QUE??? Norsk og svensk ordliste i rubriklinjen här -----------------------------------------> lyft blicken ett hack upp!

*********************************************************************************************************

05 oktober 2012

Hæ? (norska för va'?)

Jag har dålig hörsel så jag går på kontroll vartannat år och kollar örona och
apparajterna. I år fick jag en tid som inte alls passade, så jag var tvungen
att få den ändrad. Detta ringde jag och gjorde i tisdags. Sen har jag undrat
om jag faktiskt skrev ner rätt datum, så idag skulle jag ringa och kolla.

Först fick hon söka upp mig på mitt födelsenummer, sen frågade hon:
"Har du adressen?" och jag rabblade såklart lydigt den också.
"Nej," sa hon då, "har du resten?"
Åh, personnumret! Ja det hade jag ju.


Mmm....finns ju en grund till att man ska dit på kontroll.
(och ja, jag hade skrivit upp rätt datum)

15 kommentarer:

  1. Haha, visst är det jobbigt när man glömmer direkt...

    SvaraRadera
  2. Jeg tror det var noe med at hun damen snakket veldig utydelig og fort på for eksempel stavangersk i kombinasjon med en skurrete telefonlinje. Vi kan ikke skylde på ørene dine, iallfall. Håper du får en fin helg:-)

    SvaraRadera
  3. Glöms o kroniskt förrvirrad.. Skyller på hårfärgen och visslar ...Det är min melodi det !

    SvaraRadera
  4. Hmmm.... OK att du har dålig hörsel, men det kan ju även vara så att den andra kvinnan talade otydligt.

    SvaraRadera
  5. Ha, ha! Jag har också dålig hörsel. En gång när jag skulle göra en läkarundersökning när man var tvungen att ha "full blåsa" kom läkaren ut i väntrummet där jag stod och höll på att göra i brallan. Hon frågade mig något (vi bodde i England) och jag hörde "Are you Doris?" så jag svarade "No, I'm Victoria".

    Vad hon egentligen frågade mig var "Are you dying to go?". På toaletten alltså, var vad hon menade och jag presenterade mig som svar!!

    SvaraRadera
  6. Oh..har taskig hörsel jag med...min kollega på jobbet också...vi är totalt stendöva på vårat ena öra...så vi kompletterar varandra kan man säga ;)

    Ha en skön helg :)

    SvaraRadera
  7. Ja de kan ju vara bra då :)

    De är min dotter, hon jobbar på Aftonbladet!
    Headern är ny, ville ha mörkt till hösten :)
    Kram

    SvaraRadera
  8. Men vad då "har du resten?" Jag hade nog också svarat med adressen. Hon kunde ju frågat om födelsedatum/personnummer.
    Ok, det tar inte bort faktum att du hör dåligt, men ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror "resten" tillsvarar sveriges "fyrasistasiffror?"

      Radera
  9. Minns f ö när maken första vändan, mycket krasslig, låg på sjukhus och det ideligen kom in damer och frågade när han var född. Till slut tittade han utmattad på den senaste och sa - 'och när är du född?'.

    SvaraRadera
  10. Bra att de håller koll på dig ;-)

    SvaraRadera
  11. Haha kul! Skulle kanske skicka min man på öronkoll tänker jag hihi. Kram Nilla

    SvaraRadera

Ja, och...?