QUE??? Norsk og svensk ordliste i rubriklinjen här -----------------------------------------> lyft blicken ett hack upp!

*********************************************************************************************************

04 oktober 2012

Böj o töj i hjärnan

Jag har lite anlag för stroke i släkten, både på mors- och farssiden.
Visserligen har jag inte högt blodtryck eller högt kolesterol, men man vet ju aldrig.
Häromdagen råkade jag så ramla  över en professorskas goda råd, hon sa att hon
borstade tänderna omväxlande med vänster och höger hand. Detta för att träna
bägge hjärnhalvorna om olyckan nu skulle vara framme. Lät väldigt smart, tyckte jag,
och försöker nu göra detsamma; i.n.t.e l.ä.t.t n.e.j!
Men jag ger mig inte, ska nog prova att borsta håret också med motsatt hand.

Effekterna på omgivningen kan ju bli både si och så, för skrämmer jag ingen med
frisyren, så knockar jag dom väl med andedräkten/ånden.....

Men hörrni, allvarligt talat, tänk lite på det va'......

15 kommentarer:

  1. Den inneboende har vid flera tillfällen påpekat just detta, men jag har inte börjat ännu, jag borde göra det för jag är extremt högerhänt. Bra att du påminde mig! Vi får kämpa på!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Vilket gott råd. Man behöver ju inte få stroke... man kan ju bryta sin bästa arm/hand

    SvaraRadera
  3. Ja att träna båda händerna/armarna är bra för många saker!

    SvaraRadera
  4. Godt råd! Skal prøve, og samtidig stå på ein fot, for å trene balansen. (eg gjer av og til det når eg pusser tennene, multitasking, veit du ;))

    SvaraRadera
  5. oj! det måste vara svårt!

    SvaraRadera
  6. Äntligen något jag har lätt för (kommer antagligen då inte att drabbas, eller?) Jag skriver ju med höger, och gör allt annat också, men, jag kan göra allt utom skriva med vänster - lika bra!? Mysko nu när jag ser hur det går för er....

    SvaraRadera
  7. Hej

    Kanske skall prova det sättet? Hon har nog en poäng i det hela.

    SvaraRadera
  8. Vilket bra och svårt råd, som jag ska testa!

    SvaraRadera
  9. Jag har alltid gjort allt med både vänster och höger hand så jag får hitta på något annat sätt att undvika stroke.

    SvaraRadera
  10. Jag är både vänster- och högerhänt, så då borde jag bl förskonad från Stroke iof har jag högt blodtryck.

    SvaraRadera
  11. eftersom min mormor var vänsterhänt har jag lite av det jag också även om jag känner mig bekvämast med höger
    kramar

    SvaraRadera
  12. Det hindrar knappast stroken - tanken är väl att man ska ha uppövat båda sidorna. Tyvärr tror jag inte det har så stor effekt om man hamnar där. Skadorna kan bli så annorlunda och man får nog jobba med hjärnans plasticitet anyhow. Men det nog fylla en funktion så man inte blir handfallen om man t ex bryter armen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som du så riktigt påpekar så hindrar det inte stroken, men det kan göra det lättare att använda den ickedominanta handen, om man får en liten stroke, väl och märka.

      Radera
  13. Ett bra tips även om man "bara" gör illa sig. Ska börja träna upp min vänster nu!

    SvaraRadera
  14. Bra att träna bara för att undvika förslitningsskador också. :)
    Typ musarm när en suttit vid datorn för länge. :P

    SvaraRadera

Ja, och...?