QUE??? Norsk og svensk ordliste i rubriklinjen här -----------------------------------------> lyft blicken ett hack upp!

*********************************************************************************************************

15 december 2012

Vitt, vitt, vitt

Idag har jag varit ute och kört. Det är busväder här, snöar som bara den och det var
inte plogat/brøytet noe særlig. Glatt var det också under all snön. Men det gick bra,
och jag såg ingen som kjørte "gris" iheller. Det är det värsta på dagar som den här; unga bilförare som "leker sig" bak ratten, och som inte tänker på sina medtrafikanter. Och så mister dom kontrollen, och så är det nån oskyldig stackare som blir lidande.

För säkerhets skull köpte jag ändå en "kjetting på boks" (en slags klistervalla att spraya på däcken) att ha liggande i bilen. Dock är det sällan jag har haft användning för det, egentligen bara vår sista backe upp till garaget. Den backen är en 180 graders sväng,
så där är det många som sitter fast halvvägs.

Varken jag eller Maken har haft dubb-/piggdekk på över 15 år, det mesta sitter mellan öronen när man ska köra på halt väglag. En enda gång har jag behövt lägga på snökedjor/riktig kjetting, men då var det blåis.

Förresten är den där klistervallan bra att spraya under skorna också :-)

5 kommentarer:

  1. Här har det snöat, haglat och regnat å det töar, blåser som skam å de e glashalt! Vart har du köpt den där klister sprayen? Låter väldigt intressant!

    SvaraRadera
  2. Jag var tvungen åka iväg med bilen, och blir ledsen när jag blir omkörd gång på gång i snöfall, snörök och drivor.

    SvaraRadera
  3. hade ingen aning om att det fanns fästvalla för bildäck. Finns det i Sverigelandet med?

    SvaraRadera

Ja, och...?