QUE??? Norsk og svensk ordliste i rubriklinjen här -----------------------------------------> lyft blicken ett hack upp!

*********************************************************************************************************

18 juni 2010

Stockholm

Vi har ju varit ute och fartat igen, Stockholm den här gången. Bott på hotell igen, fina Skogshöjden i Södertälje. Grunden till det var att ÄlsklingsFaster hade bjudit in till kalajs med anledning av sin 90-årsdag. 50 pers var bjudna, och big party blev det. Massamycket maten, bubbel och vin, och så kaffe och kakor på det. Hög stämning är bara förnamnet! Vi åt och minglade, och underbart trevligt hade vi.

Men vad köper man för present till en dam på 90 år?
Vi köpte ett dagpaket till henne på Skogshöjd Spa, med lunch, middag, valfri behandling och hela baletten. Hon tar med sej sin dotter (min kusin) och kanske också barnbarnet följer med. En heldag för tre damer måste ju bli bra.

Halva glädjen var det ju också att Sonen var med, en underbart rolig människa är han! Ironin sitter som en smäck, och den används allt som oftast med välslipad finess. Han höstar många goda flabb med den i bl a sådana här sammanhang. Speciellt bland herrarna.

Dödskul är det också att knalla med i affärer, nåt vi fick tillfälle till på måndagen. Han har blivit riktigt bra på det där, och är ett ärligt smakråd. Maken hängde också med, men var mer tröttbar, och suckade en del.
Vem kunde tro att Sonen och jag en gång skulle bli kompatibla där? Inte jag - för jag minns en unge som satt i paraplyvagnen med armarna i 90 grader ut till sidorna; desperat greppande om dörrkarmarna och skrek: "NEJNEJNEJ!!!!" när vi skulle in i en affär. Man fick bara köra på och liksom bräcka armarna bakåt. Traumatisk uppväxt skulle man ju kunna tro, men nehej, tydligen inte. Och inte gick det att muta med en leksak, glass  eller godis iheller.

Men min Faster, vilken människa, vilken förebild!
När jag blir stor, ska jag bli som henne.

16 kommentarer:

  1. Härligt att vara på 90-årsfest!
    SPA låter som en bra present.

    SvaraRadera
  2. Bra val med presenten, och sonen verkar ha klarat sig bra ;-) Ha en bra fredag, kram!

    SvaraRadera
  3. Jag tror redan du är som hon, fast yngre! Och det var en underbar present.

    SvaraRadera
  4. TL: Så snällt sagt - varm kram!

    SvaraRadera
  5. Vilken perfekt present som säkert kommer att bli uppskattad!

    SvaraRadera
  6. Vilken trevlig present, tror jag hon uppskattade!! Kul sen att strosa i affärer med sonen din! Det är så när man börjar bli vuxen. Då kan man umgås mer! Kram kram

    SvaraRadera
  7. Håller fullkomligt med,en 90-årig moster (ja, det är ju vad hon är till mig) som känns som en pigg injektion är något alla borde ha! Hoppas hon vet hur viktig hon är för oss bara genom att vara som hon är..Kul att träffas och du har all rätt att vara stolt över sonen - och maken också tycker kusinen på närkeslätten

    SvaraRadera
  8. oj 90-års fest, det var inte illa. Jag hoppas någon i vår släkt blir gammal och frisk, alla blir bara sjuka och dör alldeles för tidigt. Helst vill jag vända på den trista trenden.

    SvaraRadera
  9. Underbart när dom är så pigga. Jag har en 92 årig farbror som förebild.Preaenten är kanon. Vi var tre generationer på Spa i mars och den yngsta vill att det ska bli en tradition.Hon är 15! Jag ställer gärna upp på det!

    SvaraRadera
  10. Gullekusinen från Närkeslätten - kram!

    SvaraRadera
  11. Klart du blir som hon när du blir stor, fast det dröjer ju ett tag till dess. Å andra sidan är du ju redan den allra härligaste så nu behöver du bara jobba på att bli stor.

    Markattan, som vet att sonen blir som sin mor...

    SvaraRadera
  12. Nämen!?!?

    Är du i mina hemtrakter utan att hälsa på mig!!!!!

    *tår i ögat*

    SvaraRadera
  13. Vilken stålgumma!! Fantastiskt att få vara så pigg och levnadsglad vid den åldern! Härligt för dig att ha såna supergener i kroppen att falla tillbaka på!

    SvaraRadera
  14. Härlig present!

    Men är du ett stenkast från mig utan att höra av dig???

    SvaraRadera

Ja, och...?