QUE??? Norsk og svensk ordliste i rubriklinjen här -----------------------------------------> lyft blicken ett hack upp!

*********************************************************************************************************

09 februari 2011

Komfyr

I söndags när jag skulle plocka ut pastagratängen ur ugnen sa det SPJOINK!!! i ugnsluckan och jag gapade på Maken. Han var där fort som bara fy för att se på det, men fick ju vänta tills ugnen svalnat. Så småningom fick han delat på luckan (det är underbart med en händig man!) och kunde konstatera att en fjäder gått mitt av.
(spisen är snart 25 år gammal)

"Jaaaa....sa Maken, vi får nog börja tänka på en ny komfyr, undras om vi ska ha en induksjonskomfyr..."Och la till: "där rök laptopen jag funderade på". Det tyckte iofs inte var så farligt, för den han har är bara 1  1/2 år, men jag skulle kanske ÄRVA den för min är mycket äldre, och det var ju lite dumt förståss...

Samtidigt går Maken igång och börjar för allvar spinna på ny komfyr.

"Vad är en induksjonskomfyr för nåt?" sa jag.
"En flat topp som värmer upp med magnetfält," sa han och fortsatte:
"då måste vi nog byta ut en del kastruller och sånt också, fast nån kan vi nog behålla".
"Hur vet vi vilka som funkar då?" frågade jag.
"Vi kan testa med en kylskåpsmagnet," sa han.

Den lilla detaljen missade jag, så jag tog stekpannan och kollade om den fastnade på kylskåpet, men det gjorde den inte. Maken vek sig av skratt och sa: "haha, du är för rolig, en halv sekund trodde jag du menade allvar!"


Tja, varför ta honom ur den villfarelsen....?

31 kommentarer:

  1. Jag håller med dig där, de behöver ju inte veta ALLT;)
    Kram♥

    SvaraRadera
  2. Den med stekpannan var riktigt bra! Sötgris är vad du är!
    Kram på dig!

    SvaraRadera
  3. Tack för ett nytt ord i min vokabulär!

    SvaraRadera
  4. HA HA HA HA HA, herregud om jag fått vara med och se det :-))) KRAM

    SvaraRadera
  5. Hahahahaha! Tack underbara vän! Så fantastiskt snällt av dig att dela med dig av detta till oss. Kram!

    SvaraRadera
  6. Hahaha!! Den var bra!!!

    På tal om norska ord.
    Första gången jag träffade min dotters kille (i norge) frågade jag honom om vi skulle ut och ta en bärs.....han tittade väldigt konstigt på mig och jag fattade ingenting. Min dotter rusar in till oss och skriker: Men mamma!!! Du kan inte säga bärs här i Norge!!!! Det betyder bajs!! :O Jaha?? Hur skulle jag veta det!??
    Det var 6 år sedan. Numer är det han som frågar mig om jag vill ha en bärs...och så skrattar han hysteriskt!!

    SvaraRadera
  7. Hahahaha! Nytt ord och gapskratt, tack för det :)

    SvaraRadera
  8. Mwouhahaha, de behöver inte veta ALLT!

    SvaraRadera
  9. Alltid kul att kunna glädja någon, brukar jag tänka när jag råkar ut för liknande.

    SvaraRadera
  10. Vi köpte en induktionsplatta och en glaskeramikhäll...

    Induktion är bäst på små mängder och snabba kok, så att säga medan om du gör mycket långkok och storkok så är det energimässigt ett bättre val med glaskeramikhällen.

    Komfyr är ett kul ord... precis som stekovnen ;-) Mycket som förvirrar då man är ny i Norge...

    Kramar <3<3<3

    SvaraRadera
  11. hahaha klockren;) hahaha tack OS♥

    SvaraRadera
  12. hahahaha

    Ja herregud höll den inte längre än 25år... *skratt* Jag försökte få min utbytt men den var "bara" 11 så det gick att laga....

    Ha en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
  13. Hahaha, det vore ju synd att upplysa honom om det,skratt. Jag skulle gjort precis som du...testat alltså =D
    Kram

    SvaraRadera
  14. Det var ett nytt ord, har aldrig hört! Men om man inte vet allting oxå, går det lika bra :)
    Kramen♥

    SvaraRadera
  15. Snacka om att vara tekniskt avancerad! Och vilken annorlunda mat du säkert kommer att kunna laga...*brett leende*

    SvaraRadera
  16. Hahahaha... nä för all del, ta inte ur honom ur den villfarelsen :)
    Induktionshäll finns ju här också, jag har inte riktigt fattat det...ska man alltså kunna kolla det med en kylskåpsmagnet???
    Och förresten...liiiite surt med laptopen!

    SvaraRadera
  17. Åh jösses - hahahah! Underbart!

    SvaraRadera
  18. Nej, varför göra det ;-)

    SvaraRadera
  19. Ha ha den var bra, förstår att han garva :)

    SvaraRadera
  20. HAHAHA du är underbar sötnos ;-)

    SvaraRadera
  21. Hahahaha! heeeelt underbart! välkommen till Einsteinklubben! hehehe..

    SvaraRadera
  22. Du är alldeles underbar! Kvällens stora skratt fick jag nu!

    Kramar

    SvaraRadera
  23. Hahaha!! Underbart beskrivet. =)

    SvaraRadera
  24. Jag gillar min induktionsspis. Det går så mycket fortare och jag bränner vid mycket mindre.

    SvaraRadera
  25. Tack för din kommentar! :)

    Haha, kul inlägg detta, fick mig o le. Och såndär spis med magnetfält har min kusin i sitt nya hus, verkar riktigt smart och häftigt faktiskt!

    SvaraRadera

Ja, och...?