QUE??? Norsk og svensk ordliste i rubriklinjen här -----------------------------------------> lyft blicken ett hack upp!

*********************************************************************************************************

23 december 2012

Oh denna jul....

Rullat köttbullar och stekt idag rullat och rullat fru Blom, dom blir inte runda, en del ser ut som dockehamburgare, andra ser ut som lämnaföreträdeskyltar. Men dom smakar bra. Jag har aldrig lyckats laga en rund köttbulle i hela mitt liv. Halva röven på en död gris ligger i ugnen sen tre timmar tillbaka, den ska smetas in med stark senap och griljeras sen. Kokt knäck har jag också gjort, fast jag hoppade den hackade mandeln och tog flagad istället. Det blev så mycket mer estetiskt vackert än den hackade, oj vad Ernstig jag är. Sen drack jag konjak när jag klickade, det gick som en dans i småbrödsformar istället för såna där plutteknäckformar. Och så gick det fortare och knäcken hann inte bli sådär tjock och stel.

Igår sa Maken förnöjd, "ahh...nå skal det bli godt å slappe av i jula etter all stress". Då kände jag det onda ögat växa fram mitt i pannan, för vem har städat, skrivit julkort, tänkt ut och handlat klappar, julpyntat, lagat mandelmusslor och muffins? Inte han iallafall. Och så ojade han sig över att han måtte handla lite tidigare på dagen "för det var ju så mycket folk i affären!" Jaha? Och det har det inte varit den sista månaden? Morr.

Sen försäkrade både han och Sonen att dom verkligen satte pris på det jag gjorde.
Nästa år ska jag faen julstrejka, så får vi väl se hur kul det blir....!

14 kommentarer:

  1. Ja du, det min man gör, är koka knäck. Och städa har han hjälpt till med :)

    SvaraRadera
  2. Jag gjorde "Tings" köttbullar. Lite lätt modifierade. Min kryddning blev i det starkaste laget. Men bullarna blev runda. God jul finaste Osloskånska!

    SvaraRadera
  3. Kram heter väl klem på norska? Det var i alla fall det jag menade.

    SvaraRadera
  4. Förstår dig precis!
    Och eftersom jag aldrig fått till nåt annat än köttbullepyramider om dom ska stekas gjorde jag också Tings. Snygga och goda.
    En riktigt fin Jul önskar jag dig och familjen!

    SvaraRadera
  5. Ha ha ha, arbeidsfordelingen er den samme her. Og Mannen ser fram til å sette seg ned han også. :-) Ha en fin julefeiring.

    SvaraRadera
  6. Kände oxå så idag. Att jag gjort allt menar jag

    SvaraRadera
  7. Amen på det! ;)
    God Jul till dig Fru Oslo!!
    Stor Klem

    SvaraRadera
  8. Och här har söta halvan handlat, fixat skinkan, trillat och stekt köttbullar!
    Jag har bäddat rent och promenerat dammsugaren i ca tio minuter.

    Varför stressar ni så? Det blir ju jul ändå!

    Kramar från utvilad Markatta

    SvaraRadera
  9. Ha en riktigt GOD JUL!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  10. Ha en riktigt God Jul trots att köttbullarna inte är runda :-)
    mina blir heller aldrig runda men dom är goda!

    SvaraRadera
  11. Karlar är ett konstigt släkte... de blir så lätt andfådda och trötta av att värma soffan...

    SvaraRadera

Ja, och...?