QUE??? Norsk og svensk ordliste i rubriklinjen här -----------------------------------------> lyft blicken ett hack upp!

*********************************************************************************************************

28 september 2010

Nätkompisar

Fru Venus skriver att Singelmamman har ett intressant inlägg om bloggvänner, då måste jag också kasta mig på den böljan och tycka till lite här.

Jag delar deras uppfattning fullt och helt. Och dom bloggisar som jag har träffat har mer än väl svarat till förväntningarna!

Jag tänker att det är väl egentligen inte så annorlunda än förr i tiden när folk hade brevvänner? Man brevväxlade ju i tiår utan att ha träffats, och nog måste man ha
skrivit om mer än väder, vind och krukväxter?

Varför har vi blivit så misstänksamma? Vi går ju miste om så mycket! Möjligheten att lära känna nya människor är väl en gåva? Borde iallafall vara!

Nu ska jag kasta in en liten brandfackla:
Den där misstänksamheten och skepsisen ger på sikt främlingsfientlighet och obefogat skitsnack, är jag rädd! Och jag syftar INTE på några speciella människogrupper överhuvudtaget, nej oavsett färg, religion eller vad det nå enn måtte være, så bör man möta varandra med helt vanlig enkel hyfs och folkevett.

Respekt för människan, heter det!

Jag har fortfarande tillgodo att bli besviken på en bloggvän.

(Jösses vad jag arpade opp mej där på slutet!)

34 kommentarer:

  1. ABSOLUT!!! Håller med dig fullständigt! Förstår inte att man kan slänga ur sig vad som helst just på nätet. Jag har varit med om att bli trackasserad på nätet av en idiot (ja, faktiskt så måste det vara en sådan!), hon kunde skriva elaka saker om mig utan att känna mig, hur kan man göra det? Min blogg är ju dessutom inte HELA mitt liv men det trodde hon.,.. Nä respekt till mänskligheten!!!
    Kramis på dig!

    SvaraRadera
  2. Tycker precis som du. Respekt för människan!!!

    Ha en fin dag kära Osloskånskan!

    SvaraRadera
  3. Att träffa människor från nätet kan vara toppen. Jag har ju träffat min gubbe via nätet och vi har varit tillsammans i över 7 år nu. Sen finns där naturligtvis idioter på nätet också - precis som IRL.
    Ha en skön solig tisdag

    SvaraRadera
  4. Absolut! Just jämförelsen med brevvänner har jag själv gjort också. Jag har fått fantastiska vänner på detta sätt, har blivit en tryggare person. Från blogg hamnar man kanske i mailande och sedan, vem vet, i leende mot leende-möte. De jag utbyter tankar med, de räknar jag som riktiga vänner, vare sig det är på papper, på blogg eller med talade ord. Definitivt!

    Men sådan verkar mänskligheten vara, rädd för det okända... tyvärr.

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Folkevett är ett fint ord. Och själv vill jag hellre möta hundra nya människor och bli besviken på en (kanske) än att aldrig möta någon. Har hittills inte blivit besviken, men jag har en bit kva till hundra... :-)

    SvaraRadera
  6. Helt enig! Respekt før alla!
    De enda jag är riktig rädda før, är dem jag møter på kvällen, i mørker, när jag går ensam. Då är jag liten, mørkrädd och misstänksam. Men, det är før att jag älskar mitt liv och får dødsångest.
    Om jag hade møtt samma snubbe dagen efter när solen skiner hade jag lett och sagt tjena!

    Jag älskar att man kan komma i kontakt med folk, på blogg, facebook and so on... Man träffar ju massa roliga och härliga människor. De man inte gillar, eller de som inte ger en något, behøver man inte fortsätta ha kontakt med, så som funkar annars liksom.

    SvaraRadera
  7. Några av mina allra bästa vänner i dag, är precis just BLOGGVÄNNER!

    Jag har haft förmånen att få träffa flera stycken IRL, och inte heller jag har blivit besviken.

    Samtliga har det "klickat med", så att vi numera har kontakt både med telefon, mail och ibland hälsar vi på varandra!

    Nej, nu "ljuger" jag.....

    En faktiskt som jag träffade "på riktigt" klickade det inte alls med, trots att vi umgicks en hel helg tillsammans hos henne.

