QUE??? Norsk og svensk ordliste i rubriklinjen här -----------------------------------------> lyft blicken ett hack upp!

*********************************************************************************************************

22 februari 2011

The Ollonborre

Nilla och Fru Venus undrar vad en ollonborre är. Detta är saxat ur Wikipedia:

Ollonborre (Melolontha melolontha) är en art i skalbaggsfamiljen bladhorningar.
En ollonborre (södra Sverige) lever i cirka fyra år, under större delen av sitt liv som larv under jorden. Larven kallas "fettpölsa" och var förr en svår skadegörare eftersom den lever på rötter. Som skalbagge lever den endast efter förpuppningen i cirka tre till fem veckor.

Det där med södra Sverige hade jag ingen aning om, men där ser man hur ens rötter spelar in omedvetet. Att den sen också visar sig kallas "fettpölsa" är ju nästan ännu värre på hur bra det passade! Snudd på spooky, spør du meg....

20 kommentarer:

  1. Amen ööeee! Fettpölsa! Yack! Men jag vet att mamma var rädd att de skulle fastna i håret när man var liten... Och min brorsa (den äldste) kallade min andra brorsa (två år yngre den äldste) för ollonborre och den yngre började då att gråta.
    Ja. Jag är från Skåne! :D

    SvaraRadera
  2. Jag bor i Södra Sverige,och har träffat på en och annan Ollonborr ,låter mer som en fågel(då hane ) tycker jag...hihi
    Men som sagt, en skalbagge, som finns både här och där, både där jag bor (och går)...:)
    KRAMAR Cia:)

    SvaraRadera
  3. usch vilka ord..eller Ollonborrar...är säkert väldigt fina?? Fettpölsa..lät..ja super äckligt i min mun...Barkborrar...betydligt trevligare ord...men den förstör våra granar..käkar upp skogen...inte bra..Då kanske ollonborrar är bättre?? ...min äldste son..kallade sin lille bror för fettarsule...när de var små...inte snällt..hm..ord är kul..ibland..

    SvaraRadera
  4. Hej igen!:):)
    Skrev lite fel...Ollonborre, ska det ju vara...:)
    Sen ångrar jag mitt skrivval,(då hane), fy vad det lät illa, förlåt...Ibland hinner jag inte tänka till, innan jag skriver..???
    KRAM igen, Cia:)

    SvaraRadera
  5. Gillar inte Ollonborrar! Har haft en i mitt hår hujedamej!

    SvaraRadera
  6. Nu vet jag va de betyder :)
    kram

    SvaraRadera
  7. Jag tycker att du ska satsa på ollonet och skippa borren.

    SvaraRadera
  8. Fru Venus; HAHAHAHA! Jag älskar när jag sitter och garvar högt framför datorn! Och det gjorde jag när jag läste din kommentar!!

    SvaraRadera
  9. FV: Men du måste medge att kombon ollon+borre låter spännande!

    SvaraRadera
  10. Fettpölsa är ordet att minnas:) underbart!

    SvaraRadera
  11. Haha fettpölsa :P Ollonborre hade jag dock hört talas om :)

    SvaraRadera
  12. Jag A V S K Y R kräken! De pöls-asen kommer alltid till midsommar och de låter som ett reaplan dundrar förbi mina öron. Helst av allt vill de borra sig in i kroppens håligheter. Jag får panik när en svärm attackerar. Förra året tog jag ett tennisracket och slog ihjäl dem med. Det är lätt att fimpa dem för de är stora och tunga.

    Usch nu ryser jag. Jag som längtar till midsommar. Glömde säga att de är flera centimeter låååååånga!!!!!!!!!!!!!

    SvaraRadera
  13. Tänk att kunskap kan vara så kul:-)

    SvaraRadera
  14. Fettpölsa - det låter verkligen äckligt

    SvaraRadera
  15. Vad äckligt det låter med fettpölsa! Blää!

    SvaraRadera
  16. Fettpölsa?? Är det inte det man har innan för magskinnet numer?? ;-)

    SvaraRadera
  17. Kan ingen fara runt på Blogglandia och samla in samtliga kommentarer lagda av Fru Venus? Skriva en bok som kan heta: Ollonborren och andra bevingade kommentarer.

    Jag har en gång hamnat i en svärm med ollonborrar som svärmade, naturligtvis. Dom varken ser, hör eller styr. Dom flyger rakt på utan att genera sig och kravlar sedan omkring på hud och i hår med raspiga sträva fötter. Måste vara Sveriges dummaste skalbagge!!!

    SvaraRadera
  18. Dom är så äckliga. Som flygande korkade köttbullar!

    Pöss!

    SvaraRadera
  19. Hej
    Ja när man cyklade längs vår strandpromenad förr så flög alltid ollonborrar över cykelbanan. Stora som hasselnötter och lika hårda, så fick man dom surrande i öronen och ibland krockade dom med en...usch.....wacko

    SvaraRadera
  20. dem är så äckliga, finns fullt av dem på ribersborg på sommarkvällar!!

    SvaraRadera

Ja, och...?