QUE??? Norsk og svensk ordliste i rubriklinjen här -----------------------------------------> lyft blicken ett hack upp!

*********************************************************************************************************

20 februari 2012

På hjul igen

Igår när jag körde hem till Oslo från Skåne, hade jag en ung böna i bilen bak mig. Vi låg i 110 km/h på motorvägen, och hon praktiskt taget hajkade på min dragkrok om jag hade haft någon. Fattar folk inte hur farligt det är? För att inte tala om hur det går med min nacke vid en eventuell värre närkontakt? Till slut bromsade jag lite, och för första gången i mitt liv fick jag möjligheten att se en lugg göra en whiplashrörelse framåt från sin position bakom örona! (ehh....grammatiken där Fru Oslo....?) Hela frisyren gjorde ett framåtryck a la hentesveis de luxe, typ sån med bena i nacken och framöver.  En eventuell postisch hade lagt sig som en mustasch. Sen lade hon sig med lite  mer avstånd. Och förresten, varför körde hon inte bara om i vänsterfilen? För det var i högerfilen vi låg och körde.

Vad tänker folk på?

En annan ting angående bilkörning; nu i helgen var det en politiker i 35-årsåldern som körde ihjäl sig i Skåne, lämnade man och sju barn efter sig. Så förfärligt ledsamt, men vad jag INTE förstår är följande: hon körde med dåliga sommardäck på snömoddig väg! En sak är ju att det är en tragedi för hennes familj, men vilket ansvar tog hon för sina medtrafikanter när hon gav sig ut???

Jag fattar det inte.

13 kommentarer:

  1. Nä vad tänker folk med?! jag kan bli skogstokig när jag är ute på krokiga backiga glashala landetvägar,
    mä ungarna i baksätet, och sniglar mej fram i 40 km...och antingen möta en halv (eller hel?)-idiot som kör i 120 och nätt o jämt håller sej på vägen, eller, ha en halv/hel-idiot som vill ha sex med min bils bakdel alternativt spara in bensin och försöka få häng på min dragkrok med..
    Å ännu värre, skolbussarnas chaufförer! Som tror dom är undantaget Vägverkets varningar om blankis, eftersom dom har körandet som yrke och därmed kan fläska på i hundra km och gärna klämma i lite extra på gasen om det är en smal bro på vägen där de ser dom ska få möte..
    allt för att ungarna ska komma i tid te skolan, döa eller levande...
    huga nu måste jag ta en kaffe på detta;)! Kram!

    SvaraRadera
  2. Oansvarigt sa Bill!
    Skönt att du är hemma hel och hållen.

    SvaraRadera
  3. Jag blir galen på människor som inte håller avståndet. Hur farligt som helst. Vi har blivit påkörda på det viset...

    SvaraRadera
  4. Man undrar hur vissa kan ha körkort, fast man kör bra själv så finns d andra idioter!!
    Skönt att du är hemma!

    SvaraRadera
  5. Folk i trafiken förstår jag mig sällan på. Det är därför jag inte gillar att köra bil. Det finns så mycket vårdslösa människor på vägarna.

    SvaraRadera
  6. Vettvillingar finns det tyvärr alldeles för många av! Dom tänker nog inte överhuvudtaget, varesig hemma eller i trafiken...
    Visst blir man förbannad!

    SvaraRadera
  7. Fattar inte heller vad folk tänker på... Fast de kan sitta där och beklaga sig den dagen de har ont i nacken!

    SvaraRadera
  8. Jag som har ständig värk sedan 9 år pga påkörning bakifrån håller med dig extra mycket.

    SvaraRadera
  9. Ja, det är en styggelse det där att ligga tätt bakom. Och vad är det med skåningar och sommardäck? Jag har en kompis som pratade om det som om att han kunde LURA världen genom att vägra byta till vinterdäck.

    Upplyste honom om att det kan vara bra att kunna ta sig till jobbet och att han är pappa till två barn. Då åkte kortet fram och vinterdäcken på. Har bara träffat på den attityden i Skåne. But WHY?!

    SvaraRadera
  10. Verkar som det är många som tyvärr har problem med tänkandet.

    SvaraRadera
  11. Båda sakerna är lika oförklarliga...

    SvaraRadera
  12. Vi har ju lag på vinter/dubbdäck 1.12 - 29.2, ganska skönt. Fy 17 för båda varianterna.... :-(

    SvaraRadera

Ja, och...?