QUE??? Norsk og svensk ordliste i rubriklinjen här -----------------------------------------> lyft blicken ett hack upp!

*********************************************************************************************************

12 mars 2010

Hajflabben hugger i brädan när du minst anar det

Ibland har jag funderat på om jag skulle skapa en ny blogg. En anonym ilsken-blogg, där jag kunde häva ur mej riktigt hemska saker som jag stör mej på i livet. För det är ju inte till att komma undan att vissa saker till tider retar gallfeber på mej. Den här bloggen ska ju bara vara en tramsig, lite huvudlös blogg, det har jag bestämt.
Men så tänker jag att det är nog ändå inte riktigt mej att ha en anonym ilsken-blogg, för just det är en av de saker jag retar mej på. Och med det kommer vi in på det som provocerar mej:

Dom där riktigt fula och elaka inläggen, kommentarerna och påhoppen som man inte törs stå för! Jag uppfattar det som fegt att inte våga stå för sin åsikt, och med det mister en del av budskapet sin innebörd för mej. I tillägg till att jag har svårt för att respektera den person som gör det.

För inte så längesen kommenterade jag på en annan blogg att jag inte tyckte man skulle öda tid på personer som skrev lort om andra. Min avsikt var att stötta den som kände sej så träffad. 
Majj gadd jag fick på puckeln! Av den som skrivit lorten. Jag skulle minsann "inte öppna munnen innan jag hade information om den personen det skrevs om", det var "ointelligent" av mej att kommentera då.

Tjaha.

Men gjorde jag något annat än den personen gjorde? Jag kommenterade något jag läste på en blogg, och vad är skillnaden på det och på att skriva lort om nån annan? Vi uttrycker båda en åsikt och varför ska det inte respekteras av den andre? För att det inte passar? Eller tål man inte det från andra? Vill man bara respekteras för sina egna åsikter?

Jag vet inte.

Jag lät bollen ligga, även om det kliade svårt i vänsterfoten.

Men jag noterar att fortfarande sker dom grövsta påhoppen stort sett anonymt, och inget verkar mer småaktigt än det. I mitt tycke säger det mer om den person som skriver det; än det det säger om den som blir omtalad. Och hur det än är, så tycker jag lite synd om den anonyme som inte törs stå fram öppet med sin åsikt.

Och då är jag tillbaka till det jag startade inlägget med:
en anonym ilsken-blogg? Nä, det är nog inget för mej.

24 kommentarer:

  1. Jag kunde inte sagt det bättre själv. Det är som det gamla ordspråket: Det A säger om B, säger mer om A än om B! Så är och förblir det. Att inte våga stå för sin åsikt och gömma sig bakom "anonym", beskriver ganska mycket mognaden i huvudet på den som kommenterar anonymt.
    Det är så viktigt att man verkligen vågar ha en åsikt.
    Läser man en blogg så bedömer man ju inlägget, inte hela personen bakom. Det kan man ju inte läsa om någonstans, man har inte träffat personen i fråga - därav skriver man en åsikt i det man läst. Jag säger bara JÖSSES AMANDA!
    Sluta inte att kommentera - du gör det riktigt bra .... och det bedömer jag endast på det jag läst. ;)

    SvaraRadera
  2. Har också tänkt den tanken faktiskt!! För man vågar ju inte säga vadsomhelst i sin blogg! Har haft turen att hittills inte fått någon anonym, elak kommentar!Kraaam!

    SvaraRadera
  3. Du som är så snällast i bloggvärlden typ.
    KRAM på dig.

    SvaraRadera
  4. De funderingarna har jag umgåtts med. En riktig bitterblogg. Det känns ibland som om det är en hel del cirkus i bloggvärlden och riktigt kan jag inte förstå hur man orkar lägga energi på att vara elak liksom bara för elakhetens skull.

    SvaraRadera
  5. jag skulle också behöva en argblogg ibland, min blogg blir ser så illa ut då jag har downdagar som denna. men vad gör man. har också mkt svårt att förstå mig på anonyma kommentarer.

