QUE??? Norsk og svensk ordliste i rubriklinjen här -----------------------------------------> lyft blicken ett hack upp!

*********************************************************************************************************

07 april 2010

Man slänger med näbben

Appropå mitt lilla påstående angående eventuell intelligenssvikt här:
Så här är det: norrmännen har vuxit upp med svensk teve, och kan en herrans massa mer svenska än svenskarna kan norska. Så det dom då fastnar på när jag försöker vara rolig måste vara:

1. Den eventuella roliga poängen.
2.  Min skånska accent.

Jag ÄR rolig, och skånska accenten ska inte arbetas bort. Den är mitt lilla talfel i baklomman.

Jag är ju lite dum i huvet jag också....här till exempel.

8 kommentarer:

  1. Så verkar det vara. Själv tycker jag att jag förstår norska rätt hyggligt trots allt, svårare med danska. När det kommer till det skrivna ordet är danskan däremot lättare än norskan. Det är konstigt.

    SvaraRadera
  2. Du er kjempemorsom! Men antakelig er det lettere for en vestlending å ta (noen) av poengene i skriftlig form. Skånsk kan være litt vrient noen ganger, selv om vi lærte mye av Sten Bromann på 70-tallet.

    SvaraRadera
  3. Jag vet precis vad du menar. Den det lyser men ingen är hemmablicken som man får när man ska skoja till det lite. Jag tycker för den delen att det är nästan lika illa från båda håll norska till svenska eller tvärtom. Det blir aldrig kul på annat än sitt modersmål.

    SvaraRadera
  4. Jag tror jag förstår all norksa! Har jobbat inom kundtjänst och pratat med många olika norskar med olika dialekter - men vissa är svårare att förstå såklart. Eftersom jag lever med en dansk så TYCKER jag mig förstå det mesta men egentligen gör jag nog inte det.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  5. Oavsett så tycker jag att norska är vackert, det låter glatt och roligt!

    SvaraRadera
  6. Jag förstår ingenting. Kan du skriva på svenska tack!
    ;) hehe!

    SvaraRadera
  7. Härligt att höra att du håller på din skånska dialekt. Den är ljuvlig!

    SvaraRadera
  8. Da<nska förstår jag i princip helt utan problem. Det som ställer till det är hur danskarna räknar. Norska är också lätt att förstå men håll du på skånskan! Den står sig i längden ;-)

    SvaraRadera

Ja, och...?