QUE??? Norsk og svensk ordliste i rubriklinjen här -----------------------------------------> lyft blicken ett hack upp!

*********************************************************************************************************

17 maj 2011

Hurra for syttende mai!

Här ser ni fler bilder.

Idag är det Norges nationaldag,
och då är det många som kommer att använda sina bunader.

Det betyder att man får använt sin bunad minst en gång i året.
Annars används den ofta i bröllop och på dop.
Så har jag använt min många gånger,
och jag känner mig alltid jättefin i den.

Jag har dräkten som syns till vänster i bilden.
Skånes flagga är röd med gult kors,
och broderierna består av blomman prästkrage,
som också är Skånes landskapsblomma.
Därför tycker jag den kombinationen passar så bra till mig.

Eftersom dräkten har ovanligt klara färger,
får jag ofta frågor och komplimanger när jag bär den här i Norge, roligt.

Det var min Far som ville alltid att jag skulle ha en folkdräkt,
så den här fick jag på min 30-årsdag,
ett mycket kärt minne idag.

Har du bunad/folkdräkt? 

36 kommentarer:

  1. Den er fin! Har du sett unions-utgaven? Med elementer fra både Norge og Sverige?
    Morsom, men siden den kom litt vel sent ( rett før unions-oppløsningen) ble den aldri noen suksess...Jeg har bunad, råndastakk, og skal ta den på snart. Må bare ha litt mer kaffe først.

    SvaraRadera
  2. Gratulerer med dagen!
    Jag har inte folkdräkt men jag tycker det är väldigt fint, speciellt vid tillfällen som i dag :D
    Kram

    SvaraRadera
  3. Gratulerer med dagen! Hurra för Norge.
    Nä ingen folkdräkt här, ännu.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Ja just det! Hurra för Norge!
    Ha en fin fin dag.. Kram/R

    SvaraRadera
  5. Grattis på 17:e Maj!! Och nej, inte mycket folkdräkt här...
    Jag är bjuden på en 17:e majfest ikväll... Om jag sticker dit lovar jag att höja en skål för dig!

    Kram!
    M

    SvaraRadera
  6. Grattis med dagen! Fira med eller utan folkdräkt. Jag har ingen, det är inte min stil. Min stil är med satinklänningar och pumps. Inte ;)

    Ha det gott!
    Kramkram!

    SvaraRadera
  7. Gratulerer med dagen !!!
    Klem
    M

    SvaraRadera
  8. Vilken fin dräkt. Jag har tyvärr ingen, men min mamma har en som hon sytt själv, den skulle jag ju kunna låna om/när jag åker till Oslo någon gång på 17:e maj. För det ska jag... :)

    SvaraRadera
  9. Gratulerer med dagen!

    (ingen dräkt här inte)

    SvaraRadera
  10. Heja Norge på 17. maj!! Hoppas ni har bättre väder än här - här bär man regnställ idag och absolut inte folkdräkt.

    Jag har en dräkt från Nora socken, Ångermanland, som mormor har vävt och sytt och knypplat. Mamma och svägerskorna och mina systrar har också dräkt.
    Ungefär så här ser den ut http://www.folkdrakt.se/bild/angermanland/ang-gift1.jpg

    När mormor begravdes bar jag och mina systrar folkdräkt för att hedra mormor, och jag tror aldrig att jag känt mig så "rätt" och fin någonsin.

    Det är många kilo sedan som jag bar den nu, men efter min viktnedgång så borde jag kunna komma i den igen.

    Men i det här landet blir man utskrattad när man bär folkdräkt. Jag får ta mig till Svenska Kyrkan till midsommar så kanske det känns bättre!! :-)

    SvaraRadera
  11. Sådan noget bruger vi ikke i danmark... det er kun folkedanserne, tror jeg.

    Det nærmeste vi kommer, er når der i efteråret flere steder laves Oktoberfester med øl, alpemusik og Heidi-kostumer. Men det er nu mest for sjov.

    SvaraRadera
  12. Nej, det har jag inte. Tror det till stor del beror på att jag är uppväxt i en ganska stor stad, eller spelar det ingen roll? Hoppas ni får en fin dag, vill se en bild på riktiga du i folkdräkten!

    SvaraRadera
  13. Gratulerar på 17 maj och ja, jag har en från skåne (frosta härad)men jag har inte använt den sen ............. länge sen. Jag betalade minst hälften på den när jag jobbade som sevitris i mina föräldrars restaurang i min ungdom (ca 16)jag hade inget val utan mina föräldrar sa att nu ska du ha en och så var det.....
    Men jag är inte ledsen för det, jag ska kanske ha den på midsommar då ser man många dräkter, beroende på var man är förståss *L*.

    Kärlek........

