QUE??? Norsk og svensk ordliste i rubriklinjen här -----------------------------------------> lyft blicken ett hack upp!

*********************************************************************************************************

30 maj 2010

Huggtandsförbannad!

Jag brukar läsa Skånska Dagbladet på nätet för att ha lite koll på vad som händer i mina gamla hemtrakter. Idag läste jag det här, och sen har det legat och pyrt i bakhuet på mej, och det är bara att inse att det måste kommenteras med ett inlägg, annars arpar jag bara upp mej ännu mer.

Alltså; vad slags poliser ska vi ha i utetjänst??
Ska vi ha den sorten som säger till en tjyv att
"nu såg jag dej göra nåt man inte får göra, fy skäms, och jag ber om ursäkt men nu måste jag tyvärr faktiskt arrestera dej och det är mycket beklagligt. Uppför dej nu ordentligt och gå in i polisbilen här, annars kanske jag måste klappa dej lite försiktigt med batongen."
 Eller:
"nämen man får ju inte slå andra, fy skäms, jaså? hon/han tycker om det? jamen då ska jag inte störa, förlåt så mycket, behöver ni plåster?"

VA'?VA'?VA'???!

Nu får man förbannemej sticka fingern i jorden och se verkligheten i ögonen! Det är en skithård värld därute, och jag hade varit så jätterädd om nån av mina anhöriga hade haft ett sånt jobb!

Vi (allmänheten) ska vara glada att det finns människor som har lust att göra en insats för ordning och reda, så att vi förhoppningsvis kan sova lugnt om nätterna, och vågar gå på gatan utan en pickadolla i handväskan!
Det man heller inte tänker på är att dom många gånger gör helt andra saker än att haffa banditer, dom skyddar utsatta människor i vårt samhälle, t ex barn. Polisyrket är lika mycket ett omsorgsyrke som vården är, bägge yter tjänster för att andra ska ha det bra.
Men det skrivs det inte om.

Och om nån djurvän nu får spader av detta med kaninen, så måste jag säga att det var himla juste att poliserna tog sej tid att åka tillbaka och avliva den så fort dom kunde. Egentligen kunde dom helt sonika låtit bli, för enligt naturens lag hade den blivit tagen av ett rovdjur ändå. Dom prioriterade helt rätt, för människoliv går före djurliv, sånn er det bare.

Polisen måste få sätta sej i respekt för dom korkskallar som inte fattar att hålla sej på mattan. Antingen verbalt eller med kroppsspråk. Rötägg finns det inom alla yrken, så ta inte den. Men vad skulle vi göra utan poliser i vårt samhälle? Tänk lite på det, du!

9 kommentarer:

  1. Kunde inte hålla med mer!

    SvaraRadera
  2. Nä, håller med! Idag finns det ingen respekt för poliser eftersom de inte får göra nåt alls känns det som!

    SvaraRadera
  3. Bra att du finns och tycker till! Tycker precis som du.

    Kramar

    SvaraRadera
  4. Ja, vad säger man?! *skakar uppgivet på huvudet*

    SvaraRadera
  5. Ja, det är dags att dom sätter ner foten nu minsann

    SvaraRadera
  6. Helt rätt! Man måste säga ifrån!!

    SvaraRadera
  7. äh motvallskärring här då:))) med risk för att få dej ännu mer huggtandsförbannad. men jag tror det ligger en djupare problematik i att dom inte har viktigare sakerför sig än att slå ihjäl kaniner med batong o sen leta flera på gräsmattor..
    jag tror att många poliser är maktmissbrukare, även om många naturligvis är i vår "tjänst" med.
    detta osar lite "mer än en kanin-incident" för mej känns det som att dessa personer ( o detta är bara min spontana reaktion) under en lång tid gjort mer än att slå ihjäl en kanin med batong och sagt lite hotfulla saker till nån trafikant. Media gör alltid allting "värre" eller "mindre" än det i verkligheten är. jag hade tagit det med en nypa salt.
    det måste varit mer som kokat i den grytan än en kanin om man så säger..
    huggtandskramen te dej!!!!!

    SvaraRadera
  8. Annars då... hur mår du..? Saknar dig lite här och där. Kram.

    SvaraRadera
  9. Känner nog samma som Gladmymlan - tror inte att problemet är att man varit lite sträng i stämman, utan kanske hellre att man har sänkt sig till ett pinsamt lågt nivå. Konsten är att inte låta sig provoseras!

    SvaraRadera

Ja, och...?