    SvaraRadera
  6. Inte för mig heller, men visst lockar det ibland... även om det är väldigt sällan...

    Nej, jag tänker inte låta mig dras ner i skiten av hjärn- och hjärtlösa anonymister!

    Kramar till dig från mig :-)

    SvaraRadera
  7. Tänk, jag kan inte förstå varför man ska vara elak mot någon! Att göra elaka påhopp anonymt är fegt, vi är ju människor och att vi tycker olika är ju mänskligt. Stå på dig och fortsätt kommentera.
    Kram kära Fru Oslo.

    SvaraRadera
  8. *funderar* nu vet inte jag om jag är korkad och inte läst/uppfattat såna skitskriverier, eller om jag faktiskt inte råkat ut för dom (ännu)! Hoppas bara att jag hållit mig på mattan :-/ Men bloggandet, ska inte det vara roligt, lufta sina tankar och idér, gnälla lite ibland och dela med sig av roliga saker!? Att kasta lort på någon via en blogg, och dessutom anonymt, är ett sådant lågvattenmärke att man borde inte ens bry sig. Men jag förstår dig, det gör jag, och det är sådana gånger man önskar att man hade personen i fråga framför sig. Jag är i alla fall glad att jag har hittat just till din blogg, och de andra jag följer, och vi verkar vara lite samma gäng på många av dem! Det säger ju en hel del om hur bra vi är tillsammans, eller hur! Tusen fredagskramar till dig och en klapp på axeln till alla surpuppor där ute! (fan vad långt det blev!)

    SvaraRadera
  9. Hur fan kan du ha sånna hära åsikter, lägg ner din blogg! ;-)

    SvaraRadera
  10. Jag tycker gott du kunde ta upp sånt som retar dig i din blogg här. Det kan man göra även om man har en mindre seriös och lite huvudlös kul blogg *jag lovar;)*

    Det gör det ju lite mer levande liksom, fast jag ska erkänna att jag också funderat som du, ha en anonym blogg som jag kunde vräka ur mig otidigheter i ;)

    Men jag har ingen sån blogg, och gör nog ingen heller. Precis som du Kerstin, du och jag... (lite Emilaktigt du vet)

    SvaraRadera
  11. Nä, det är nog inget för dig ;D. Du är för snäll tror jag ;)!
    Anonymkommentarer får en allt att fundera lite... på varför. Och lämnar en känsla av osäkerhet efter sig. Usch. Överhuvudtaget så varför lägga tid på att läsa bloggar man inte tycker om (var hittar folk sådan tid??? jag hinner inte med de jag gillar ens) och varför inte presentera sig ibland med ett hej om man läser regelbundet.
    Fast man kan kanske få vara ilsk ibland;),
    ledsen ibland (ok, ska bli bättre;)) och ha en signatur? Ibland skäms jag nämligen över det - att jag inte visar foto och namn. *funderar men orkar inte vara vitsig*
    Kram och ha en go helg (oj nu fick du ännu ett långt svar - du måste vara poppis). Gillar din blogg!

    SvaraRadera
  12. och jag funderar på att skaffa en annonym gnällblogg:) om allehanda krämpor och gnöl över väder gnöl över mens eller taskigt med pengar eller gnäll bara för gnällandets skull....kan vara skönt att få ur sig lite gnäll:)
    jag använder min blogg till att haslpa ur mej vad helst som finns i huvudet just då, och fick en kanon-reaktion en gång när jag råkade skriva att vissa av mina gamla vänner var "skvallertanter":)))) men va fan just då tyckte jag det:)
    HÄLFTEN försvann från facebook och resten låtsades som om det regnade när dom mötte mej...alla hade tagit åt sig, även om det handlade om en eller två:))) tyckte jag var lite småkul ändån, för hur mkt skvallertanter finns det inte då, om alla känner sig träffade av ett sånt inlägg:=)

    eller kanske en ilskblogg...vi kan väl starta en gemensam "klotterplanks"blogg där vi kastar ur oss domma elaka kommentarer eller gnöll o så får den som vill hänga på o gnälla. o så låter vi våra vanliga bloggar vara huvudlösa skämtsamma enkla bloggar:)

    kram på sej!

