QUE??? Norsk og svensk ordliste i rubriklinjen här -----------------------------------------> lyft blicken ett hack upp!

*********************************************************************************************************

29 mars 2012

PING!

Maken kom att köra bästa bilen i hushållet (min) för nån månad sen. Då meddelade han att min dieselvärmare i kupén var paj. Jaha? sa jag. Tyckte kanske jag frös yttepyttelite på en av mina turer från Skåne och hem i vintras, men jag är inte så petig, och kanske spelar åldern en viss roll, jag fryser ju mindre nuförtiden än det jag gjorde förr ;-)

I måndags blev bilen äntligen fixad, så nu har jag helvetesvarmt i bilen om jag vill (fast det vill jag ju inte). Dagen efter for jag iväg till simhallen, och på vägen därifrån började det pinga satan samtidigt som följande besked visas "Fault engine, workshop!"
Toppen toppen, verkligen!!!
Det pingade 20(!) gånger på de 12 minuterna det tog att köra in till verkstan, mmm.....man kan nog bli ganska knäpp på det över längre tid. Verkstan sökte felet, det hade ingenting med kupévärmaren att göra, bara en ren tillfällighet att det dök upp dagen efter. Men det måste fixas, så det beställs delar från Tyskland, och det tar en vecka. Najs.....jag som ska på långtur igen, nu med detta pingande som inte går att stänga av (jag frågade).

Det blir till att skruva upp radion duktigt, det blir det.


För dom som undrar vad ping!-felet är; så kan jag upplysa om att det var nåt läckage av nåt som läcker på nån kontakt, och så hade det nåt med nåt gasspjäll som inte stängde (eller gjorde det det?) och då blir det pingande. "Inte farligt, bara att köra,"
sa verkstadsnubben, och då tror jag på det, sålänge han inte pratar om bromsvätska eller nåt sånt (och nej, jag har ingen dödslängtan eller känner mig speciellt dumdristig). Men dyker det upp en liten varningslampa samtidigt, så ska jag
trycka på trekanten och rulla in till kanten, det lovar jag.

13 kommentarer:

  1. Jag hatar bilar som inte bara går och går. Pingande och blinkande lampor är ett djävulstyg utan dess like.

    SvaraRadera
  2. Kommer nogatt bli påfrestande! Hoppas du klarar det.
    Var rädd om dej!!!!

    SvaraRadera
  3. I bilar ska det inte pinga i eller plötsligt lysa "konstiga" lampor på instrumentbrädan! Dom ska bara snällt rulla på typ....
    LYCKA TILL!

    SvaraRadera
  4. Vi gillar inte pingande bilar och allt annat som pingar när det inte ska. Vårkram

    SvaraRadera
  5. Tänk vad smidigt det var med vår Volvo 145, 1970-års modell, som vi hade i slutet av 80-talet, bara att lämna över till grannens bilintresserade pojk om något gick sönder, så löste han det på 20 minuter...

    SvaraRadera
  6. Herregud, det hørtes slitsomt ut med den plinginga. Blir det AC/DC eller Vikingarna på full guffe?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Brrr...inget av de to, men noe som går i samme kjappe takt...polka på trekkspill kanskje? (då dör jag)

      Radera
    2. Haha, ja man kan nästan se din min om det skulle bli verklighet...

      Radera
  7. Men visst är det ett märkligt sammanträffande att det blir ett fel en dag senare... Vår fläkt började dåna dagen efter genomförd service och det hade ett samband. Men det beror naturligtvis på felets art.

    SvaraRadera
  8. Ja dessa s..ans bilar!
    Man kan bli helt knekt på de! Hade min inne på reparation och fick tillbaka den igjen med ennu en varningslampa tänd!

    ÅTGÄRDAT ETT FEL FÖR ATT FÅ ETT NYTT PÅ KÖPET...?
    JA tanken for förbi... var det verkstadsgubben som aktiverade den???! Eller var det bara en tillfellighet.....!??

    SvaraRadera
  9. Alltså, har inte du en i princip ny bil!?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Njäe.....treochetthalvt år gammal? Är det nytt?

      Radera

Ja, och...?