QUE??? Norsk og svensk ordliste i rubriklinjen här -----------------------------------------> lyft blicken ett hack upp!

*********************************************************************************************************

20 september 2010

Kobekanta

En gång kände jag en ko som hette Tarzan.
Hon var lite opålitlig.
En annan ko jag kände hette Esmeralda.
Hon var bara snäll.

Vad tjuren hette minns jag inte.
Men han gillade att bli kliad på ryggen med en högaffel.

Har du eller har du haft några kobekantskaper?

25 kommentarer:

  1. Massor! En snäll kossa som jag red på som liten. Någon som alltid skulle slickas. En annan som var kittlig. Och en som var så moderlig att hon tog hand om alla kalvar som kom i närheten. Just nu har jag tre långhåriga, de gillar att käka äpplen och titta på barnens aktiviteter. Kossor är mysiga.

    SvaraRadera
  2. Vad sött! En "kvinnlig" ko med namnet Tarzan. Det gillar jag... ;)

    SvaraRadera
  3. Nja, men min dotter på 5 mjølkade en ko igår, modigt gjort. Det är ju førresten ganska svårt.
    När jag frågade på kvällen hur det kändes, viskade hon äckligt.
    Kor är coola och har vackra øgon, tycker jag då;)

    SvaraRadera
  4. ;-) Kule navn. Jeg har kjent mange kyr i løpet av livet - jeg har vokst opp på gård. Har kjent noen stuter også, men de har jeg møtt i andre sammenhenger.

    SvaraRadera
  5. Aldrig en ko men väl ett par får och en och annan höna.

    SvaraRadera
  6. Inte annat än att jag brukar prata med kossor i hagar. De verkar ju rätt sociala och brukar komma fram till stängslet.
    Roligt att läsa kommentarerna till det här inlägget :)

    SvaraRadera
  7. känner mig som en ko stundtals. Räknas det?
    Muuuh!

    SvaraRadera
  8. Många. Några ungtjurar också. Minns särskilt Sune, trevlig och god

    SvaraRadera
  9. Ja, jag och min tvillingsyster "adopterade" en svart och vitfläckig ko som vi döpte till Rosa. Vi borstade henne, värmde oss mot henne, mjölkade (för hand) henne. Hon syntes lång väg i ladugården, pälsen sken av allt borstande. Hon var inte den slickiga sorten, tack för det.

    SvaraRadera
  10. Ja många faktiskt! Mormors kor "döptes" alltid efter det namnet som var i almanackan den dagen dom föddes. En tittade fram på självaste julafton och fick då det vackra namnet Eva;)
    Kram
    Eva

    SvaraRadera
  11. Tarzan var ju underbart namn på en ko!!

    SvaraRadera
  12. Nää. Vilket är synd. Hade gärna haft en kokompis. Men jag minns att det var en roligpirrande känsla när man var i någon lagård som liten och fick chans att gosa med en kalv som alltid ville slicka ens händer. Slemmigt och skönt på samma gång...

    SvaraRadera
  13. Nästan. Somrarna tillbringade jag alltid hos mormor i Finland, och hon hade en kalv som hette Impala. Tyvärr tog det ganska många år innan vi förstod att kalven som aldrig blev större med åren blev utbytt varje år, och att vi åt av den på jul- och sportlovet....

    SvaraRadera
  14. Jodå, minns en speciell kobekantskap.. den på öländska alvaret, där vi gick, strosade och plötsligt kände... nåt mer. Kontentan: vi la oss ner i en liten grop, liksom.. och sen efter en stund.. när jag tittade upp liksom, var det, liksom, en hel hord av kossor i ring, som bara stod där och glodde på oss... liksom.. Nja de var inte speciellt svåra att övertala om att detta är inget att glo på, det är liksom över nu, liksom, så.. gå iväg, det är massor av annat att uppleva där på alvaret! Liksom!!!
    /Småländskan

    SvaraRadera
  15. När jag var barn så fanns det kor runt omkring där jag växte upp ute på landet. Men så rädd jag var för dom! Klappa dom hade jag aaaldrig vågat!

    SvaraRadera
  16. Inga alls faktiskt. Men önskar att jag hade. :-)

    SvaraRadera
  17. Inte riktigt, men jag önskar bekantskap med en snäll liten fjällko eller två en dag. Det vore ju mysigt!

    SvaraRadera
  18. Långt uppe i Tornedalen tillbringade jag mina somrar som liten, där hade jag både renar och kossor... i massor.

    SvaraRadera
  19. Bara blivit jagade av några tjurkalvar så den bekantskapen blev kort och intensiv ;-)

    SvaraRadera
  20. Nä men jag hade en gång en leguan. Och HON hette också Tarzan!

    SvaraRadera
  21. Är Tarzan alltså ett tjejnamn?

    SvaraRadera
  22. Nei.....når eg tenker etter så har eg ikkje det. Burde vel hatt det?

    SvaraRadera
  23. Nej...det har jag nog inte. Fast det låter som en ganska trevlig bekantskap ;))
    Kram

    SvaraRadera
  24. Min mormor hade alltid kor när jag var liten. Jag minns hur det känns att luta huvudet mot en komage och känna en kalv som sparkar därinne.

    SvaraRadera
  25. Ja....har skrivit lite om det inne hos mej....

    SvaraRadera

Ja, och...?