    Men det var INGET FEL på det viset alls....
    Men vi var väl helt enkelt "osynkade"?

    "No hard feelings" alls, men en ömsesidig förståelse (tror jag och hoppas i alla fall!?) för att vi helt enkelt hade helt olika liv och inte alls möttes på "rätt plan".
    Och så KAN det ju få vara ibland, om man bara inte smutskastar varandra efteråt.

    Man KAN ju inte älska alla heller.
    Och det måste man nog bara acceptera om det inte ska bli en konstlad relation.

    Thats it, bara...typ!?!?
    Jisses vad jag snurrar till det nu! Hahaha!!

    Men misstänksamhet och obefogat skitsnack....Jo, DET har jag mött!

    Helt utan orsak kan man helt enkelt bli "bojkottad" för att man är "god vän" med någon som inte passar för den som väljer att "ta avstånd".

    Sandlåde-varning på hög nivå, enligt min mening, men var och en gör ju som den vill!?
    Men att ett "skitsnackande" förekommer sinsemellan bloggarna....det är ju ganska uppenbart ibland.

    Men....jag brukar tänka som så att det är deras förlust...Hahaha!

    Hellre springa på en mina, än att gå miste om alla goa bloggisar där ute!

    Intressant ämne det här, eftersom jag tror att vi alla har ungefär samma funderingar här vid våra (snart nerslitna) tangentbord!

    Länge Leve Bloggarna!

    Kram på dej!
    J:son

    SvaraRadera
  8. Håller med, jag har blivit förvånad och VÄLDIGT glad över hur många trevliga människor som finns här ute och som vill läsa vad JAG skriver...,
    som BRYR sig och är så kloka.
    Modigt att ta steget att träffas på "riktigt"!

    SvaraRadera
  9. Precis som IRL så finns det idioter på nätet. Jag fick riktigt elaka och nästan hotfulla kommentarer på min förra blogg.Skillnaden mellan IRL och nätet är att här kan människor vara mer anonyma och då häver en del ur sig både det ena och andra. Jag har blivit lite försiktigare, man blir vis av skadan. Men på samma gång så vill jag ju inte missa det som är bra. Det är en balansgång.

    SvaraRadera
  10. Oooops!
    Förlåt att min förra kommentar blev så lång.
    Tänkte inte på det...Hoppla!

    SvaraRadera
  11. Ett av de viktigaste ordne är just. RESPEKT!
    :)

    SvaraRadera
  12. Instämmer! Visst skrev man om krukväxter !
    Många saknar respekten för andra.

    SvaraRadera
  13. Jag har träffat flera av mina bloggvänner IRL, lika spännande varje gång och aldrig att jag har blivit besviken - tvärtom.
    Fattar inte heller den där misstänksamheten, vad spelar det för roll hur man träffas och hur man umgås? Varför är det ena sättet bättre än det andra?
    Jag tycker bloggare är ett trevligt och generöst släkte...i alla fall de jag umgås med :)

    SvaraRadera
  14. Jag älskar mina bloggvänner och tycker faktiskt det är lite jobbigt när jag inte hunnit med att läsa om vad de har gjort under dagen.. Så jag håller med dig!! Respekt för människan! Förstår inte hur man kan vara elak mot andra människor! Kram

    SvaraRadera
  15. Helt rätt tycker jag!
    Du är ju klok som en bok! :)
    Kram!

    SvaraRadera
  16. Hej

    Ja jag och min sambo träffades också på nätet. Det är ett bra sätt att träffas på. Många olika reaktioner har man fått om det, men för oss är det ok. Vi firar 10 år i år....

    SvaraRadera
  17. Jag är gift med en man jag träffade på nätet och många av mina vänner hade jag aldrig mött om det inte vore för nätet så, bra sagt, jag kunde inte sagt det bättre själv.

    SvaraRadera
  18. De bloggvänner jag mött har varit het topp! Bättre än jag kunnat föreställa mig :-D Vi bor ju inte så långt från varandra heller, så vem vet...

