QUE??? Norsk og svensk ordliste i rubriklinjen här -----------------------------------------> lyft blicken ett hack upp!

*********************************************************************************************************

30 juli 2012

Panntofflor/jordpäror

Igår hade vi bakad potatis till middag, Maken hade fått tag i två oversizeade praktexemplar modell megatjurballar (-testiklar för den som är lite känslig).
Jag geggade ihop smör med lite vitlök, persilja, citronpeppar, salt, gräslök
och hackad skinka. Det blev väldans smarrigt.

Men en sak funderar jag på; vad slags storlek på bakpotatis tänker dom sig som skriver kokböcker? Jag har aldrig fått en potata färdig på 45-50 min som det står i böckerna. För dom kan väl inte mena att man ska baka den vanliga storlekens potatisar?
Jag bakar utan folie i 225 graders ugnsvärme i drygt en timme. Gårsdagens mastodontpotatisar stod i en och en halv timme innan dom var färdiga.
(Äter vi för stora potatisar kanske?)

Samma sak med fisk i ugn, 25-30 min blir för lite, minst 40 minuter måste den
stå inne för att bli färdig. Jag tror inte det är min ugn, för andra rätter stämmer
bra i tillagningstid.

Panntåfflårr ellårr jordpärårr: skånish för potatis.

6 kommentarer:

  1. Min man är den som bakar potatisen här hemma men han gör dom alltid i micron..gott är de i allafall..

    SvaraRadera
  2. Det där har jag också alltid undrat över...spelar ingen roll vilket maträtt det gäller...ska det in i ugnen får man alltid ha det inne mycket längre än vad receptet säger...fel ugn? Ja..fan vet alltså...???

    Ha de bäst :)

    SvaraRadera
  3. När jag kokar potatis så måste den koka i 45 för att bli lagom mjuk. Väldigt konstigt! Bakpotatis brukar jag köra i micron. Det var så länge sedan att jag inte minns hur länge.

    SvaraRadera
  4. Jag brukar aldrig komma ihåg att kolla klockan jag så jag har liksom sällan koll. Lite fortare känns det som att det går med varmluftsugnen.

    SvaraRadera
  5. Undrar det samma! Storleken på våra brukar göra att det krävs dryga timmen och de är ändå inte alltid klara. 45 minuter är önsketänkande.

    SvaraRadera
  6. Jag använder alltid folie runt mina, hög temp, 250-275, i ugnen, varmluft och ca 60 min för en 200-grammare... Ibland blir det bra ibland smakar det väl ungefär som tjurballar, lite torrt eller så :-)

    SvaraRadera

Ja, och...?