QUE??? Norsk og svensk ordliste i rubriklinjen här -----------------------------------------> lyft blicken ett hack upp!

*********************************************************************************************************

24 november 2011

Amatörsömmerskan i sving

Jag tycker jämt över att många kjolar och klänningar är snäppet
för korta nuförtiden, dvs till medelålders tanter, som jag.
Jag brukar lösa det med en underkjol i mjuk tyll som får hänga under.
 Så klämde Gudrun Sjödén till med den här tjusiga underkjolen,
som jag då slog till på och köpte i svart:


Gudrun Sjödén.

Jag hade framför allt ett par trikåklänningar hemma i garderoben i åtanke.
Men Gudruns kjoltyg är lite "styvt" i själva kjolen  också, och det gillade inte jag,
så jag gick och köpte ett tunt trikåtyg i nylon och ett sånt här busenkelt mönster: 



Vouge.

Det klippte jag i en större storlek än vanligt och betydligt kortare, typ minikjol,
därefter klippte jag av volangerna på Gudruns kjol och sydde dit dem i kanten,
och satte till slut i ett gummiband i midjan, då blev resultatet så här:



:

Detta hade inte gått utan den här lilla raringen:



Och jag är jättenöjd!
Nu klockar trikåklänningarna ut lite nertill i kanten,
och ger samtidigt en illusion av att vara lite längre.


Jag är så oändligt glad och tacksam att min DarlingMams lärde mig att sy :-) 

14 kommentarer:

  1. Schtiiilig! Tror ikke jeg hadde turt å klippe i et så dyrt underskjørt.
    Veldig mange "kjoler" i butikkene som jeg kaller tunika, irriterende. Og jeg er jo heller ikke 1,80 høy heller...

    SvaraRadera
  2. Du är verkligen smart och kreativ! Håller med om att mycket är så kort nu för tiden. Jag är bara 164 cm ändå. Sen är jag för kort för min vikt, då borde "rätt" klädstorlek vara lång nog på mig...

    SvaraRadera
  3. Vilken underbar talang att kunna sy!
    Det där blir ju hur bra som helst! Med lite fluff under kjolen/klänningen blir den så otroligt mycket snyggare. :)

    SvaraRadera
  4. Väldigt kreativt! Så himla snygg!
    Min symaskin la av förra helgen men jag har en grön gammal Husqvarna i källaren som jag får damma av...

    SvaraRadera
  5. Vaaaaaad duktig du är! Du och din Singer trivs ihop, det förstår jag :) Jättefin kjol!

    SvaraRadera
  6. Du är allt fiffig du, det var smart! Och jag kan riktigt se hur du svävar fram med de fina spetsarna nertill.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  7. Jättefint!! Min kära mor försökte nog lära mig att sy.. men jag var/är ett hopplöst fall =)

    SvaraRadera
  8. Åh wow va snyggt!! Gud va du är duktig! Jag vill oxå kunna sy!!!
    Kram K

    SvaraRadera
  9. Så himla duktig du är! Jag blir väldigt avundsjuk.

    SvaraRadera

Ja, och...?