QUE??? Norsk og svensk ordliste i rubriklinjen här -----------------------------------------> lyft blicken ett hack upp!

*********************************************************************************************************

26 augusti 2011

Nattligheter

Härom natten vaknade jag av att Maken hävde sig över mig (nejnejnej, inte så!) för att slå av min väckarklocka som ringde. Oj, tänkte jag, och steg upp, ut på toan och kisselikissa lite, och sen ner i köket för att sätta på kaffet. När jag sen skulle hälla upp slog jag av en händelse ett öga på spisklockan; där stod det "02:27". Va?? Kollade klockan i rummet också för säkerhets skull, och jadå, nästan halv tre! Jag slog kaffet på termosen och knatade upp till bingen igen. Där låg och Maken och glodde förvånat på mig. "Varför sa du inget?" sa jag. "Nej, jag trodde bara du skulle på toan", sa han. Hrumpf.

Själv steg han en vinternatt upp mitt i natten (01:30) och började skotta gången fram till brevlådan. När det visade sig att det inte var nån morgontidning i låddan tittade han på klockan, och kom sen upp där jag låg och glodde förvånat. Själv undrar jag vad grannarna tänkte då, om det nu var nån uppe då. Jag höll mig ju iallafall inomhus.

Och ja, jag somnade om!

24 kommentarer:

  1. Jag bor på landet och vi har en hel del strömavbrott vintertid. För några år sen när mina största barn ganska så nyligen hade börjat skolan så hade vi ett strömavbrott så alla klockor blev ju nollställda. Min son ställde sin klocka, satte på alarmet och kröp sedan till sängs. Saken var bara den att han glömde ställa in tiden på alarmet som följaktligen ringde kl 00.00. Han tittade inte heller på klockan utan,duktig som han är, gick han upp, klädde på sig och bäddade sängen innan han gick ner. Jag tittade dock på klockan när han kom in i vårt sovrum och frågade varför inte vi var uppe....

    Välkommen som följare på min blogg förresten :D

    Kram

    SvaraRadera
  2. Maria: Tack! Jag har också haft kolleger som mött upp på jobbet en hel timme för tidigt i förbindels med omställning av klockan sommar/vintertid!

    SvaraRadera
  3. Tiden är ur led i Norge!
    Det har nog aldrig hänt mig, faktiskt....tror jag.
    Kramar

    SvaraRadera
  4. Hahaha! Men det är ju alltid skönt att få krypa ner i den varma sängen igen!

    SvaraRadera
  5. haha jodå jag har gjort den också men av en helt annan anledning. Jag drömde att jag hade försovit mig o for upp och nerför trappan in på toa ut o sätta på kaffe. När jag satte mig med kaffet råkade jag kolla klockan........03.30 på morgonen...Det var då jag la mig på soffan. *mutter*

    SvaraRadera
  6. Hahaha, men skönt att få krypa ner i sängen igen!

    SvaraRadera
  7. Haha, så det kan bli...

    Visserligen till hör det vanligheterna att jag är upp vid den tiden då och då, men då beror det på att jag inte lagt mig ännu. ;)

    Ha en fin helg! Kramis!

    SvaraRadera
  8. Usch vilken fasa. Hoppas att du kunde somna om

    SvaraRadera
  9. Fyyyy, va jag skulle bli arg.

    SvaraRadera
  10. Jösses! Tur att du somnade om ;)

    SvaraRadera
  11. Ha ha! Tur grannarna inget såg och att du höll dig inomhus. Nog för att en tidig morgon kan vara ok men det får verkligen finnas gränser.

    SvaraRadera
  12. Ha ha ha, men varför ringde klockan? Helgkram! :-)

    SvaraRadera
  13. Jodå, vid pass 12.30 fick fårskallarna... Hö, pellets och lite klapp. Sen blev det dusch samt liv i morsan som undrade varför i hela friden jag duschade så dags.

    Markattan, som en gång hade förvånade OCH nöjda får

    SvaraRadera
  14. Hi-hi! Kjipt, men så godt å kunne legge seg igjen og vite at det er fortsatt mange timers sovetid igjen :o)

    SvaraRadera
  15. Sååå gott att krypa ner igen! för att senare vakna med panik och en puls i 200 för att man försovit sig!
    kanske bara jag?

    SvaraRadera
  16. Hahaha, men så deilig å legge seg igjen?..
    :)

    SvaraRadera
  17. Aaaaaaaaaaaaaaaaningen överdrivet kanske?!?

    ;-)

    SvaraRadera
  18. Skönt att somna om efter en sån natt. :-)

    SvaraRadera
  19. Haha, jeg har også prøvet det, men så er det jo skønt at kunne krybe ned i sengen igen :-)

    SvaraRadera
  20. Jag har ingen aaaaning om varför klockhelsicket ringde då!

    SvaraRadera
  21. Har også vært oppe og tuslet i natt. Bivånet tordenværet, hostet og harket.

    Godt du sovnet igjen, Osloskånskan. Hm, slik vekkerklokker lever av og til sin egne liv kanskje?

    SvaraRadera
  22. Hej

    ha ha....ja jag har själv gått upp, 06.30, en ledig dag, en lördag, och ätit frukost m.m. Åkte till stationen och tog tåget och efter 40 minuters åkande kom fram till jobb då min kollega satt där och undrade vad jag gjorde där på min lediga dag..haha

    SvaraRadera
  23. Haha! Osis och snopet när sånt där händer men jag tror ändå att maken din tog priset! Tur han inte ringde till tidningsdistributören och klagade på utebliven tidning!! :)

    SvaraRadera

Ja, och...?