QUE??? Norsk og svensk ordliste i rubriklinjen här -----------------------------------------> lyft blicken ett hack upp!

*********************************************************************************************************

28 juni 2010

Toblerone

När vi satt på det där flyget ner till Italien, så passerade vi Alperna. Och då säger flygkaptenen; (en dame!) ..."och som alla vet, så är är ju Toblerone schweiziskt, och formen på chokladen är ju inspirerad av just Alperna". 

VA'? VA'?? VA'??!

Det visste minsann inte jag! Och eftersom vi i alla år köpt Toblerone i Danmark, så är det inte många år sen jag upptäckte att det faktiskt inte var danskt, utan schweiziskt. 

Som den chokladnarkomanen jag påstår mej vara, så borde jag ju ha vetat detta, men se, det gjorde jag inte.

Jag skäms.

20 kommentarer:

  1. Nu blir jag faktiskt lite fundersam ;-) sedan barnsben, tidigt 70-tal, så har vi vetat varifrån Tobleronen kom, åtminstone då var det alper/berg på förpackningen!?

    SvaraRadera
  2. Man lär sig något nytt varje dag! :O)

    SvaraRadera
  3. Varje dag en ny kunskap! Har jag aldrig vetat!! Har bara tuggat på.

    SvaraRadera
  4. Se där! Jag trodde den var belgisk :D

    SvaraRadera
  5. Hade ingen aning. Tack för info. Fast... den var god även innan jag visste ursprunget.

    SvaraRadera
  6. Jaha där ser vi, hade ingen aning om det,,,då äter vi schweisisk choklad då =)))

    SvaraRadera
  7. Visst är det så!
    Men vem vet allt - det är kul att lära sig längs resans gång, eller vad det heter, jag är väldigt dålig på ordspråk......
    Kramar

    SvaraRadera
  8. Det har jag aldrig tänkt på. Men väldigt sällan jag äter Toblerone.

    SvaraRadera
  9. Ah, men det vet väl ALLA! *memorerar* ;)

    SvaraRadera
  10. Jo lite koll har jag på det, men vet inte vart jag lärt mig. Toblerone är så vansinnigt gott, speciellt de STORA.

    SvaraRadera
  11. Alltid lär man sig nått;)
    Italien, jag som håller på att leta resa inför semestern har du nått bra tips i Italien?
    Kramar Eva

    SvaraRadera
  12. Å fan, de visste inte men visseligen e ja inte så där överförtjust i juts toblerone. E mer för den vanliga maraboon, den e good :D

    SvaraRadera
  13. Ähh, strunt samma, jag tuggar o njuter, fungerar alldeles utmärkt.

    SvaraRadera
  14. Haha, men det är fortfarande lika gott va;)

    SvaraRadera
  15. Jag visste! Tänk - JAG visste ngt :P (jag har varit i Schweiz 4 ggr och köpt MÅNGA toblerona där)

    SvaraRadera
  16. Asch, skämmas, inte då. NJUT!

    SvaraRadera
  17. Spela roll, chokladen är god :-) Och DET spelar roll!

    SvaraRadera

Ja, och...?