QUE??? Norsk og svensk ordliste i rubriklinjen här -----------------------------------------> lyft blicken ett hack upp!

*********************************************************************************************************

15 oktober 2012

Hytteturreferat

Okay........hyttetur.

Jag och tre andra ljuvliga tjejer på den ena tjejens hytte i drygt tre dagar, kan inte bli annat än bra. God mat i form av älgstek (lyx!), lax och baconlindad fläskfile', potatisgratäng och gott vin därtill, visserligen inte allt på en gång, men behöver jag säga att maggen stod i fyra hörn? Sen dessa långa mysiga frukostar med tända ljus.....

Hytta ligger inte så långt från Langedrag naturpark, så där var vi på fredagen. Där finns det både vilda djur och tamboskap. Fast jag är så väldigt kluven till detta med varg, lodjur, fjällräv osv i fångenskap, det känns bara inte rätt....dock måste jag poängtera att djuren hade stora arealer att röra sig på, så det är inte det....nej, jag vet inte, det känns bara olustigt. Jag hade hellre mött dem i skogen.....(fast det hade jag förståss inte, till det är de alldeles för skygga för oss människor).

På lördagen vaknade vi minsann upp till snö! Och ett par oroliga telefonsamtal kom det om "jag hade vinterdäck på bilen?" Såklart jag hade, och bra var det för det var minsann halt när vi körde hem igår! Den här dagen gick vi en tur i skogen, och strax innan vi kom hem klarade jag av att trampa igenom i myrmarken med ena foten, så jag hade "myrvann opp til rompa!" som en av damerna skrattande konstaterade! Sen när vi kom in visade det det sig att  hytteägarinnan var en expert på att laga världens godaste varma choklad/kakao, bara helt konge! Jag kom på idén att skvimpa lite whiskey i, och sen var det bara att kröna hela härligheten med lite vispgrädde/krem på toppen, nam!

Det är ju inte klokt vad man varvar ner på en långhelg i fjellheimen, det är så tyst att det nästan gör ont i örona på nåt sätt. Sover som en stock/sten gör man också. Och alla dessa goda samtal till långt in på natt medan veden knattrar i kaminen/peisen....

Ljuvligt, bara helt underbart ljuvligt....

10 kommentarer:

  1. Så härligt ni haft det :)

    SvaraRadera
  2. Åhh.. Låter så där alldeles fullkomligt underbart...

    SvaraRadera
  3. Men åhhh, jag vill också flytta till Norge och gå på hyttetur med dig!

    SvaraRadera
  4. Men guuud så härligt det där lät!
    Klickade in mig på naturreservatsidan och fullkomligt bedårades av de vackra omgivningarna. :)

    SvaraRadera
  5. Hyttetur på sitt beste :)

    SvaraRadera
  6. härligt! och snö...så ljuvligt, imorrn ska det snöa här :) jag jublar nog dock inte lika mkt om ngn månad :P

    SvaraRadera
  7. Låter underbart! Vilka fina naturscener i naturparken du länkade till.

    SvaraRadera
  8. Japp, jag visste väl det att det var underbart, det är ju det i det där landet. Jag blir så avis, så avis! Men gläder mig att höra att det var så mysigt! KRam

    SvaraRadera
  9. Och jag som trodde att hyttetur betydde att man sov under en gran och kokade mossa innan man traskade i väg fem mil i naturen. Men det där låter som något jag kunde tänka mig...

    SvaraRadera

Ja, och...?