QUE??? Norsk og svensk ordliste i rubriklinjen här -----------------------------------------> lyft blicken ett hack upp!

*********************************************************************************************************

04 september 2012

Barndomsminnen

Bild hittad här.
Hela sitt liv jagade min Far.
Jag är uppvuxen på vilt och du milde så mycket god mat
min Mamma har lagat genom åren.....

Hon var en stadsflicka när hon gifte sig med min Far,
och hur det var för henne att få en hel jädrans älg på köksbordet en natt,
det vete gudarna. Men hon tog utmaningen, sågade av benen (älgens alltså)
så hon kom in till kanten på köksbordet och kunde börja stycka.
Hon levde enligt uppfattningen att "det som inte hamnar på den ena
biten, hamnar på den andra". Bra inställning där!

Moster, som iallafall kom från en lantgård; var med och hjälpte till.
Ingen hade tid med att få mig i säng, och vad gjorde förresten det?
Min Mamma var ju hemma med mig, så jag kunde sova tills jag vaknade.

Av min far lärde jag mig en massa latinska namn på både djur och
växter, därför kan jag upplysa läsarna om att älg på latin heter Alces Alces.

Däremot tror jag inte det är sant som han sa att älgen måste beta baklänges,
annars biter dom sig i överläppen/mulen. Det tror jag är ljug.....

16 kommentarer:

  1. Tror du verkligen inte på det? Med den överläppen? ;-) Kram

    SvaraRadera
  2. själv gillar jag det latinska "salmo trutta" - det tycker jag låter festligt. Det är röding har jag för mig

    SvaraRadera
  3. Jag tycker mig kunna märka både din pappa och mamma i dig. Och då har jag ändå inte träffat dem.
    Vilt är gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så gulligt sagt! Och så rätt ;-)

      Radera
  4. Haha! Det sista tror jag också är ljug. ;D
    Kram

    SvaraRadera
  5. Jakta er i gang, og for nokon er det livet:)
    Og du, den ikeakaka har eg ikkje smakt. Men i følge mannen var den ikkje så veldig god!

    SvaraRadera
  6. Älg är gott! Mitt favoritdjur på Latin är Pica Pica. Inte lika gott som älg, tror jag men ett kul namn. ;-)

    Kram

    SvaraRadera
  7. En älgstek med potatisgratäng, mycket grädde och vitlök samt en flaska rött. Min fredagsversion av en lyckad kväll!

    SvaraRadera
  8. Min lilla mamma plockade fram den stora kokboken med styckningsschema för gris och satte igång. Det gick det också.
    Många älgar blev det.

    SvaraRadera
  9. Mums med vilt! Och vilken härlig historia :)

    SvaraRadera
  10. Mmm, viltkött är gott. Har också utfordrats med mycket älg och rådjur.

    SvaraRadera
  11. Haha .. Beta baklänges !!
    Okså uppvuxen med vilt , sambon i älgskogen just nu . Hoppas på lite påfyllning i frösaboxa"

    SvaraRadera
  12. Svar: Tack för din kommentar, omtanke och som följare. Det är ingen rolig diagnos och den brukar inte drabba oss "vanliga" utan mest idrottsmän. Jag lovar... jag har INTE idrottat ;)

    SvaraRadera
  13. Hmmmm, min pappa som också är jägare säger att älgägg är stora som oljefat...det kanske inte heller är sant???

    SvaraRadera
  14. Klart den beta baklänges, det är jag övertygad om :)
    Blir lite sentimental när jag läser vad du lärt av dina föräldrar. Så här, utan att tänka efter så djupt, är mitt enda minne "vad ska grannarna tänka". Men nu har jag suddat ut det helt, de får tänka vad de vill :)

    SvaraRadera

Ja, och...?