QUE??? Norsk og svensk ordliste i rubriklinjen här -----------------------------------------> lyft blicken ett hack upp!

*********************************************************************************************************

07 oktober 2010

Ett ilsket ryt:

I dessa dagar pratas det mycket om människovärde och vem som ska få vara var, och vem som inte ska få komma hit eller dit, beroende på ditten eller datten. Jag skriver faen inte ut vad/vem jag syftar på, för dom ska pokker (norsk svordom) ikke länkas av mig!

Men en iakttagelse jag har gjort genom åren är hur vissa "infödda" beter sig och uppför sig gentemot invandrade nya landsmän (det är inte invandrade skandinaver jag syftar på). Man ser ner på dem, har en nedlåtande hållning, och uppför sig som om dom var nån form av slavar till oss "infödda".

Man vill rätt och slätt inte ha dom i sitt eget land.

Samtidigt åker ovan nämnda "infödda" på semester till de invandrades länder, där
man förväntar att bli emottagen med respekt och vänlighet. Men själv har man
inte dom förpliktelserna! Man uppför sig som kungen eller drottningen av Saba,
och förväntar sig uppassning trots sin nedlåtenhet.

Då tycker jag man kan hålla sig på sin egna lilla plätt, gärna i en håla skogen, tills man har fått lite mer folkeskikk och vett i pannen.

Annars kan man bara stanna där med sina grottfasoner och dubbelmoral.
I skogen. Och skämmas.

22 kommentarer:

  1. Du har så rätt!! Hemmavid är de "blattar" eller "svartskallar", alltså invandrare. Men åker man till Egypten så är det som bäst "roliga tjänare" men oftast idioter med taskig service. Vad har hänt? Morgonkramen!

    SvaraRadera
  2. Ja men eller hur. Vi har inget lärt oss.

    SvaraRadera
  3. Bra skrivet! Jag har fått erfara hur utbredd rasismen är här i "mitt" lilla samhälle, där jag bor...hur respektlöst våra invandrare här behandlas. Skrämmande!!

    SvaraRadera
  4. Har en i hyreshuset här som är så jäkla rasistisk som man bara kan bli! För några veckor sedan kom han hem från en tvåveckors semester i Turkiet... Fy fan säger jag...

    Jag bor mitt i en invandrarförläggning och jag kan säga att en del invandrare är hur gulliga som helst och en del är åt helvete, precis som ALLA människor i världen. Man ska inte dra alla över en kam, basta!

    SvaraRadera
  5. Ett superbra RYT !! Håller med till etthundra procent och lite till !

    SvaraRadera
  6. Bra rutet! Kan bara hålla med!

    SvaraRadera
  7. Respekt. Bra skrivet!
    Ha en fin torsdag.
    Kram!
    /Tjillevippmorsan

    SvaraRadera
  8. Alla är vi människor och bland alla nationaliteter finns skitstövlar men också helt underbara personer!

    SvaraRadera
  9. Ord och inga visor. Du har så rätt i det du skriver!

    SvaraRadera
  10. Helt rätt! Alle sind Ausländer fast überall...

    SvaraRadera
  11. De samme menneskene som er i mot at innvandrere bosetter seg på samme sted (getto) i Norge og ikke lærer seg språket, er de som flytter til Spania som pensjonist, kun menger seg med andre nordmenn, spiser norsk julemat i solsteiken og nekter å lære seg mer spansk enn "Hola". Merkelig det der...

    SvaraRadera
  12. Står upp och APPLÅDERAR!!!

    SvaraRadera
  13. Busvisslingar och hejarop!
    Jag gör vågen och raketen för Osloskånskan!

    SvaraRadera
  14. Precis! God ryt! Grottfasoner var ordet. Folkeskikk ett annat. Hurra för dig Osloskånskan!

    SvaraRadera
  15. Instämmer till fullo, bra rutet!

    SvaraRadera

Ja, och...?