QUE??? Norsk og svensk ordliste i rubriklinjen här -----------------------------------------> lyft blicken ett hack upp!

*********************************************************************************************************

25 mars 2011

Våffleri Våfflera

Idag är det våffeldagen, det firar vi här imorrn med Skagengänget! Så här är det
en som ska starta upp vaffelpressa tidigt på förmiddagen :-)

Här i Nårje äter vi våfflor med rømme och syltetøy. Inte vispad grädde som i Svärje. I början när jag hade flyttat till Nårje, så drog man på besök till varandra bara sådär på impuls, och nästan alltid blev pressa satt igång och man fick våffla till kaffet. Hemma i Svärje åt man bara våfflor nån gång, det var liksom lite speciellt med våfflor.

Många är också de gånger jag lagat våffelsmet och haft med för att sen stå och grädda
i förbindelse med Sonens fotbollsspelande. Man hade kiosk där man sålde kaffe och
våffla till ovakna stackars föräldrar som följer sina telningar på diverse fotbollsmatcher och cup:er i den arla lördag- och söndagens  morgonstund. En våffla sitter som en smäck och får minsann fart på blodomloppet!

Vad brukar ni ha till?

23 kommentarer:

  1. I onsdags hade vi hallon/rabarber från den gamle danske fabrik. GOD!

    SvaraRadera
  2. vaffla skal spises med HaPå orginal :)) eller masse smör og brunost.

    SvaraRadera
  3. Åh vad gott!!! Jag vill ha grädde och färska bär, helst hallon och blåbär till, eller gräddfil, löjrom och rödlök. Mmmmm

    SvaraRadera
  4. Jeg vil helst ha smør og brunost jeg....Kjekk blogg du har og jeg legger meg til som følger selv om jeg noen ganger har problem med språket.

    Ha en strålende helg.

    SvaraRadera
  5. Hallon, som pappa har plockat.
    Jag älskar hallon!

    SvaraRadera
  6. namnamnam - Tack för att du påminde mig! Jag hade glömt att det var våffeldagen. Jag älskar våfflor med mosade jordgubbar! namnamnam! Eller blåbär! Eller hallon. Åh så gott! Nu blir det fest ikväll!
    puss&kram
    lillie

    SvaraRadera
  7. Inga våfflor för mig idag.
    Men väl en orgasmisk chokladbit ;)

    Du är guld värd, gumman!
    Kramar gånger många från mig

    ♥♥♥♥♥

    SvaraRadera
  8. Socker eller glass eller sylt!

    SvaraRadera
  9. Våffla är gott men skruvar runt i magen på en så gammal tant som jag. Däremot minns jag tydligt när jag var riktigt ung och var i fjällen och man tolkade efter vessla upp på fjället och fick våffla med sylt och grädde och varm saft, det var mumsigt det!
    Kram

    SvaraRadera
  10. Åh, det kan jeg slet ikke huske, men jeg mener at det var syltetøj og is.

    I Polen fik jeg engang vafler fra en vaffelbod, hvor man selv skulle vælge, hvilke slags friske frugter + soft ice, som man ville have på.

    SvaraRadera
  11. Rømme, syltetøy og brunost!
    :)
    God vaffeldag!

    SvaraRadera
  12. Vi lämnade kvar römmen och brunosten i Norge i år, men havrevåfflorna tog vi som vanligt fram :-D

    Kramar <3<3<3

    SvaraRadera
  13. FS: Spiser dere ikke nesten ikke vafler i det i Danmark?

    SvaraRadera
  14. Är jag hungrig blir det lyxvåffla med räkor, stenbitsrom, purjolök, creme frache och citron. Annars är nog hjortronsylt med glass min favvo.

    SvaraRadera
  15. Åhhh va jag är sugen på våfflor, flera år sedan jag åt de sist!!
    Kanske ett våffeljärn måste införskaffas men har ej plats i skåpet :)
    Kram

    SvaraRadera
  16. Vafler er noe av det beste jeg veit, og den skal spises med brunost!Mmmmm

    SvaraRadera
  17. Inga våfflor för min del, men däremot vispade jag till en pannkakssmet! De åt jag sedan med honung/sirap, i brist på grädde och sylt. Gott gott.

    SvaraRadera
  18. När vi åt våfflor i norge, trodde vi att det var sylt & vispgrädde vi fick, men det visade sig vara någon form av surgrädde. Inte gott alls! :/

    SvaraRadera
  19. Vi åt våfflor här igår; Med vispad grädde och jordgubbsylt! MUMS!

    När jag var ugn brukade vi äta våfflor med grillad korv, också jättegott!

    Kram

    SvaraRadera
  20. Nu bliver jeg altså nysgerrig. Hvad i alverden er "brunost" ? Det lyder godt nok ækelt :)

    SvaraRadera

Ja, och...?