QUE??? Norsk og svensk ordliste i rubriklinjen här -----------------------------------------> lyft blicken ett hack upp!

*********************************************************************************************************

18 april 2010

Ett mindre hajnafs

Hur är det egentligen med det här med att låna/ta nåt från en blogg utan att fråga?

Jag för min del har alltid frågat först om det varit okej att ta nåt från en annan blogg; hade det inte varit det så hade jag respekterat det och låtit bli, men stort sett har jag fått lov. Givetvis har jag alltid länkat.

För ett tag sedan var någon inne här och lånade/tog nåt skojigt jag
hade lagt ut från en mail jag hade fått. Jag blev lite besviken för att jag inte blev tillfrågad först, men för all del, jag blev länkad.

Nu undrar jag hur är det med detta i bloggvärlden; är det okej att "låna" av andra utan att fråga först, bara man länkar? Typ
berättar vidare en rolig historia man hört?

Vad tycker du, och vad/hur gör du?

24 kommentarer:

  1. Jag skulle inte berätta en historia som redan är berättad hos någon annan. Däremot har det hänt att jag länkat till någon i ett inlägg utan att fråga först, men då är det i syfte att mina besökare ska gå till bloggen jag länkat.

    En gång berättade en person i en kommentar på min blogg att han skulle "låna" en bild som jag hade i ett inlägg och som jag själv tagit.Jag ville inte det, för bilden kändes privat, och skrev till honom att det inte var okej att han använde den. Men det sket han fullständigt och han skrev dessutom nedlåtande om den. DÅ blev Nilla förbannad!
    Men vad gör man i en sån situation? Man har liksom inget att sätta emot.

    SvaraRadera
  2. Det beror nog lite grand på vad det är jag tänkt "låna". Gäller det en bild, som Nilla skriver om skulle jag definitivt fråga om lov, men en historia...Nja, jag är så lat så jag skulle nog bara länka för att få folk att gå dit och läsa istället för att skriva om den själv.

    SvaraRadera
  3. Nu måste jag funderar, är det jag som gjort något dumt nu? Jag tror inte att jag lånat/snott något bara så där. Om jag har läst något roligt i en blogg brukar jag alltid skriva var och länka dit. Tror jag.

    Markattan, lite orolig nu

    SvaraRadera
  4. Vill man ta en bild bör man absolut fråga.
    En historia skulle jag inte ta, utan istället skulle jag länka till den sidan.

    SvaraRadera
  5. Njae på gränsen tycker jag. Jag skulle inte vilja varken göra det eller "bli utsatt" för det. Och i synnerhet gäller det bilder.

    SvaraRadera
  6. Ingen av er "vanliga" närakära:-) har gjort det, lugn lugn.

    SvaraRadera
  7. Jag tror nog att jag länkar till den personen som satt ut bilden/historian då istället.
    Fast måste säga att det här med utmaningen som jag ska köra igång med, det har jag läst på några andra bloggar men jag kan inte komma ihåg vilka?! så då startar jag istället en egen, det måste väl vara ok?

    SvaraRadera
  8. Alltså jag menar att jag länkar till personen som skrivit, inte att jag tar bilden/historian till min blogg och sen länkar. Hmm, do I make any sence?

    SvaraRadera
  9. jag brukar fråga och länka när det er nått man vill dela , skulle jag få nej hade jag tagit bort den ,


    hur går det med armhålen idag *fniss*

    SvaraRadera
  10. För MEJ är det inte okej att ta utan att fråga!!!
    En tjej gjorde detta hos mej...och förvandlade vad jag hade skrivit som nått kul...till något fult å elakt!!!
    När jag sen länkade henne för att visa andra vad hon hade gjort...slutade det med att hon skll ha (??) polisanmält MEJ???? Så det kan bli tokigt!!! Sen tycker jag personligen inte att man har rätt till att "ta" va andra har skrivit!!!!!/Anna

    SvaraRadera
  11. Förresten....Tupperware-partajet börjar klockan 16.00....du hinner!!!! VÄLKOMMEN!!!!

