QUE??? Norsk og svensk ordliste i rubriklinjen här -----------------------------------------> lyft blicken ett hack upp!

*********************************************************************************************************

11 maj 2011

Galleri Max

Galleri Max
Tavlan jag skrev om för ett tag sen handlade jag här på Galleri Max. Det är två mycket trevliga innehavare med solid kunskap om konst som har galleriet (han med världens trevligaste dialekt!) och väldigt ofta har dom just den typen av konst som jag verkligen gillar. Det som också är så himla bra är att jag kan gå in och titta och njuta utan att känna nån form  av press att jag måste köpa. Men suget infinner sig nästan alltid, och flera av våra tavlor är inköpta här på impuls, och aldrig någonsin att jag ångrat mig.

När jag köper konst så köper jag med hjärtat och magkänslan. Jag har aldrig köpt något baserat på investering, utan får en personlig relation till just den tavlan där och då, sen håller det i sig. Det gör att jag inte kan ställa undan något hemma, utan måste hänga om när jag köpt något nytt. Och nu som vi håller på och renoverar måste vi nog köpa mer, och det är något jag verkligen ser fram emot.

Hur har du det med din konst du har på väggarna? Känner du speciellt för den när du ser på den, och ligger det en liten historia bakom? Berätta för mig!

15 kommentarer:

  1. Vår konst är akvareller svärfar målat och ofta är motiven bohuslänska. Jag gillar dom flesta av hans tavlor. Nu vill jag rama in en del av äldstas teckningar att hänga på väggarna, hon är dock tveksam till att exponera sina alster.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag har ett par oljemålningar som min särbo målat. På den ena är jag med i motivet. :)
    Sen är det lite arvegods där motivet betyder mindre, men den tidigare ägaren har en plats i mitt hjärta. Har även en målad tavla som min yngste son gjorde som liten och några inramade foton.

    SvaraRadera
  3. Tavlor målade av en konstnär som är min själssyster

    SvaraRadera
  4. Det finns en liten historia i allt som finns i vårt hem. Och jag är så glad över det, hemmet blir verkligen så trivsamt då. :)

    SvaraRadera
  5. Ja det ska vara en känsla..-.inte pris..man förälskar sig helt enkelt i en tavla, som hänger med resten av livet..därfär, som present, att få, kan det vara svårt att gilla en tavla tycker jag..Jag köper dem helst själv..och målar ju en del...en del som jag målat blir jag förälskad i, dem har jag svårt att sälja..men jag gör det ändå,för att det är ju så kul att nån annan gillar ens konst, så pass mkt att den får hänga på väggen...Jag tror att man får favoriter, i form av konstnärer, färger och uttryck....NU undrar jag vad du gillar för sorts konst...får man se??...Kram Karina

    SvaraRadera
  6. Jeg har to glassfugler etter bestemor! Da hun døde, så var fuglene det eneste jeg ville arve. Fordi hun var så glad i dem.

    SvaraRadera
  7. Vissa saker är ärvda, vissa har vi fått genom konstföreningen och någon enstaka har vi köpt. På mina väggar ska hänga saker som jag tycker om. Vi har också ett par oljemålningar som svärmor gjort.

    SvaraRadera
  8. Min svärmor är väldigt produktiv, det innebär att jag INTE köper någon konst. Jag har inte plats för något annat

    SvaraRadera
  9. Har ingen konst på mina väggar, de jag vill ha är för dyra...

    SvaraRadera
  10. Jag känner verkligen för den "konst" som hänger på våra väggar. Jag har nämligen själv gjort dem :)

    SvaraRadera
  11. Konst är och har alltid varit ångestladdat för mig. Hittar aldrig något som inte ger mig en klump i magen, jag tror det är för att jag ser så mycket känslor, andras känslor... eller nåt... Svårt. Eller är jag inte mogen nog?

    Jag tittar gärna, men hos andra.

    Här hemma pryds förstås väggarna med mitt eget från www.knaada.se. Dom byts efter humör, årstider, eller trender.

    SvaraRadera
  12. Jo visst har vi konst på väggarna, men jag har ingen särskild relation till dom. Vi har nog inte köpt dom det mesta är arvegods och annat har vi fått. Men det är inga mängder.

    SvaraRadera
  13. Jag berättar för dig när du kommer hit! Eller, jag har målat en akvarell, och har några keramikföremål som jag har gjort. Även Yngsta Sonen har gjort en citron i keramik när han gick i lågstadiet. Den är sååå fin. Har en olja som en kusins fru har gjort. En stor (och billig) tavla köpt på IKEA, men jag gillar motivet och den har sin plats ovanför soffan. Till jul hänger vi upp ett par bonader som Svärfar har broderat.
    Det är vad jag kommer på så här mitt i natten.

    SvaraRadera
  14. Jag har i huvudsak min egen konst på väggarna, foto-tok som jag är så har jag printat mina favvo-naturbilder och ramat in.

    SvaraRadera
  15. Konst kan man inte se på annat vis känner jag. Det finns tavlor som är värda en förmögenhet men som ändå inte säger just mig ett enda dugg.

    SvaraRadera

Ja, och...?