    SvaraRadera
  14. Har bara burit folkdräkt en gång, min kära väninna gifte sig i Hälsingland och jag var tärna och jättefin i hundraårig dräkt.

    SvaraRadera
  15. Jooorå, har en, västerfärnebo, inte för att jag är därifrån men det var den man hade där jag bodde för den var närmast. Och mamma och jag sydde den till min 18-årsdag. När jag bodde i Rättvik använde jag den ofta, nu är det mycket länge sen (kan fortfarande ha den, har sytt in den :) ).
    Och du måste vara hur fin som helst i din!!

    SvaraRadera
  16. Grattis på dagen!!!

    Och ja. Jag har en Åredräkt, den är inte lika färgglad som Sverigedräkten och många andra folkdräkter. Ser ut så här: http://bit.ly/jT6aJX
    (Hittade ingen bild med någon iklädd).

    Dottern har en bunad eftersom min mammas man som är dotterns morfar (men inte min pappa) är hardda norrman. Den dräkten är så himla fin.

    HA en toppenfin 17:e maj!!! :)

    SvaraRadera
  17. Skulle gärna haft en bunad eller en folkdräkt, men det har aldrig varit prioriterat...

    Ha en superflott 17:e maj!

    Kram från mig <3<3<3

    SvaraRadera
  18. Jag är faktiskt lite allergisk mot folkdräkter... Varför vet jag inte...

    SvaraRadera
  19. Absolut HURRA 17 maj !

    Och nej, aldrig haft liknande kläder på mig.

    SvaraRadera
  20. Snygg du ska vara i denna granna dräkt..kan man int få se?? :)..Hurra idag på Norges dag!!! Ja vi elsker...

    SvaraRadera
  21. Ha en härlig 17:e maj!
    Kram på dig.

    SvaraRadera
  22. Folkdräkt är inte riktigt min grej. Grattis på dagen!!

    SvaraRadera
  23. Vilken fin bunad du har!
    Ja, jag har en bunad men den kommer jag inte i, efersom jag plötsligt en dag var av en helt annan storlek än jag dittills alltid varit i mitt liv....no way!
    Men jag har också använt min ofta och mycket. Nu ligger den i sin låda så fint!
    Nåja.
    Hurra för er på 17:e maj!
    Kramar

    SvaraRadera
  24. Naj, pillargontanten, äger ingen folkdräckt, om inte den lilla malungsdräkten, stl 120 räknas....
    Fast den har jag växt ur :)

    SvaraRadera
  25. Jag önskar mej värenddräkten! Syrran började sy på en men orkade aldrug göra den färdig! Tycker att det är jättefint!

    SvaraRadera
  26. Ja faktisk! Men jeg har aldri brukt den. Høres kanskje litt rart ut men når man nå en gang er lapp er det litt rart å gå i den.

    SvaraRadera
  27. Nej jag har faktiskt ingen sådan. Har aldrig något tillfälle att bära en sådan!

    SvaraRadera
  28. Har ingen men tycker de är väldigt vackra!
    Ha en bra syttende maj! :)

    SvaraRadera
  29. Hipp hurra!!!! På denne dagen er det utrolig flott å se så mange bunader og flagg :) Selv har jeg en bunad fra ei øy i Nord-Norge; Senja-drakt. Kjempefin, men jeg har dessverre ikke brukt den på mange år. Etter å ha fått barn, passer den ikke lenger :( Skal selge den og kjøpe ny, men glemmer det hele tiden... Har savnet den i dag.

    SvaraRadera
  30. Ha en bra syttende mai!

    Nej, ingen folkdräkt här inte.

    SvaraRadera
  31. 17:e maj- härligt! :)..undrar just när vi "lagom"svenskar ska få tillräckligt med vett att fira lika glatt som norrmännen..;)
    Stor kram till dig finaste!

    SvaraRadera
  32. Grattis på dagen! Hoppas det blev ett glatt och festligt firande fast det brukar se ut så.

    SvaraRadera
  33. Jag har en dräkt men åtskilligt för liten. Min mamma som vävt och sytt den till sig var en späd människa. Jag har ärvt kropp på fädernet och spåd passerade jag i god fart i sexårsåldern.

    SvaraRadera
  34. Min mamma har en Sverigedräkt.
    Inte jag.
    Men jag tycker det är så himla fint och jag blir så glad när jag ser en.

    SvaraRadera
  35. Jepp, Leksandsdräkt! Känner mig mäkta snygg och kulturell i den och det bästa av allt är att man kan skutta ner i den vid festliga tillställningar som frackbröllop och därigenom unvika abret med att införskaffa svindyr klänning som kommer att hänga oälskad, förutom av malen, efter tillställningen.

    SvaraRadera

Ja, och...?