QUE??? Norsk og svensk ordliste i rubriklinjen här -----------------------------------------> lyft blicken ett hack upp!

*********************************************************************************************************

12 september 2010

Profilbild

Min profilbild är en brosch i form av en katt som jag fick av den väninna jag haft turen att ha längst i mitt liv. Hon säger att den är jag. Jag kan känna igen mej i den, och tycker den stämmer bra. Min syster har också gett mej en ljusstake som hon menar passar mej bra, och jag tycker broschen och ljusstaken påminner om varandra. Skulle jag haft en ny blogg, så hade jag valt ljusstaken som profilbild där.

Därför undrar jag nu vad ni andra tänker om detta med profilbilder, hur tänker ni på andras, och vad slags innebörd har era egna profilbilder? Har dom en betydelse?

Jag som tänker på min egen som en beskrivning av personen bak bloggen, hur tänker du?

Fighter är en bloggerska som ändrar den här bilden med jämna mellanrum och gör min följarskara så levande för plötsligt är där en ny, underbart vacker bild i gänget, något jag sätter oändligt stor pris på.

Gafflan är en jag känt ett tag i bloggvärlden, och även fått nöjet att träffa IRL. Men vad i hundan föreställer hennes profilbild? Jag gissar på en bild från ett parkeringshus, rätt?
I så fall; varför?

Shamrock är en nyare bekantskap, är det sallad på hennes bild? Finns det en betydelse bak? Och här är jag också jättenyfiken på storyn bak namnet!

Bella är en av de sista som kommit hit, hon har en blus eller klänning på sin bild, varför? Berätta!

Idag blev det ett längre inlägg med många frågor till er som läser, jeg er kjempespent på vad ni tänker om det här. Kommentera här, eller ta frågorna med dej "hem" till din egen blogg och svara/skriv ett inlägg där.

Detta gäller alla som läser här! En liten historia eller tanke måste det ju ligga bak bilden, iallafall hos dom som inte lagt ut ett foto av sej själv.

Gläder mej!

38 kommentarer:

  1. Min rpofilbild, finns det nog ingen tanka alls bakon, jag har ju ett foto på mig själv, och byter ibland, när jag tröttnar på att se min nuna....
    Alltså ingen tanke bakom....

    SvaraRadera
  2. Min profilbild symboliserar min blogg bra, klok skit:)

    SvaraRadera
  3. Gafflan, parkeringshus?

    Själv tänker jag nog att min blogg är jag. Och det är jag som är på bilden.

    SvaraRadera
  4. Min avatar - som är en karikatyrbild på mig - har jag till och med bloggat om! http://irrhonan.wordpress.com/2009/11/08/portratt-och-avatar/

    Pst - Shamrock betyder treklöver, så det är nog inte sallad på den bilden... ;-)

    SvaraRadera
  5. Hrm....ja jag har valt en med vår hund bara för det är vår hund och han gör sig sötare än mig i närbild ;) Har ofta funderat på den rätta profilbilden och än har den inte riktigt kommit fram.

    SvaraRadera
  6. Min profilbild ser ju ut som jag, kurvig *harkel* och kvinnlig(?) sen först kom namnet, och det efter statyn Venus av Villendorf. JAG känner mig hemma med den, sen vet jag inte vad andra tycker... Klart vi är själsfränder, två personer som har så god smak!! *asg* För mig är din profilbild min bild av dig, stark, smidig och alltid mitt i ett häftigt språng!

    SvaraRadera
  7. Jag gillar paraplyer. Symboliken. Jag använder ofta ett paraply för att beskriva hur jag förhåller mig till saker. Jag gömmer mig under det, står under det och låtsas som om det renar, låter det falla till marken när jag är redo att ta vilket skyfall som helst osv..
    Fast, jag äger inte ett endaste paraply på riktigt.

    SvaraRadera
  8. Uuu vad jag känner mig tradig som har ett foto på mig själv... :-(

    SvaraRadera
  9. Fast jag har i alla fall bytt foto häromdagen....

    SvaraRadera
  10. Min bild är ju rätt självklar! En bild på tvillingar rätt och slätt. Fast de här två ser lite kalla och otäcka ut. Den hemska tvillingen helt enkelt!

    SvaraRadera
  11. Jag älskar änglar, bor i ett hus med en del sådana (i olika former!), alltså heter min blogg "englahus"(gmail gillar inte Ä så det fick bli ängla med E).Vad passar då bättre än en profilbild på en ängel!?

    SvaraRadera
  12. Min senaste profilbild valde jag sedan en vän sa att hon tyckte att jag var som ett stort, rött, brinnande hjärta! (För att jag alltid "brinner" för det ena eller andra!)

    SvaraRadera
  13. Själv har jag ju turen att har fått en tecknad bild av mig av en talangfull yngling.

    SvaraRadera
  14. Jag har en bild på mej själv, ingen tanke bakom. Ett tag hade jag IKEA-loggan. Det visar väl att jag gillar IKEA.
    Jag tänker nog lite om människan bakom profilbilden, faktiskt

    SvaraRadera
  15. Min profilbild är väl på mig. En 6 mån gammal bild, kanske mer. Jag ser inte ut så längre, har inte kvar det långa håret. Ids inte byta. Kanske, en annan dag :)
    Jag tycker om att känna igen bilderna hos andra, men samtidigt är det kul då det ändras :)

    SvaraRadera
  16. Gafflan: HA! Så fel kan man ha! NU ser jag gaffeln :-) Ja det där med garage; jag funderade väldigt över den där böjda väggen till vänster! (dum i bollen, jag vet)

    SvaraRadera
  17. Ärligt talat så är min profilbild bara en bild, taget på en balkong en varm vårdag 2009. Den betyder inget, har inget dolt budskap, det är ett foto av mig - och så tråkig kan jag vara!

