QUE??? Norsk og svensk ordliste i rubriklinjen här -----------------------------------------> lyft blicken ett hack upp!

*********************************************************************************************************

15 augusti 2011

Vexillologi

Fel håll?
Jag tycker att flaggor ska blåsa från höger.
(Och det gör dom ju på bilden, så vad hackar jag om?
Det var det bara Agneta som såg helt rätt i!)

Från vänster menar jag ju såklart! 
Från vilket håll tycker du den ska blåsa när du tänker på den?

Vexillologi:

20 kommentarer:

  1. I Sverige blåser det ju högervindar just nu så det ska väl märkas på flaggorna, eller??

    SvaraRadera
  2. De där flaggorna blåser från fel håll, håller med om att de ska blåsa från höger till vänster.

    SvaraRadera
  3. Det är för att vi läser från vänster till höger!

    I berättarform går exempelvis alltid en bil som skall framåt från vänster till höger och om det går bakåt - tvärtom :)

    En person på en bild som sitter med näsan mot vänster upplever vi som att ser bort eller ut jämfört med när näsan pekar åt höger, intressant och viktigt om man är en grafisk designnird som jag :)

    Och intressant och roligt att du stör dig på flaggorna :)

    SvaraRadera
  4. Nämen, hur kommer du på alla klurerier? Och du har rättt, de blåser ju åt "fel" håll på bilden!

    SvaraRadera
  5. Jag tycker inte om när det blåser.

    SvaraRadera
  6. Men....det tycker ju jag också!! Knaadas kommentar var intressant och stämde ju!!
    Men om man retar sig på en flagga som blåser åt fel håll kan man ju gå runt och ställa sig på andra sidan, eller....

    SvaraRadera
  7. Blåser inte flaggorna på bilden från höger till vänster? Nu hänger inte jag med......Annars tror jag att jag vill att dom ska fladdra med vinden, varifrån den nu kommer, då stämmer det för mig.....Agneta kram

    SvaraRadera
  8. Får blåsa från vilket håll som helst så länge vindarna är varma och inte så starka!

    SvaraRadera
  9. Haha! Likar iallefall ein skikkeleg storm ;)

    SvaraRadera
  10. Har aldrig tänkt på det där. Jag tycker om när det blåser starka vindar!

    SvaraRadera
  11. Tycker att flaggorna på bilden blåser åt fel håll

    SvaraRadera
  12. Tvärtom skulle jag säga. Märkligt det har jag aldrig tänkt på förut.

    SvaraRadera
  13. Och det är jag som har så vansinnigt svårt för att skilja på höger och vänster, men jag koncentrerade mig verkligen.....Nattkramar
    p.s. ditt tillägg var jättekul...d.s.

    SvaraRadera
  14. Hej

    Ja vilket håll en flagga skall blåsa på spelar ingen roll, huvudsaken den inte hänger där på stången som en död trasa. Jag älskar flaggor och blir glad när jag ser folk har hissat dessa.

    SvaraRadera
  15. Den får blåsa hur den vill bara den inte blåser kallt... :)

    SvaraRadera
  16. Självklart vänster, tycker sånt är mycket viktigt.

    SvaraRadera
  17. Fra venstre til høyre, eller fra framme til bak (om man går i tog).

    SvaraRadera

Ja, och...?