QUE??? Norsk og svensk ordliste i rubriklinjen här -----------------------------------------> lyft blicken ett hack upp!

*********************************************************************************************************

19 oktober 2012

Djurlivets rikedom i Provinsen

När man bor i radhus i Provinsen får man automatiskt naturen in på knutarna, det har jag skrivit om förr. Grävlingar, igelkottar, ett och annat förskrämt rådjur, massa många fåglarna och sniglar. Maken ömmar väldigt för de små fåglonen, och dom kan i princip sitta och käfta på oss i råddrådrendrånnen "att nu är birdiekulan slut, ro hit med en ny illa kvickt din feite late tvåbening!" Och Maken lufsar snällt ut med en, och skäller i sin tur på mig att jag inte följer med de bevingade små matmonstrens framfart på kulan.

Igår, innan Maken kommit hem, satt dom i hällregnet och skällde på mig för att birdiekulan var slut. Jag travade ut för att byta, och minsann om där inte satt en leopardsnigel modell mediumsized på den lilla birdiekulanätresten! Maken har nämnt detta förr, men jag har liksom aldrig delat densamma entusiasmen som honom vad det gäller fascinationen över denna birdiebolls rika djurliv. Men igår fick jag nog - leopardsnigel i all ära, trädgårdens/hagens egen lilla soldatarmè;  sittandes där och slemma sig över hela lilla yttepytteresten av birdiekulan - där går gränsen! Så han/hon/den?? åkte ner, ut, bort, väck! Utan pardon! Nej, hålla sig i varsin del av vårt lilla ekosystem här, nån jäv.. bebbla ordning får det ju ändå lov att vara, vare sig man är utstyrd med fjädrar eller förflyttningsslem!

13 kommentarer:

  1. Hjalp det ikke å se strengt på den og be den gå tilbake til et hjørne av hagen hvor den kunne gjøre nytte for seg? Han/hun skulle gjerne fått flytte hit.

    SvaraRadera
  2. Er det sånn at leopardsneglene er snillere enn andre snegler? Må visst guggle nå, er litt svak i hagerøkt.

    SvaraRadera
  3. Här snackar vi riktiga djurvänner :)

    SvaraRadera
  4. Du är underbar! Och jag håller helt med dig.

    SvaraRadera
  5. Sniglar är inget problem på mina "birdiekulor " men den stora otäcka Nötskrikan äter upp hela så små fåglarna blir utan - Grrr!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här hänger t o m skatan som ett V för att försöka sig på kulan!

      Radera
  6. Nää, sniglar får hålla sig i sitt lilla hörn, var det nu är. Vi hade ett litet hängande fågelbord vid fönstret och en dag kom en ekorre och hoppade upp på det och blev så till sig att den åt upp en hel del av den bruna plasten som var själva fröskålen.

    SvaraRadera
  7. Har aldrig hört talas om Leopardsniglar. Vilka knepiga djur och parningsritualen ska vi inte prata om haha!

    SvaraRadera
  8. Stackars snigel.... måste vara svårt med mat till den om den måste åla sig upp till en birdiekula.... Kan ni inte mata dem på marken istället?

    SvaraRadera
  9. Helt rätt! Näringskedjorna finns inte utan anledning ;-)

    SvaraRadera
  10. Vilka äckel...! Jag skulle också ha kastat den långt åt skogen.

    SvaraRadera

Ja, och...?