QUE??? Norsk og svensk ordliste i rubriklinjen här -----------------------------------------> lyft blicken ett hack upp!

*********************************************************************************************************

09 december 2010

Baddräkter man minns

Den första som jag kan komma ihåg var glittrigt röd med vita kanter, ruskigt fin.
Jag tvingade mig till att få ha den på i badkaret. För övrigt också den jag lärde
mig att simma i.

Sen minns jag en annan himla fin, vit med ränder men med en söm mitt fram, så ränderna gick neråt som ett V. Väldans smickrande modell för figuren! Den köpte
jag på Mobilia i Malmö för 79 spänn. Jepp; 100 år sedan man var en fattig student.

Första och hittills enda gången på Teneriffa, köpte jag en limegul en med mörkblåa kanter, också mycket älskad, och den simmade jag faktiskt i upplösning.

Sen var det en mörkgrön, helt enkel som jag fick av DarlingMams.

En mycket tjusig svart baddräkt inköpt i en "big bobbies-affär" ligger i låddan för fiiiiinare bad. Den är nummer två av samma sort, den första blev också uppsimmad.

Den jag simmar i just nu är en brun en, också nummer två av samma modell. Den är
på väg att ge sig, men ett par vändor i bassängen på nyåret ska den klara innan den kasseras.

I låddan ligger också tre andra darlingbaddräkter, en svart Adidas med gula band; snygg, jag sparar lite på den. Sen ligger där två likadana inköpta på Triumph. Underbart röda, men med en urringning som får los tuttos i fri flyt (big no-no), så en av mina vackra knappar har gjort sitt där. Jag köpte den första och använde i somras, då blev jag så förtjust att jag köpte en till på rean lite senare för att ha i reserv.

Ersättaren till den bruna vardagsbaddräkten är en grön med lite rött på från Abecita.

Det har varit flera, men dom minns jag inte nu på raken.
Använder du nånsin baddräkt, och hur ser den ut?

25 kommentarer:

  1. Använder bara bikinis, har väl 3 i lådan. Fast som sagt dom håller nästan bara en säsong sen får man köpa en ny.
    Jag har inge favvo, men de var lite roligare när man var yngre och kunde ha trekantsbh :)
    Kramis Anna

    SvaraRadera
  2. En av dom röda funkade ju i rutchbanan, med boobisarna på plats ;-)

    SvaraRadera
  3. Nope ingen baddräkt men väl en styck bikini modell grosse som inhandlades i somras när det var så varmt. Har inte badat i badhus på trettio år. Öresund får det bli på sommaren bara :)

    SvaraRadera
  4. Jadå här finns baddräkter, jag har simmat vansinnigt mycket i mitt liv, men när vi flyttade hit slutade jag för det finns bara små bassänger här och jag är inget bra på att vända!
    Min första baddräkt var ceriserosa och stickad. Hemstickad, sug på den!
    Kram

    SvaraRadera
  5. FV: Tack vare knappen!
    Snäckan: Inte i ull väl???

    SvaraRadera
  6. Badar väldigt sällan men tror jag äger en badräkt en svart speedo som jag fått av min syster annars är det bikini dom få gångerna som det blir bad på sommaren.

    SvaraRadera
  7. Oj, vad du måste simma!
    Jag har en baddräkt som jag haft i säkert tre år. Den har jag använt 2 gånger :(

    SvaraRadera
  8. Nä just nu bikini. Har inte hittat någon baddräkt som jag trivs i. Den senaste, en svart, använde jag så mycket att sista gången jag hade den påpekade en arbetskamrat för mig; "att du vet väl att man ser rakt igenom baddräkten"? Och nä det visste jag inte... synd.

    SvaraRadera
  9. Oj, har nog inte haft baddräkt sedan jag var liten

    SvaraRadera
  10. Jag brukar ha en vanlig svart, mer simmodell än snyggmodell. De brukar hinna bli lite spröda till slut.

    SvaraRadera
  11. jag anväder det inte då ja inte badar på badbus eller dyligt, långt ut i skogen i en riktig sjö, värnen, där badar ja med doggen med trosor och t-shirt!

    SvaraRadera
  12. Vilket sortiment! Oj! Bara svarta här. Förstås.

    SvaraRadera
  13. Jag har en blå adidas, den funkar fortfarande! ;)

    SvaraRadera
  14. Jag kommer bara ihåg EN baddräkt. En blå, väldigt blå.

    SvaraRadera
  15. Jag är bikini böna men minns en baddräkt som var randig i v-form precis som du beskriver. Då var jag 16 smal och med ben upp till himlen, den var vit med grå ränder. Snyggt som tusan!

    SvaraRadera
  16. Baddräkter? Fy tusan! Dom har jag lyckats att förtränga bilderna av.. Ett "måsteplagg" som åker på så sällan som möjligt ;)

    SvaraRadera
  17. Jag använder alltid baddräkt! När jag badar alltså ;-) Just nu har jag två stycken. En svart och en svart med mönster. Är nöjd med båda två.

    SvaraRadera
  18. Kommer ihåg att jag hade en virkad bikini någon gång på 70-talet. VIRKAD?! hur kommer man på något sånt?

    SvaraRadera
  19. Jag använder bara baddräkt. Jag har två båda i samma typ av modell. Lite med 50-tals modell. en orange och en svart. Så fina. :-)

    SvaraRadera
  20. JAg kommer ihåg en ljusturkos med vita små ringar på. Den hade jag tills den upplöstes vilket skedde ungefär samtidigt som jag växte ur den. Just nu (väääldigt många år senare) har jag två. En härligt grön en med lite draperingar, och en svart enkel med banden i kors i ryggen. Den svarta fick jag på Yasuragi Hasseludden när Maken och jag var där och firade vå silverbröllopsdag :-)

    Jag har haft en som var hälften cerise och hälften lila. Skarven gick på snedden från ena sidans nederkant till andra sidans överkant. Jag vet att jag har haft några till, men dessa har jag totalt glömt...

    SvaraRadera
  21. Jag minns en som jag hade. Den var mörkblå med vita prickar. Jag älskade den. Den var för stor när jag fick den, och jag växte långsamt. Jag tror jag hade den hela lågstadiet och nog ett tag på mellanstadiet också. Blev ledsen när vi inte hittade en större likadan när det var dags för en ny.
    Nu har jag en sån där svart som ska trolla bort magen. Jo visst sirru. Trolleri trollelaa om man blundar jävligt hårt.

    SvaraRadera
  22. Vill minnas att jag hade en polkagrisrandig i lågstadiet, men sen dess har det nog varit bikini i olika varianter.
    Min mor däremot, har berättat om ett slöjdprojekt som hon blev påtvingad i skolan för sådär en sextio år sedan.
    En Baddräkts-stickning.
    Rött ylle.
    Inte det mest använda plagget i garderoben liksom...:D

    SvaraRadera
  23. jag hade en aprikosfärgad rynkig historia... såg typ ut som en naken gris i den haha..

    SvaraRadera
  24. hiii mitt minne av en baddräkt jag hade som barn. Var en i sjömansstuk haha som jag lärde mig simma i , med ett märke på en sån där ratt de är i seglarbåtar haha
    Marinblå med röda fartränder i.
    Åå nog gick de fort när man lärde sig simma , finns på film kvar ännu idag haha ( vilken stil man hade

    SvaraRadera
  25. Jag har en som jag fick behålla då vi va på Yasuragi. Svart..men jag har faktiskt helst bikini. Kurviga kvinnor ska visa vad vi har =)

    SvaraRadera

Ja, och...?