QUE??? Norsk og svensk ordliste i rubriklinjen här -----------------------------------------> lyft blicken ett hack upp!

*********************************************************************************************************

19 april 2012

Städning

Här hemma är det normalt Maken som dammsuger. Idag har jag dammsugit,
och det är tydligt att män, (iallafall min) hellre dammsuger runt än lyfter på saker. Maken konstaterar att det blir mycket kommentarer när Fruen (jag) dammsuger. Tacka faen för det när dammsugaren nästan storknar (han säger det är stopp i rören, pöh).

Sen var det väl inte det smartaste att städa i svarta jeans,
dom är liksom inte svarta längre så att säga.

När jag var liten sa jag "dammsuden" till dammsugare. Sonen till
ett par av våra vänner sa "døøøvduuge" (støvsuge heter det här i Norge).

Har ni nån kul språklig barnvariant på dammsugare/støvsuger?

8 kommentarer:

  1. Många hundägare kallar den för "snabeldrake"! Varför? Många hundar tycker faktiskt att dammsugaren är riktigt läskig :D

    SvaraRadera
  2. Kom inte på ordet hoover/ vacuum cleaner så jag sa helt enkelt : dust sucker

    SvaraRadera
  3. Snabel-drake kallar vi vår för ;)

    SvaraRadera
  4. Har inte mycket att bidra med - det har alltid varit jag som skött apparaten - maken tyckte att den hade 'en oren ton' och det störde hans absoluta gehör så enormt. Tur att jag är mer tondöv.

    SvaraRadera
  5. Säger också snabeldrake! :) Fast i vuxen ålder då... ;)

    SvaraRadera
  6. Karlar kan inte dammsuga. Basta.

    SvaraRadera
  7. Själv undviker jag den helst ;-)

    SvaraRadera

Ja, och...?