QUE??? Norsk og svensk ordliste i rubriklinjen här -----------------------------------------> lyft blicken ett hack upp!

*********************************************************************************************************

05 november 2012

Min SuperMamma

Jag måste få skryta lite med my DarlingMams....

Huvudföremålet med min resa ner till henne den här gången var förutom själva besöket också att lära henne hantera en laptop. Från förr så sms:ar och mms:ar hon som bara den, och har en längre tid varit ordentligt sugen på detta med internet och att kunna maila.
Nu råkade det vara så att vi hade en bra laptop "över" här i heimen, och som kronan på verket var det en likadan som den jag har, så att sen kunna supporta henne på telefon skulle ju vara fullt möjligt. För att försvåra det hela är dock tangentbordet på norska, så vi har inte ä och ö, dom får man "specialgöra" när man skriver på svenska.

Vi gick igång ganska meddetsamma jag kom ner med att lära tangentbord, specialkommandon och lära sig att surfa och söka på internet. Tack vare er så hade vi många startsidor att ta av och beslutet föll till slut på superstart.se. Hon har också fått ett mailkonto, och nu kan hon logga in, läsa mail, svara, och skriva nya. Idag hade hon
t o m klämt dit en smiley i ett mail till mig, utan att jag lärt henne det!

Kvällen innan jag skulle resa hem, så sa jag: "det är ju ganska otroligt vilken kapacitet en hjärna har!" För trots en stroke och en ålder på 82 år ung, så har önskan om att lära sig hantera en dator motiverat henne till att faktiskt klara det!

Jag är väldigt, väldigt imponerad och stolt över henne!

22 kommentarer:

  1. Med all rätt! Min svärmor som är lika gammal som din mamma är en fena på datorer medan min mamma inte alls kan förstå vitsen med det...

    Smidigt att ni har likadana med tanke just på supporten!

    SvaraRadera
  2. Så härligt ! Jag kan nästan se henne framför mig. Nöjd och glad över att vara "modern" :)

    SvaraRadera
  3. Mycket imponerande! Finns viljan så kan under ske...:-)

    SvaraRadera
  4. Oh, jag blir alldeles imponerad! Det är att ha go det! Så har det gått i arv också. Skönt för både dig och din mamma! Nu får ni väl börja skypa nästa gång, eller, det kanske ni redan gör.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Bra gjort av din mamma!!!
    Blir alltid impad av "gamla tanter" som vill lära sig datorer.

    Min mamma är 85 och går på datakurs (andra terminen)jag har precis varit där och kopplat in en dator till henne. Dock ingen laptop. Hon ville inte ha det så min bror bistod henne med en gammal från hans firma.

    Tycker gummorna är värda all kred att de ens vill!!!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Åå! Eg vert glad av å lese dette :)
    Min mamma var også slik.

    SvaraRadera
  7. Jag hoppas att min mamma också tar tag i datoranvändandet igen när hennes sorg efter pappas död mildrats. Just nu vill hon inte så mycket. Men jag tror jag ska rekommendera henne en padda eller liknande läsplatta. Eller en laptop. En stationär vill hon inte ha.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var just efter min pappas död hon började med datakursandet. Säkert för att få något annat att tänka på. Stödjer henne till 100 %.

      Radera
  8. Min mamma är 80, hon kan mer än jag om datorer. Hon har tom dejtat via internet sen hon blev änka. FB har hon haft lika länge som jag... Det är krut i gummorna nu för tiden!

    SvaraRadera
  9. Men så fint! Jag önskar henne mycket glädje med detta. Jättebra!

    SvaraRadera
  10. Härligt, värd skryt, helt klart! Kanske vi ser henne i bloggsfären snart rentav? :)

    SvaraRadera
  11. Jag är superimponerad av din mamma och hennes superdotter!

    SvaraRadera
  12. Oj! Det var minsann inte illa! Förstår att du är stolt som en tupp :-)

    SvaraRadera
  13. Härligt!!! Min farsa är strax över 70 och håller på, men emellanåt behöver han ganska mycket hjälp av oss eller någon annan. Men jag gillar tanken på att även de som är äldre vill lära sig det nya. :-) Kan tala om att det finns folk i min ålder som absolut inte vill lära sig eller acceptera att mycket numera går via datorn.

    SvaraRadera
  14. Det är beviserligen så att det är aldrig försent att vinna ny kunskap och få nya erfarenheter. Underbart! Ha en fin dag.

    SvaraRadera
  15. Så coolt! Min mormor som är 92 år är inne och läser på min blogg varje dag. Det är också coolt.

    SvaraRadera
  16. Så häftigt! Jag beundrar alla människor som trots ¨lder och sjukdom inte dukar under för ovilja till att lära sig nya färdigheter. Heja morsan!

    SvaraRadera
  17. jag är grymt imponerad och hoppas att jag är lika mentalt kapabel när jag är i den åldern.

    SvaraRadera
  18. Wow! Imponert! Det står virkelig respekt av det der!! Digger det når ting ikkje er en umulighet men ein utfordring!
    Go mor di!

    Klem

    SvaraRadera
  19. Härligt! Ömma modern hänger på fb och snackar med barnbarnen som befinner sig i andra delar av landet. Det är så roligt när de har kvar sin nyfikenhet och drivet framåt!

    SvaraRadera

Ja, och...?