QUE??? Norsk og svensk ordliste i rubriklinjen här -----------------------------------------> lyft blicken ett hack upp!

*********************************************************************************************************

04 augusti 2010

*suck*

I mina föräldrars lilla söta Skånestad är det så här års gott om turister, till fots, på cykel och per bil. Varje gång jag har ett ärende ner på stan så glömmer jag hur mycket turister det är som alls icke har nån brådska, och mer än gärna gör en tvärnit när det finns nåt fint att glutta på eller fotta.

Igår stoppades jag på en av stadens parkeringar av ett "tjoho!"
från en bil full med äldre dameturister.

"Kan jag parkera här?"
"Nej, här är bara det är förhyrda platser" sa jag.

"Men kan jag stå här?" (Jag: Ehh......va'??)
"Nej, det är hyrda platser, nån har betalat pengar för dom" sa jag.

"Ja det förstår jag väl, men kan jag parkera här?" sa damen, nu lite irriterat.

Jag: (förtvivlat) "NEJ! Du får hålla dej utom platser med skylten "HYRD" på!"

"Jaha!", sa hon.

Sånt blir jag lite matt av. Och hur går det ute i trafiken för sådana människor?

25 kommentarer:

  1. Ha ha, påminner om Stockholm under semestertider. Det är ingen idé att göra snabbärenden på lunchen inte

    SvaraRadera
  2. Turister verkar tro att de har företräde till allt!

    SvaraRadera
  3. ja guu vad jobbiga dom kan vara. jag jobbade en kort tid på ett litet hotell, där blev jag varse hur turister fungerar. Dom äger allt, tar för sig flyttar möbler, vill köpa inredning. Och framförallt grisar ner.huvva hoppas verkligen inte att jag uppför mig så;))Glömmer aldrig när Sptnicks var där.....jeeeses vilka grisa, mina ungdomsidoler, dom är inte det längre--ujjamej va långt det blev
    Kram på dig Bibban

    SvaraRadera
  4. Jag undrar hur dom klarar sig överhuvudtaget!? Jag hoppas bara att andra inte uppfattar mig/oss som "såna dära jävla dumma turister" när vi reser runt :-D

    SvaraRadera
  5. Ja folk har inget parkeringsvett alls, man kan tydligen stå vartsomhelst. När vi var i Furuvik förra veckan fanns det inte en enda parkering. Tillslut blev min man så less att han ringde på hos en villa och frågade om vi fick stå där. Hon blev så glad att det var en som frågade och inte bara ställde sig där så hon både flyttade bilen och sa att vi fick utnyttja hennes veranda för fika och sånt. Så snällt.

    SvaraRadera
  6. Ja, suck, men här på landet har vi bara sommargäster, utan förhyrda parkeringsplatser :O)

    SvaraRadera
  7. Ha ha.. En del är helt enkelt tröga!

    SvaraRadera
  8. Det vill jag inte ens tänka på! Däremot har jag noterat att en del av dem förirrrar sig till vår håla för det är kaos på parkeringsplatsen vid affären!

    SvaraRadera
  9. Jag tycker inte om turister. När jag själv är turist tycker jag inte om dem som inte tycker om turister. Hur det nu går ihop...

    SvaraRadera
  10. Ha, ha, ja noen har litt tungt for det. Jeg har nylig vært turist i Finnmark. Der er noen ting litt annerledes enn her sørpå. Mulig de oppfatta meg som en dum turist der....kommer innlegg.

    SvaraRadera
  11. Människor är besynnerliga. Undrar hur de kan ta sig så långt hemifrån utan att ta med huvudet.

    SvaraRadera
  12. Sucka bör man. Sucka gör man.

    SvaraRadera
  13. Hihi...här får man, under sommarmånaderna, böter men annars så är det fritt fram. Fritt är väl att ta i det är ont om parkeringar i ett litet samhälle som mitt och det är heller inte gjort för bilar.

    SvaraRadera
  14. Vi har det som Gafflan vi, för jag bor i en grannkommun. Böter på sommaren, annars fritt!

    SvaraRadera
  15. Tröttmössor! ibland undrar man hur de klarar sig genom livet..

    SvaraRadera
  16. Hihi. Ja, *suck* är väl ordet, sa Bull :)
    Mitt ex var extremt arg på bilister när han var ute och gick i stan. Och skitarg på fotgängare när han satt i bilen :)

    Puss på deh!

    SvaraRadera
  17. Fast jag gillar turister....sorry;)

    SvaraRadera
  18. Galet! Ha! Du skulle sagt: "READ MY LIPS, H.Y.R.D.A!

    SvaraRadera
  19. Hahaha, stackars dig!
    Såna där som vägrar ta in vad man säger kan man ju bli galen på.

    SvaraRadera
  20. turister är också människor.............har jag hört

    SvaraRadera
  21. Låter i mina /inte det minsta fördomsfulla/ öron som norrmän i Strömstad!

    SvaraRadera
  22. Dylika trafikanter har vi fullt av i grannbyn, dom passerar vår by och trafikerar vår väg i sakta mak. Jäkla sakta mak. Jag blir tokig.
    Att det finns fler i trafiken än dom verkar dom inte bry sig om. Undrar egentligen vad dom tänker..

    SvaraRadera

Ja, och...?