QUE??? Norsk og svensk ordliste i rubriklinjen här -----------------------------------------> lyft blicken ett hack upp!

*********************************************************************************************************

07 maj 2010

Ogilla

Är det nån mer än jag som får negativ ståpäls i nacken av expediternas klämkäcka "HEJ HEJ!" så fort man kommer in i en affär? Har dom gått på samma säljarkurs allihop eller? Huvva! Det känns som klös på trumhinnan, maj gaaaadd som jag inte tycker om det! Bah!

19 kommentarer:

  1. Ännu värre i utlandet: - Hello, how are you!?

    Hualigen!

    SvaraRadera
  2. Den åländska varianten hos mindre privata butiker, som kanske inte säljer så mycket (!?): "Ska du ha nåt eller bara titta?" Det där "bara titta" kommer så surt! Hur fan ska man veta om man vill ha nåt om man inte tittar först!?

    SvaraRadera
  3. Fast jag kräver ett trevligt bemötande från affärspersonal...antingen har dom gått i slicka r*ven-kurs allihopa eller så har dom inte ens vett att säga hej när man kommer till kassan.....En otrevlig personal kan göra så jag inte kommer tebax!!

    SvaraRadera
  4. Hej kan dom säga, men sen får det vara nog. Och inget tuggummituggande tack!

    SvaraRadera
  5. Ja hej får dom gärna säga. Några som är supersnabba på att rusa fram är personalen här på vårt apotek, där hinner man knappt sticka in foten innanför dörren så hoppar dom fram med sitt hurtiga, hej behöver du hjälp? Men värst är nog ändå telefon försäljarna som står på köpcentrat jag får ångest av dom och går stora rundor för att slippa dom....på tio meters avstånd tar dom sikte på en, för att sedan göra sin attack! iiihhh!

    SvaraRadera
  6. Nej, jag blir glad jag! Är det nå't fel på mig kanske? ;-)

    SvaraRadera
  7. Jag tycker ett vanligt hej räcker. Sen vill jag gå ifred tills jag kallar på hjälp, eller att det syns att jag letar något speciellt men inte hittar.

    Jag avskyr när dom kommer fram efter en sekund och frågar om jag behöver hjälp. Dom kan väl låta kunderna titta sig omkring en stund innan dom attackerar dom.
    Kan man inte få titta själv en stund?
    Är det kanske farligt?

    SvaraRadera
  8. Ja alltså det beror på hur. Jag vill gärna bli hälsad på och gillar ett trevligt "Säg till om du vill ha hjälp". Balansen är hårfin för dem att balansera på, precis lagom ska det vara för att jag ska trivas.

    SvaraRadera
  9. När dom frågar om jag behöver hjälp i det jag passerar tröskeln på väg in, brukar jag ibland svara "vet inte än". Då blir en del konfunderade, märker jag.

    SvaraRadera
  10. Jag blir mer förbannad om dom INTE hälsar!

    SvaraRadera
  11. du slog huvudet på spiken, jag vill gå runt och kika i lugn och ro, vill jag ha hjälp säger jag till

    SvaraRadera
  12. Jag blir GLAD om dom säger HEJ! Bara dom tittar på mig samtidigt, ler och ser ut som om dom menar det. Så lätt är det att bli kompis med mig ;) Brukar le tillbaks, säga "hej, jag tittar lite", det funkar finemang. Hälsar dom inte alls däremot, så nobbar jag den affären.

    SvaraRadera
  13. Håller nog med dig, känns inte direkt äkta tycker jag. Men jag måste också håla med Fru Venus vad gäller den åländska varianten. Här får man vara glad om man får ens ett halvsurt hej...

    SvaraRadera
  14. Så länge "Hej hej" har kontakt med ögonen så tycker jag att det är helt okej. På vissa är det så påklistrat, men inte hos andra.

    SvaraRadera
  15. jag tycker om att dom säger hej när jag kommer in i affären.men sen vill jag gå ifred och titta, inte bli påtvingad frågor,råd om jag inte ber om det.Sån ä jag :-)ha nu en skön helg. Kram

    SvaraRadera
  16. Det värsta är när de alltid ska kläcka ur sig ngt käckt om varan man köpt typ "De här byxorna är verkligen jääääätefiiiina".

    NÄHÄ? Vad skulle de annars säga, liksom?

    SvaraRadera
  17. Vissa affärer i min by undviker jag enbart av den anledningen! Går totalt bananas på lismande efterhängsna expediter!

    SvaraRadera
  18. oj Intressant! :) jobbar som butikschef när jag inte är hemma med tjillevippar..Och jag kan väl säga så här utan att säga något som kan uppröra någon..en duktig säljare "ser" direkt på kundens kroppsspråk hur den vill bli bemött- absolut inte på alla men på många. Sen är det svårt-en del kunder KRÄVER direkt uppmärksamhet och en del vill inte ha kontakt alls.. Vissa vill ha bekräftelse på det de köper, andra inte. Det är en konst att vara säljare kan man säga :) och det finns oootroligt många olika kundpersonligheter att försöka tillgodose..Vad bra service är-är högst personligt.
    Ett kärt ämne som jag skulle kunna skriva massor om ;)

    SvaraRadera
  19. Finns en sak som är värre: "Kan jag hjälpa till?" innan man ens har sett vad det är för butik man kommit in i...

    SvaraRadera

Ja, och...?