    SvaraRadera
  13. Folk visar oftast sina sämsta sidor när de kan vara anonyma. En del verkar liksom "passa på"...

    SvaraRadera
  14. Vi kanske skulle starta en gemensam Bitterblogg! En bloggvärldens ättestupa där man kan kräka ur sig allt man irriterar sig på! Anonymt! :)
    Många har extremt svårt att skilja på sak och person och tenderar att starta veritabla korståg mot avvikande meningar. Gärna anonymt för det är ju modigt..
    Har tackolov varit förskonad från sådant förutom en lite småbitsk anonym kommentar, "tyvärr" kände jag igen IP-numret och insåg att det var en fysisk vän till mig som skrivit den. Behöver jag tala om hur ledsen jag blev.. :(

    SvaraRadera
  15. Läs den här artikeln: http://www.aftonbladet.se/wendela/article6763626.ab

    Kram kram!

    SvaraRadera
  16. JA kan vi inte döpa den bloggen till just "ättestupan" :))))))

    SvaraRadera
  17. mmm..det skrivna ordet kan tyvärr feltolkas så fruktansvärt mycket. Nyanserna, tonläget, rösten mm: de tolkningsverktyg de flesta utav oss använder oss utav när vi lyssnar på någon försvinner.Det krävs en hel del av den som skriver men det krävs även en hel del från den som läser..och det verkar många fega små tröttmössor glömma. Så de tolkar, är fega, öser ur sig och skiter i att de sårar. Anonymt är den feges kostym. Kommentarernas innehåll skulle de antagligen aldrig våga uttrycka face to face. Var stolt! för att du inte la ner mer energi på det hela; vissa människor är inte värda det, inte ett endaste dugg! (och tro mig jag är argumentsidiot och får total allergichock när det du varit med om sker och får bita mig hårt i naveln för att inte starta ett ordkrig..) Har man gett sig ut i bloggvärlden får man nog tåla en kommentar(men inte anonymt..) eller två om man själv sticker ut hakan, den karamellen borde hon som kallade dig ointelligent snutta lite extra på....det tycker i alla fall lilla jag :)
    Ha en fin helg! och hoppas att klådan på den vänstra försvunnit ;)

    SvaraRadera
  18. Jag brukar skriva vad jag tycker och om någon kommenterar min åsikt negativt så får det stå för dem. Lite töntigt att kommentera anonymt då blir det ju ingen tyngd i argumenten. Jag välkomnar olika åsikter och tycker att det är kul med diskussioner och högt i tak. Och alla vi mogna vuxna vet ju att dom som kommenterar för att såra har lång väg kvar till sin mognad.

    SvaraRadera
  19. Ja du har ju sååå rätt...
    Önskar dej en underbar lördag i solen...
    Kramen

    SvaraRadera
  20. Det är nog många som startar slika saker för att få igång sin egen blogg.
    MEN
    Här har jag något för dig:)
    http://home.swipnet.se/lf/ansokan.htm
    Gå in och njut av språket

    SvaraRadera
  21. Tror inte att Bitterblogg är något för dej! Dom som kommenterar dumt för att såra är väl inga man gitter spilla värdefull bloggtid på ändå! Jag tycker du varvar på rätt bra ändå med bitska inlägg varvat med solsken och skämsstövlar..;D Kramar till dej från mej!

    SvaraRadera
  22. Väldigt lågt att skriva elaka kommentarer och dessutom anonymt. Bry dig inte, som sagt, det är lågt och de som inte kan stå för det de skriver är ynklingar.

    SvaraRadera

Ja, och...?