QUE??? Norsk og svensk ordliste i rubriklinjen här -----------------------------------------> lyft blicken ett hack upp!

*********************************************************************************************************

26 juli 2011

Tankar i kölvattnet.....

Gärningsmannen har tydligen kommet med flera uttalelser som kan få en att tänka i banor av sinnessjukhet. Han är uppenbart är en mycket intelligent människa, och hur kan vi då veta om han verkligen menar det han säger, eller om det bara är ett spel? Jag hoppas så innerligen att sinnesundersökningen som ska utföras av rättspsykiater absolut avslöjar en eventuell sådan strategi av gärningsmannen.

19 kommentarer:

  1. Hoppas han dör... fast det är ett för lindrigt straff!

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte vad jag tycker, jag är förkrossad över vad som hänt och hoppas innerligen att han inte har sina celler här och där som sätter igång fler aktioner.....jag undrar hur det kan bli så galet där inne i huvudet....vad beror det på....usch, nääää.....kramar

    SvaraRadera
  3. Ja, det får vi verkligen hoppas. Han har säkert en strategi för hur han ska bete sig. Varför skulle han inte ha det liksom? Han har ju förberett detta i 9 år. Hemskt otäckt.

    SvaraRadera
  4. Det finns inte, det går inte, det kan inte diskuteras, pratas om eller ens tänka att denna massaker har ägt rum. Det finns inte i sinnesvärlden. Ändå har den ägt rum. Jag har inte fattat vidden av den. Inte än. Men jag grät när svensk tv visade en sändning i lördags. Det var - och är - för mycket. Jag kan inte ta in det. Inte än.

    SvaraRadera
  5. Uansett hvordan man snur, og vrir, eller drar i den mannens hjerne. Sinnsyk eller tilregnelig. Han skal ALDRIG, ALDRIG få være en del av vårt samfunn igjen. Evig forvaring, evig. Noe annet er ikke mulig. Faktisk ikke mulig. Får ikke være mulig.

    SvaraRadera
  6. Ingen människa föds ond. Och som jag ser det kan bara en svårt känslomässigt störd/avtrubbad människa begå ett brott som detta, alltså måste något ha hänt på vägen. Total avsaknad av medkänsla och känslomässig näring, kan kanske vara en förklaring. Svåra kränkningar som personen aldrig får möjlighet att bearbeta...
    Plus en hatisk ideologi som dyker upp vid "rätt" tillfälle, och blir något att hålla i.

    SvaraRadera
  7. Nilla: Du skriver mina tankar.

    SvaraRadera
  8. Det er den stille, intelligente, usynlige fienden som er farlig.

    SvaraRadera
  9. Ja han är verkligen läskig.........

    SvaraRadera
  10. Kan säga att många tankar och undringar har farit genom huvudet de här dagarna. Det har inte gått en dag sedan det hände utan att vi har diskuterat det både hemma och på jobbet.
    Har många gånger undrat också vart världen är på väg med allt detta våld i olika skepnader...
    Kram Paradiset Kaos

    SvaraRadera
  11. Nånstans hoppade kedjan av för honom. Eller rättare sagt - längs vägen... Små steg åt fel håll i lång tid - och därifrån är det möjligt att begå nånting så ytterligt absurt förfärligt som han har gjort.

    En medlem ur Blekingegadebanden i Danmark förklarade nånting åt det hållet - hur det onormala blev normalt för att han långsamt, långsamt begav sig åt fel håll. Och de små stegen var inte så fel, eftersom de togs ett i taget.

    Absurt. Absurt. Låt honom glömmas, jag vill glömma denne norske galning. Intelligent eller ej - det skiter jag i. Jag försöker undgå nyheter om honom.

    SvaraRadera
  12. och vi, som flyttade samma dag detta ofattbara hände, hade ingen teve ingen radio och fattade inte förrän dagen efter vad som hänt:-(! Och ska jag vara ärlig, har jag inte kunnat ta in det ännu. Det är FÖR makabert för sorgligt och för stor sorg att ta in på en gång.
    människan måste vara enda arten på planeten, som kan få för sej nåt sådant, tror inte ens en myra skulle kunna tänka ut nåt så vedervärdigt:-(
    men,
    människan som gjorde detta. måste vara alldeles svart oljig och söndertrasad i varje liten blodåder, varenda liten hjärn-cell måste vara angripen av mögel rädsla hat gråt ilska ensamhet galenskap litenhet utanförskap digerdöd och tomhet. Kanske är han inte ens mer än ett skal som på ytan ser ut som mänsklig,
    men mänskligheten är bortskrapad, förintad och ersatt med ett sjukligt vansinne.
    mina djupaste tankar och styrkekramar till dej kära osloskånska, och till Norge.
    ofattbart och obegripligt är passande ord.

    SvaraRadera
  13. Jag vet. Jag hoppas på samma, så att han får stå till svars ordentligt.

    SvaraRadera
  14. Som vanligt har Nilla kloka tankar. Terroristens pappa uppför sig inte riktigt som jag önskar att en pappa skulle göra, tycker jag. Önska att sonen tagit livet av sig. Det är starka ord.

    SvaraRadera
  15. Det går inte att släppa tankarna på det hemska som har skett, ännu ett sår i världen är så stort att vi blir många som blöder.

    Det finns en blogg som skriver mycket vackert (det låter absurt och som fel ordval, men hans språk är mycket vackert) om det som har skett och sker i Oslo och Norge just nu. Har tänkt på dig när jag läser, här är adressen http://www.jakobarvola.com/
    Han kan det där med att skriva :)

    Sköt om er!

    SvaraRadera
  16. .... här hittade jag också några väldigt talande ord. http://www.finistere.se/blogg/entry.asp?ENTRY_ID=2715

    Kram

    SvaraRadera
  17. gränsen mellan geni och galenskap är en tunn tråd, synd att den brast,

    SvaraRadera

Ja, och...?