    SvaraRadera
  18. Hund passar mig bra så den behåller jag! Fast jag borde kanske låta Miss E få figurera ett tag. I rättvisans namn då...

    SvaraRadera
  19. Hahahahaha. Nu får du faktiskt boka tid hos optikern. Jag medger att det var otroligt märkligt och svårt att gissa att Gafflan skulle ha en gaffel på sin profilbild, men ändå.
    ;-) !!!

    Min egen profilbild behöver jag nog inte förklara.

    För övrigt älskar jag Fru Venus profilbild.

    Angående din kommentar hos mig:
    Hör nu, snälla människa! Gå till http://ranashorisont.blogspot.com/ och välj etikett "måleri". Scrolla lite. Där är några av mina skisser.

    Alles gut!

    SvaraRadera
  20. Jag har hundar.
    De ligger mej väldigt varmt om hjärtat.

    SvaraRadera
  21. Jag är skittrist, profilen är en bild på mig själv. Fantasilöst, jag vet ;)

    SvaraRadera
  22. Bilden är inte jag på riktigt, men den ser ut som jag känner mig. Namnet hänger ihop med mitt yrke.

    SvaraRadera
  23. Bilden jag har på min blogg valde jag för att jag tycker att den speglar min personlighet. Med ett undantag......nuförtiden klipper jag inte luggen själv! Eller vänta förresten, kanske var det min mor som höll i saxen!

    SvaraRadera
  24. Madlar: Du är inte trist! Du ser så chic ut, samtidigt som du ser snäll ut! Fint :-)

    SvaraRadera
  25. Ingen av er som har bilder av er själva ska tycka ni är tråkiga! Modigt tycker jag. Och vi andra som har mer anonyma har väl våra skäl till det, helt okej!

    SvaraRadera
  26. ...och jag har ingen bild alls.
    Måste fundera över varför jag valt att ha det så.
    Gillar nog att tassa lite osynlig och skriver om sånt som jag inte klarar av att skriva öppet.
    Fast nån slags bild borde jag kunna fixa.
    Kul fråga du ställde!
    Fick oss att fundera.

    SvaraRadera
  27. Hallon är ett så oerhört vackert ord tycker jag. Dessutom är dem söta och goda :) Jag älskar färgen röd också, så ett hallon var det perfekta valet för mig.

    SvaraRadera
  28. Bilden jag har på min blogg är en bild av en azalea med eldigt röd blomfärg. Kanske beror det på namnet att jag valde den, den sorten heter "Satan"... Eller så beror det på att Dottern gillade den och det var det första på många år som hon gillade något jag hade gjort eller skaffat till familjen. Kanske ska den illustrera mitt trädgårdsintresse. Mitt humör, som kan vara eldfängt så det räcker. Du ser, välj själv, alla är lika rätt ;-)

    SvaraRadera
  29. Jag har haft både olika profilbilder och bloggar genom åren. Några av dem har kommit till av en slump, andra har valts ut ganska noggrant. Men de har alla i någon form haft betydelse för mig...

    SvaraRadera
  30. Profilbilden är viktig för mig, både andras och min egen. Jag tog hjälp av de som känner mig i verkligheten och då kom såväl namn som en fundersam känslosam personlighet på bild, med rätt färger fast utan rynkor ha ha ha

    SvaraRadera
  31. En katt representerar såväl rivighet, som följsamhet, såväl energi som lathet ... ja när en kattfan visar sig på min blogg är det alltid spännande, man vet aldrig vad som sker :-D

    SvaraRadera
  32. Kul fråga!

    Bilder är intressant tycker jag.
    Roligast är ju förstås på ett ansikte så man kan se "vem man pratar med", men själv har jag (för tillfället i alla fall) valt en svart tecknad katt.
    En text finns på bilden, men den är nog alldeles för liten för att kunna läsas där i den lilla ruta.

    Texten lyder:
    Uhm...looking at my profile?

    Och den svarta katten får naturligtvis symbolisera min svarta Bamse!
    Älsklingskatten numero ono!!

    Du har ju också en katt på din, och när jag ser den så tänker jag nog oftast att "du är också en som gillar katter!?

    Kram på dej!
    J:son

    SvaraRadera
  33. Jag är bara jag på bilden!
    Kanske inte så bara;)

    SvaraRadera
  34. En bild på mig fick det bli. :-) Jag har bytt några gånger men det slutar alltid med den här. :-)

    Ha en härlig måndag.

    SvaraRadera
  35. Klänningen som jag har som bild, vann jag på tradea en gång. En klänning som jag blir glad av! Älskar det röda och de små söta prickarna =)

    SvaraRadera
  36. Jepp,eg har bytta profilbilde, og det var innlegget ditt her som gav meg ideen;) Det gamle bildet var kjedeleg, og så er eg blitt litt modigare her i Blogglandia ;)
    Bildet er av mitt datter som danser i solnedgangen ved hytta. Har ein serie av desse bilda, og planen er å vise dei på bloggen ein gong ;)

    SvaraRadera
  37. Vad kan jag svara annat än att champagne är mitt livselexir och bilden säger mer än tusen ord. Trams, jag vill ha champagne kort och gott.

    SvaraRadera

Ja, och...?