QUE??? Norsk og svensk ordliste i rubriklinjen här -----------------------------------------> lyft blicken ett hack upp!

*********************************************************************************************************

28 mars 2010

Rekordlångt inlägg

Sötaste Ankan undrar hur det kom sej att jag började blogga. Egentligen började det med att jag fick Femina av en väninna, och i den stod det om Vimmelmamman. Då blev jag nyfiken och snokade reda på hennes blogg. Och läste. Och läste kommentarerna. Sen började jag läsa bloggarna till dom som kommenterade.

Så tänkte jag att jag fick kolla hur det gick till om ifall att jag skulle få för mej att börja blogga själv. Så jag gjorde ett sök på "blogga" på internet, och klickade runt, och plötsligt stod det:

"Vad vill du kalla din blogg?"

Hoppsan! Så var man plötsligen "med blogg"!

Annars jag har nog aldrig skrivit speciellt mycket, varken dagböcker eller historier, men däremot brev. I massor! Speciellt efter att jag flyttade till Norge. Och dom var ganska fulla med samma lite galna stil och fantasi som bloggen.

Efter flera år i Norge tyckte jag också att jag "tappade" min svenska lite, och kanonbra i norska är jag tyvärr inte. Så detta kunde ju vara ett bra sätt att försöka hålla svenskan lite mer levande.
En annan sak är att många poänger går förlorade när jag klämmer till på svenska bland norrmännen (KAN ha med intelligens att göra; möjligen), rätt och slätt för att dom inte fattar. Och klämmer jag till för snabbt på norska, så fastnar dom på min svensk/skånska accent och LYSSNAR inte. Säger bara: "Hva sa du nå?" Och alla vet att när man måste börja förklara en poäng så är det inte så kul längre.

Galna stilen har jag efter min Far, han hade samma sätt att skriva och svänga sej fantasirikt med språket, den gången han skrev. Både myDarlingMams och Fassan är jätteduktiga på "riktigheter" i det svenska språket, och det har jag lärt. Alltså kan jag klämma till riktigt ordentligt med byråkratsvenska så det svider, om det behövs.

Så tro inte annat än att jag stort sett vet när jag böjer fel eller blandar in lite norska, oftast är det ytterligt medvetet. Because I like it! 

Shit, det blev nog bloggens längsta inlägg nånsin!

26 kommentarer:

  1. Intressant läsning, även om det var långt.

    SvaraRadera
  2. Själv tänkte jag testa en vecka. Bara på skoj. Det var tre och ett halvt år sedan!

    Kul att du bestämde dig!

    SvaraRadera
  3. Roligt att få veta lite bakgrund om ditt skrivande :-) Jag blev övertalad av Stjärnkraft i julas, hon tyckte mitt "katastrofliv" i kombination med mitt skrivande skulle bli kul!? Och här är man nu...

    SvaraRadera
  4. ett bra långt inlägg!! :)

    SvaraRadera
  5. Särdeles, spännande inlägg... Jag tyckte inte det var långt, jo för att komma från osloskånskan kanske, men helt läsbart :O)

    SvaraRadera
  6. Så det er sånn det henger sammen! Men jeg forsto ikke helt poenget med nordmenn og intelligens, altså. Den tror jeg jeg må fundere på:-) Ha en fin søndag!

    SvaraRadera
  7. En sån tur för oss att du helt plötsligt blev med blogg! :-D

    Jag funderade länge och väl innan jag började på försök, för snart tre och ett halvt år sedan ;-)

    SvaraRadera
  8. Vilken tur för mig/oss i bloggvärlden att du halkade in på ett bananskal:D

    SvaraRadera
  9. ...och så fick jag tillfälle att träffa dig i egen hög person! Det var väldigt mysigt och roligt :DD
    Kram.

