var liten. (nej, jag smakade aldrig på det) Och så minns jag att klistret hade en spretig plastpensel som var rent hopplös.

Jag gillar inte den där efterrätten nåt vidare, men Maken gör.

<end of message>

11 kommentarer:

  1. Björnklister var gott - luktade gott menar jag!

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. Jag googlade och jag tror du har rätt!
      Vad du vet!

      Radera
  3. Gillade också lukten av björnklister. Finns de som säger att Amaretto-likör luktar likadant. Jag har aldrig luktat på det...
    Och, ja, det hade varit roligt om det var du som kom på frukost :)

    SvaraRadera
  4. Den är en favorit i familjen äldsta dottern gift in sig i!

    SvaraRadera
  5. Mandelkjernepudding, björnklister?? Är totalt borta nu :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får googla det. Björnklister var vitt och i en röd burk, vad jag minns.

      Radera
  6. Björnklister. Låter inte så gott. Norrmän är konstiga, det får vi inte glömma!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du det är dom! Jag blir påmind hela tiden!

      Radera
  7. Med den liknelsekänslan så kan jag förstå att rätten blir mindre inspirerad att äta =)

    SvaraRadera
  8. Mandelkärnepudding är kanongott (med någon saft/jordgubbssoppa på). Det skiljer såklart mellan märken (om det är pulver) och speciellt hur det är gjort (om det är gjort från scratch, jag föredrar de paketen man köper i butiken och rör ner i varmt vatten/mjölk och sedan låter svalna och stelna tills det blir en krämigt god vanilj/krossad mandel-pudding med litet fruktsås på. :)

    SvaraRadera

Ja, och...?