QUE??? Norsk og svensk ordliste i rubriklinjen här -----------------------------------------> lyft blicken ett hack upp!

*********************************************************************************************************

09 november 2010

Köpenhamn

Majj gaad, majj hipps! Gådde och gådde och gådde...

Och så var jag lite dum i huvet (som vanligt). Jag vet inte vad "halvtres" betyder, så det sa jag till den unga expiditan, då sa hon "HALVTRES" en gång till, men det hjälpte ju inte ett smack. Tredje gången RÖT hon "HALVTRES!!!" så det dånade i hörapparajterna, men jag fattade ju inte ändå.

Men vad är det med folk som vrålar ord man inte förstår? Det funkar ju inte!
Då sa en annan böna "en halv", och aha! då fattade jag att det rörde sig om 50 öre.
(dumme, dumme dama, den första) 


Annars var det bra väder, god mat och dricka och fint hotell. Minisemester är trevligt!

26 kommentarer:

  1. Du skulle sagt åt na att vi inte har några halvor här längre. Det är helrör som gäller nu.

    SvaraRadera
  2. Nä, det "gådde" då inte alls att skrika till dig. Majj Gaad så dumt! ;)

    SvaraRadera
  3. 70 *flinar* halvfjers = 3,5*30 (4 fjersar minus en halv fjers liksom)

    Man räknar i 20:or, lite som ett binärt system, fast emd 20 istf 2 som bas. *fniss*

    tres = 3*20 = 60
    halv tres = 2,5*20 = 50
    fjers = 4*20 = 80
    halv fjers = 70
    fems = 100
    halv fems = 90

    Det är i alla fall så jag har lärt mig, jag KAN ju vara ute och cykla! *haha*

    Om tre veckor ska jag till Köpenhamn! Julmarknad! *yippeeee*

    SvaraRadera
  4. Låt mig varmt rekommendera en språklektion!!!

    http://www.andrasidansundet.se/sida.asp?adressID=26

    "För att överhuvud kunna följa med i logiken här bör ni hälla upp ett glas whiskey och ta fram en klocka med rund visare."

    Det är en rolig språklektion. :-)

    SvaraRadera
  5. Tack! Jag har rättat till det!

    SvaraRadera
  6. Danska är inte lätt, när jag har varit i Danmark har jag lämnat fram mina mynt som en liten flicka :) ta va ni vill!!
    Kramis Anna

    SvaraRadera
  7. Danska är inte mitt språk och framförallt inte sättet dom räknar på.
    Kram.

    SvaraRadera
  8. Jäkla konstigt ord och varför tror dom man fattar bättre för att de vrålar! Det vet man ju med ungarna att det inte fungerar....

    SvaraRadera
  9. Ler litt her :) Ikkje lett å forstå det der, nei!

    SvaraRadera
  10. jAG KAN FAN VARE SIG SKRIVA ELLER RÄKNA!!! men jag tror du förstod innebörden. Jag skyller på diarré- och pruttanfall i huvudet.

    50, 50, 50!!! halvtres är 50!!! 2,5*20 *muttrar*

    SvaraRadera
  11. De säger "halv tres" men på deras 50-lapp står det "femtio kronor". Undrar hur de resonerar...

    SvaraRadera
  12. Inte lätt o va i grannlandet. Tror det är lättare o komma till Asien eller Afrika

    SvaraRadera
  13. Haha! Men det är trots språket väldigt trevligt i Danmark.

    SvaraRadera
  14. Om jag pratar med en dansk och vi kommer till siffror, mer jag dem sonika att a en siffra i taget. Gör de inte det övergår jag till engelska...

    SvaraRadera
  15. Efter ett par dar med att handla i Danmark kändes det som en lättnad att komma till Tyskland...

    SvaraRadera
  16. Huuuuhhh. Det mest försonande draget är att dom äter "frokost" dygnet runt, det är ganska trevligt....men räkna gör dom som fransmän, lite hipp som happsan.

    SvaraRadera
  17. Veronica har rätt förutom 100 det heter hundra fast på danska s a s.
    Fems är nog? ett väldigt gammalt uttryck. Jag har då aldrig hört och jag är mer eller mindre danska själv :-)

    SvaraRadera
  18. take it in English please...

    SvaraRadera
  19. Det är kul att danska är så konstigt

    SvaraRadera
  20. Danskan är inte lätt att förstå. Vid vårt Köpenhamnbesök var det bara att nicka och se glad ut när någon sa nått.

    SvaraRadera
  21. Just att räkna på danska är en smula krångligt. Jag förstår hälften och ibland räcker det gott. Ibland inte...

    SvaraRadera
  22. Nä vissa människor borde absolut INTE jobba i service yrket överhuvudtaget=(
    Danska räkne sättet är knepig. Har inte själv lärt mig det.
    Kram

    SvaraRadera
  23. hahaha. Ja, vad är det med skrikande som gör att man förstår bättre? haha.

    Härlgit med en weekend sådär. :-)

    SvaraRadera
  24. Helt obegripligt det Danska räknesättet! Det Danska språket ÄLSKAR JAG att lyssna på, även om jag inte förstår vad folk säger :D

    SvaraRadera
  25. *s* Men vad härligt med en liten minitripp! :)

    SvaraRadera
  26. Ho ho, de danskene, at de absolutt skal insistere på å holde på den tellemåten? Vel, vi nordmenn sier jo fortsatt to- og-tredve for 32 selv om det ble "forbudt" for sånn ca. 40 år sida...
    Sist jeg var i Køben, spurte jeg en innfødt etter veien, prøvde å uttale gatenavnet så mykt og dansk jeg kunne og dama svarte: -Beklager, jeg forstår ikke svensk!

    SvaraRadera

Ja, och...?