    SvaraRadera
  10. Vankas det rekord blir man alltid nyfiken. Grattis till det! :D

    SvaraRadera
  11. Sicken tur att du råkade bli med blogg sådär nästan av misstag! Här har jag funnit mycket nöje och tankvärdheter!

    SvaraRadera
  12. Kul att läsa! Du skriver så bra och med lagom klös och jag gillar din mix med lite norska ord då och då.

    SvaraRadera
  13. He he, takk for forklaring! Jeg startet med blogg som et eksperiment, men nå tar det jo helt av....Det er moro, da!
    Nordmenn skjønner svensk - husk, mange av oss har vokst opp med fem myror og Joppe og sånn. Men skånsk er jo uforståelig, så jeg skjønner at folk kan slite.

    SvaraRadera
  14. Det va en trevlig förklaring och en angenäm läsning! Hoppas du har en fin dag i Norge då!

    SvaraRadera
  15. Tack ock lov säger jag. Att du började blogga alltså!

    Och jag instämmer, because I like it!

    SvaraRadera
  16. Men du...du talar ju hjältarnas språk...vår vackra skånska

    SvaraRadera
  17. Intressant att höra hur du halkade in här. :)
    Må så gott i Norge.
    Våriga hälsningar från Skåne :)

    SvaraRadera
  18. Å fan! Jag som trodde att Oslo låg i skåne. Jaja.. Det är ju utanför tullarna iallafall!
    =)

    SvaraRadera
  19. Hva mener du med at nordmenn ikke forstår? Vi nordmenn er jo verdensmestere i alt, også å forstå svensk....Vi rundt 40 har jo tross alt vokst opp med svensk barne-tv. Fem myror er fler enn fyra elefanter. ☺ Jeg synes ikke innlegget var for langt forresten.

    SvaraRadera
  20. Så var jag plötsligt med blogg - stämmer in på mig också. Skulle pröva på och på den vägen är det, och kul är det. Det är en sådan bredd på bloggarna, mycket att läsa. Tyvärr har det blivit lite mindre bok- läsande. Men allt har sin tid.
    Ha det så bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  21. Jag håller med Polargrevinnan här ovan - det är mycket läsande. Nu menar jag inte bara din blogg, utan alla. Det finns några till och det är så himla kul att följa dom. Men det tar tid. Men va sjutton, när det är kul.
    Och att blogg är ju riktigt roligt. Jag tänker på bloggvis, jag ser med bloggögon, jag redigerar min blogg i huvet hela tiden....men det är fortfarande kul!
    Så låt oss blogga på!
    Hej svejs
    Agneta

    SvaraRadera
  22. Jag skulle också bara testa lite...

    SvaraRadera
  23. Hej! Läser inne hos Bibban! Att hon tar en längre "paus" nu ifrån bloggandet! Ser att du skriver ett par fina rader under hennes inlägg, det gör även jag!
    Sedan sätter jag mig och författar dessa rader i kommentarsform till hennes "vänner" (ser även att en del av oss redan känner varandra via bloggvärlden)
    Dessa rader blir lite opersonliga då de blir likadana i princip hos alla kommentatorer, det jag funderar lite på är just det Bibban skriver, bloggen skapar ett slags "begär" skriver hon!? Någon som känner likadant eller har känt som hon och även jag tidvis?
    Självklart så läser jag nu i allas/din blogg innan jag skickar iväg dessa rader, helt kliniskt opersonlig är jag inte (ler)!
    Ha en fin dag!
    Kram ifrån Peter!

    SvaraRadera
  24. Och jag gillar din blogg! Tur du fortsatte!
    Ha det!

    SvaraRadera
  25. TUR att du ramlade in i bloggarvärlden, den hade definitivt varit en stjärna fattigare annars! Jag älskar dina uttryck och hur du skriver - rappt och tänkvärt och roligt!

    SV: Voffsingen sover gott i hundhimlen nu.
    Vi är ledsna men han har det bra, och det är huvudsaken. Kram.

    SvaraRadera

Ja, och...?