    Kramar från mig <3

    SvaraRadera
  19. Visst kan man få många fina bloggvänner genom bloggen!
    Om man nu inte tycker om någons blogg så är det ju bara att låta bli att läsa den och absolut inte kommentera med något elakt!
    Och så många massmördare tror jag inte det finns bakom de som bloggar.. ;))
    Däremot så finns det många intressanta människor som man får "lära känna" genom bloggvärlden!
    Kram

    SvaraRadera
  20. Har varit förskonad från idioter på nätet, däremot har jag stött på en o annan socialt inkompetent person ute i den riktiga världen både på arbetsplaten o i den privata sfären. Tror jag fått två knäppiskommentarer under de snart 2 år jag bloggat.

    SvaraRadera
  21. Jag tycker att jag möts med mycket större respekt på min blogg än vad jag möter "i riktiga livet". Hittills har jag inte fått några sårande kommentarer på det jag skrivit i min blogg. Jag tycker att jag alltid lär mig något nytt i möten med andra människor. Det kan vara bra saker och det kan vara sådant jag inte gillar. Jag tror inte att man får ha för stora förväntningar när man ska träffa bloggvänner IRL. Det är som att ha stora förväntningar när man ska gå och se en film som alla pratar om. Det brukar inte bli bra.

    SvaraRadera
  22. Övervägande kontakter via nätet har varit positiva menknäppgökar finns det alltid. Så även i verkliga livet...

    SvaraRadera
  23. japp you go Girlfriend:))

    åh ja töck nog mina bloggvänner många gånger kommer med rätt mycket klyftigare kommentarer, än va vänner in real life gör:)

    o så har jag bara träffat två bloggvänner i "verkliga livet" men di gjorde mej icke besvikna du vet, blomma o anka:))

    respekt är ett ord som tyvärr används för sällan...KRAAAM!!

    SvaraRadera
  24. Så sant! Utan bloggen skulle jag aldrig få tagit del av så många härliga människors liv och på så sätt själv växt som människa!
    Har aldrig fått någon som helst negativ upplevelse utan så otroligt mycket positiv input. :)

    SvaraRadera
  25. Väldigt sant! Har samma erfarenheter som du när det gäller bloggvänner.
    Tack för kommentar, visst är det i Skåne fåren och dimman finns närmare bestämt mellan Sjöbo och Tomelilla på vischan.
    Jag gillar din blogg och jag skrattade när jag läste inlägget om dig och din son när ni shoppade på apoteket, härligt med en blogg med humor.
    ha det fint!
    förresten har jag en norsk granne..

    SvaraRadera
  26. All vänskap ,oavsett var/hur den finns/ges ,så har för mig ,en helt ny "värld" med härliga vänner öppnat sig , som man glädjs åt!!!:)
    TACK för titten in hos mig, blev så glad:)
    KRAM Cia:)

    SvaraRadera
  27. Nu skrev jag nog lite otydligt...hihi
    Ny "värld" här på bloggen,med härliga vänner....forts:)Så menade jag ju....Sorry:)
    KRAM igen,Cia:)

    SvaraRadera
  28. Min erfarenhet är att nätvännerna, procentuellt sett, är "bättre" än människorna IRL. Man kan ju fundera på varför...
    Fördomar, uppfostran m.m. antagligen. Vi stör oss på yttre attribut. Fel färg på huden, eller skorna kanske! Dialekter och ovant språkbruk kan också distrahera och få oss att göra "modeller" av varandra som inte stämmer.
    Sånt slipper man på nätet, tack och lov! :-)

    SvaraRadera
  29. Japp, bloggvänner är toppen. Har varit kanon för mig som har mycket egentid och älskar min dator *ler*. Kul att du kikade in hos mig Osloskånskan :-)

    SvaraRadera
  30. Du har så rätt vännen :-) Snart ska vi ta ett riktigt snack om det! Nattikram

    SvaraRadera
  31. Jag har träffat Myra, Asfaltmamman, Tussen, Sabina, Fresia, Flygvärdinnan Anette och nu senast Jen. Ännu ingen besvikelse alls! Bara goa, glada tjejer hela bunten!

    Nu väntar jag på att få träffa ännu fler härliga människor IRL. Gärna du, Osloskånskan!

    SvaraRadera
  32. Bra inlägg. Håller med om allt, från början till slut. Punkt ! Kram

    SvaraRadera

Ja, och...?