    SvaraRadera
  12. Om man läser något bra hos någon annan tycker jag att man kan länka och rekommendera andra att läsa där det är ju mest schysst. Bilder ska man inte ta utan lov det är min bestämda uppfattning men även texter kan ju vara privata så man bör nog fråga innan man bara tar.

    SvaraRadera
  13. Hm, skulle helt klart fråga först.

    SvaraRadera
  14. Man ska fråga. Så är det bara!

    SvaraRadera
  15. Ja, ens blogg är ju ens eget ... man kan "låna" från citat t.ex men att ta från andra är inte OK: Det som man absolut inte får göra, även om man länkar, är att utan lov använda bilder från nätet utan att fråga vederbörande affär m.m för då kan man åka på rejäla kostnader. Detta missar många, fr.f.a de bloggar som dagligen använder bilder från nätet ... !
    Finns det en liten ikon där det står "blogga" på en sida så får man blogga om detta för länken blir automatiskt ... men många vill inte detta och de kollar regelbundet vilka som använder deras "material".
    Att "låna" från andra utan lov kan alltså bli en dyr affär!
    :)

    SvaraRadera
  16. Svårt det där, inte låna en hel historia men länka en hänvisning om man läst något som skapat egna tankar, då har jag nog inte alltid frågat först.

    SvaraRadera
  17. Jag har lånat ett par rader av "stort o smått" en gång och då frågade jag lov. Nu när jag lärt mig länka :-) gör jag hellre det. Däremot att "ta" något som nån skrivit och sen vända det till något löjeväckande, det borde vara förbjudet! Har man inte energi eller "material" nog att fylla sin egen blogg kanske man ska fundera på att...samla frimärken istället? Nej, jag tycker att man ska fråga, det känns bäst för alla.

    SvaraRadera
  18. Länka är väl okey, men ta text, eller bilder utan att fråga... Naj det tycker jag nog inte...
    Oj, kanske kastar sten i glashus nu, vet faktiskt inte om jag kanske gjort det nån gång.....

    SvaraRadera
  19. Alltid fråga! Lika bra innan man länkar också... Säger jag och blir rädd för att ha gjort något dumt (tror inte - är ju lite av en enstöring;)) Tänker snällt att det kanske är nybörjarmisstag (för snällt säkert).
    Verkar finnas lite olika sätt att hantera bloggar, som det här med kommentarer - tycker inte egentligen om när någon svarar på kommentarer jag gjort hos dem på min sida sedan, bara ytterst ibland är sådant tillåtet...
    Hoppas denna kommentar inte blev ett nafs :)

    SvaraRadera
  20. Har aldrig lånat bilder eller historier, länkar sällan. Vill ju att min blogg ska vara just min, inget hopkok av andras tankar, åsiktet eller illustrationer. TG
    Tanken med bloggeriet försvinner då tycker jag. Däremot händer det att jag inspireras av andras inlägg men försöker alltid skriva eget om detta.

    SvaraRadera
  21. Det där ovidkommande "TG" hamnade där pga snubbliga fingrar på tangentbordet.

    SvaraRadera
  22. Tack för alla kommentarer, det visar att jag inte var helt på "bærtur"!

    SvaraRadera
  23. Själv använder jag bara mitt eget material, text och bilder. Jag tror inte att jag har lånat någonting i från någon någon gång (helt säker är jag inte men...)
    Jag skulle bli ledsen om jag hittade mina texter och bilder hos någon annan om de inte bett om lov att få använda dem först. Och naturligtvis så ska man länka till den man lånar av.

    SvaraRadera
  24. Det är faktiskt FÖRBJUDET att ta andras bilder!
    Punkt slut liksom!

    SvaraRadera

Ja, och...?