QUE??? Norsk og svensk ordliste i rubriklinjen här -----------------------------------------> lyft blicken ett hack upp!

*********************************************************************************************************

26 november 2012

Köpenhamn!

Det kuliga jag hade på gång var en tur till Köpenhamn; jag och Maken och ett nært vennepar av oss. Vi tog båten från Oslo, käkade ett helsmarrigt julbord (på vilket Maken otroligt nog föråt sig gick och lade sig kvart över nio den kvällen.....) och satt sen i nattklubben och tittade på folk som gjorde bort sig. Vad faen flyger det i folk?? Måste man lägga igen hjärnan/vettet och bete sig som en idiot när det kommer till julbord?
Jag häpnar....

Nåväl, nästa morgon var Maken fit for fight igen, och gav sig gladeligen i kast med frukosten innan vi tog en taxi till hotellet och sen for ut på stan. Jag lyckades hitta tre julklapps ganska så omgående, och det var jag glad för. Annars shoppade jag inte så mycket som jag trodde jag skulle. Gode vännen (han) shoppade dock så mycket att han fick köpa en resväska till. Alla shoppingrutinerte vet ju att man måste ta med en resväska där det finns plats till kap, inte åka med en som i utgångspunktet är fullpackad!  Meget orutinerat spør du meg ;-)
På kvällen gick vi på Tivoli, och där drack vi bl a varm choklad med rom i, det är så himlans gott! Tivoli är så mysigt på kvällen med alla ljus som glittrar, och att det regnade lite spelade egentligen ingen roll.

Sen blev det lördag, och lite lunch på stan innan det var dags att ge sig tillbaka till båten. Så bra väder vi ändå hade, nästan ingen vind alls och det var tur, för när det blåser hiskeliga höstvindar kan det rulla ganska bra. Om man nu är besvärad av det (det är inte jag, men Maken är).

Väl hemma sen på söndagen blev det mest daffing/slöande men jag fick iallafall packat ut. Idag har jag varit gruvligt trött på jobbet fast jag sov som en klubbad stock inatt. Och veckan är oavsett igång och på onsdag kommer Sonen hemkvistandes en sväng, me like!

12 kommentarer:

  1. Köpenhamn, kan det bli bättre?!

    O ja, tydligen ska man uppföra sig som en fjortis, vare sig man är det elle rinte, på julbord!
    Upplevde detsamma i helgen...damer i 50 årene som var heeelt på bærtur!!

    Klem Anna

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig helg! Kanske läge att kvista över till Tivoli nu framöver....

    Ja, vad tar det åt folk ibland? Helt sanslöst.

    SvaraRadera
  3. Man häpnar över hur vissa människor beter sig! Men det låter som en härlig resa :)

    SvaraRadera
  4. Roligt att läsa om alla Norrmän som tar en tur till Köpenhamn. Det är som Svenskarnas resor till Åland/Finland.

    Min norska dotters man och hans 20 vänner åker på julbordsresa till Köpenhamn nu i helgen eller om det var helgen efter det, minns inte. Då skulle jag inte vilja vara med på den båten. Blir mycket äta (dricka) julbord!!

    SvaraRadera
  5. Ja dessa julbord... Värre än midsommar ;-) Ni verkar ha haft det finfint! Kram

    SvaraRadera
  6. Låter som en bra helg/resa :-)
    Skrattar gott åt mamsens datakunskaper :-D
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Det är alltid dejligt i Kopenhagen.

    SvaraRadera
  8. Mysigt med Tivoli, men fy för att åka båt. Jag blir sjösjuk redan innan avfärd.

    SvaraRadera
  9. Köpenhamn i julefrukosttider, det är grejor det. Minns det som i går.

    SvaraRadera
  10. Ja, dessa julbord o firma fester. Det är alltid samma visa.
    Och inte blir folk bättre med åren. Värst är nog kvinnor i min ålder tror jag. Man brukar få skämmas för dom eftersom dom inte har vett nog att göra det själva.

    SvaraRadera
  11. Köpenhamn är en underbar stad! För övrigt har du fått en sådandäringa award av mig. Ta emot den eller strunta i det. Jag gillar dig hursomhelst.

    SvaraRadera
  12. Åhå - låter trevligt värre ! Varm choklad med rom i - jo det är mums det !

    SvaraRadera

Ja, och...?