QUE??? Norsk og svensk ordliste i rubriklinjen här -----------------------------------------> lyft blicken ett hack upp!

*********************************************************************************************************

18 augusti 2011

En lådda på hjul

På den tiden när tant Oslo var liten, så fanns det två svenska bilmärken i Sverige; SAAB och VOLVO. Antingen var man SAAB-frälst eller VOLVO-frälst. I min familj var vi SAAB-frälsta, med ett litet snedsteg i form av en Mercedes med gruvligt onda säten (en parantes i uppväxtens bileri så att säga).

Nu har Maken (den lorten) gått och beställt sig en flunkanes ny VOLVO, och jag känner mig en aldrig så liten smula ambivalent i förhållande till detta. Visserligen är det ju sannerligen inte mycket fräs i SAAB-koncernen längre, men det bär mig emot att befinna mig tvungen att ibland sällan(!) sitta i den gamla konkurrenten. MEN; å andra sidan är ju VOLVO svenskt, och DET är ju bra.....

Ambivalens.....vojne vojne.....

28 kommentarer:

  1. Hehe! Volvo er fint, vi har to :))

    SvaraRadera
  2. Jag skulle känna mig alldeles för svensk och präktig i en volvo men om jag bodde i Norge så skulle jag kunna ha en.

    SvaraRadera
  3. Volvo har liksom aldrig funnits på min bilkarta. Så hämtades jag också på BB av min stolte fader i en för tillfället inköpt sprillans ny tvåtaktare.

    SvaraRadera
  4. Ha ha...jag bryr mig väl inte såå mycket bara dom fungerar och är sköna att köra...vi har en Japan.
    Ha de gott från Maria

    SvaraRadera
  5. Alltså......jag trodde Volvo var kinesiskt nuförtiden!? Jo, det är det säger Mannen nu.

    SvaraRadera
  6. Av en eller annen grunn så er Volvo kjempepopulært blant nordmenn...deriblant mange jeg kjenner. jeg er i grunnen ikke så opptatt av biler. En bil bør ha fire hjul, pedaler og et ratt og starte hver gang.

    Hilsen fra en myk seng i din hjemby, badet i sol - herlig!

    SvaraRadera
  7. Tur du har alldeles egna bil, och med den hedern i behåll, fast jag säger som Venus' Man, dom är ju faktiskt kinesiska numera......tråkigt. Men det blir nog bra! Kram

    SvaraRadera
  8. Det var länge sedan Volvo var svenskt. Maken har enbart haft Volvo, och jag också, då... Maken har haft 8-10 stycken Volvo i sitt liv, hittills. Jag äger än så länge min första, men den börjar bli så till åren kommen att jag kommer att skänka den till Maken för en puss snart. I alla fall är det han som numera får besiktiga bilen. Jag gör det inte!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Fast jag tror volvo är kinesiskt eller japanskt eller nåt sådant, har haft några sådana men NEJ tack och jag säger även NEJ tack till saab (har aldrig haft någon och kommer aldrig ha någon)
    Hoppas ni blir nöjda med bilen trots att det är en volvo ;)

    SvaraRadera
  10. Men det är tyvärr så att det kommer inte finnas reservdelar m.m till SAAB, de går i konkurs och deras renome´... förstörd!

    SvaraRadera
  11. Svåra beslut. Tur att du kan skylla på maken... :)

    SvaraRadera
  12. AIAIAI!
    ELSKER SAAB (OOPS,CAPSLOCKS..)
    men jeg synes Volvo også er greit..

    Dere svensker kan det der med biler..

    SvaraRadera
  13. :) jag tror nog att du kommer att gilla Volvon - de jag har rattat runt i har varit roliga att köra och sköna att sitta i.
    Tjillevippmorsan

    SvaraRadera
  14. SAAB är roligare att köra. Mycket, mycket roligare att köra. Och det går att använda reservdelar som inte är original också. Om man vill.

    SvaraRadera
  15. Själv tutar och kör jag utan att fundera på märke...har haft en del olika om man säger så...*fniss*

    Skånekram/caja

    SvaraRadera
  16. Är inte Volvo kinesiskt numera?

    SvaraRadera
  17. Alla norrmän jag känner kör Saab, utom du nu då. ;)

    SvaraRadera
  18. Här ser man sällan saab. Volvo är lite vanligare. Allra vanligast är Volkswagen, Mercedes och Audi. Samt en jäkla massa bilmärken som man aldrig lär sig namnet på.
    Jag kör Volkswagen Golf, men hade gärna haft en (ursäkta) Volvo V70.
    Men huvudsaken är väl att de rullar.
    Kram Elle

    SvaraRadera
  19. Hejsan

    Haha..ja jag känner som du. Volvo kanske inte är en dålig bil men jag skulle inte köpa en Volvo själv, stämpeln från jag var liten sitter trots allt i. Jag är SAAB älskare och har haft två SAABar....trivdes väldigt bra. Även om SAAB går på knäna i dag är det ingen risk köpa en, det kommer finnas hur många reservdelar som helst i framtiden ändå även om SAAB kursar. Kolla Rover som kursade....de har inga problem hitta delar.

    Lite kul om bilmärken.

    SAAB - Sälj Aset Annars Byt.
    Volvo - Vi Orkar Lite Vi Också eller Vi Odlar Lingon Varje Onsdag.
    BMW - Bajs Mellan Wäxlarna.
    Fiat - Farlig I All TRafik.
    Ford - Familjen Olssons Rullande Dass.

    hahaha

    SvaraRadera
  20. Ähh de fixar du, varje gång du ska sitta i den, blunda och tänk på nått annat så kommer du vänja dig tillslut. ;-)

    SvaraRadera
  21. Tacka vet jag Toyota!

    trevlig helg

    SvaraRadera
  22. Det kommer visst att finnas reservdelar till SAAB även om de går i kk! Åtminstone de närmaste 10-15 åren. SAAB is the shit.

    SvaraRadera
  23. Vi var också en SAAB-familj...

    SvaraRadera
  24. svenskt eller kankse lite mer åt det kinesiska hållet

    SvaraRadera
  25. Klok make, kan inte säga annat, jag som hellre kör volvon, än Saab-diablo :)

    SvaraRadera

Ja, och...?