QUE??? Norsk og svensk ordliste i rubriklinjen här -----------------------------------------> lyft blicken ett hack upp!

*********************************************************************************************************

07 januari 2010

Unga vuxna

Sonen är som bekant hemma, och i några dagar har vi haft besök av en studieväninna till honom. För det första måste jag få säga hur roligt det är att han fortfarande tar hem vänner på besök här hos oss! För det andra måste jag också få säga hur rikt det känns att få ta del av vad unga människor tycker och tänker idag. Många är så kloka! Dom jobbar på som bara rackarn med studier, deltidsjobb mm och har ändå tid över till föräldrar, mor- och farföräldrar samt vänner
från förr och nu. Även ett engagemang för världen och vad som händer i den, finns.

Sonen är en duktig lyssnare, och förskräckligt duktig på att bena ut och sätta ting på plats. Jag drar ofta nytta av det, det gäller att vara ödmjuk även för de yngre! Sonens väninna hade godheten att ta sej tid och sitta och prata med mej, så lyckligt! Tjejer tänker annorlunda än killar, och det är en ynnest att få lyssna och begrunda, samt diskutera ihop!

Har du unga vuxna i din närhet? Lyssnar du? Tar du dej tid?
Det borde du.

17 kommentarer:

  1. Jag har tonåringar runt mig på daglig basis, och det är jag glad för!
    De är för det mesta, faktiskt, betydligt smartare och mer klarsynta än vuxna.

    SvaraRadera
  2. Jag har inga unga vuxna i min närhet, tyvärr. Men om några år är ju mina barn där och då hoppas jag att jag har jättebra kontakt med dem och deras vänner.

    SvaraRadera
  3. Jag harm tonåringar i min närhet, dagligen... Men tyvär, blir det inte att man pratar så mycket på det viset du beskriver det... eller det kanske man gör, fast man inte tänker på det! Dagliga små pratstunder :O)

    SvaraRadera
  4. Jag håller med dig unga vuxna är värda att lyssna på. Det har mycket klokt att säga. Även på jobbet tycker jag det är fantastiskt när man får unga vuxna som nya arbetskamrater de har mycket att tillföra och själv har man rutinen och erfarenheten att delge.

    SvaraRadera
  5. Min minsta syster är 20 och har precis flyttat halva Sveriges längd för att läsa på universitetet. Jag lyssnar och det är tyst. Tydligen så räknas inte största storasyster att prata med när man har flera att välja på!

    Men behöver hon skjuts eller groggvirke, ja då tjabblas det :)

    SvaraRadera
  6. Jag hoppas kunna göra det när mina barn blir unga vuxna.
    Känner mig nästan själv som ung vuxen ibland faktiskt, hihi.

    SvaraRadera
  7. Nej, jag har inga undgomar/unga vuxna/ i min närhet, men hade jag haft det så hade jag lyssnat!
    Däremot känner jag precis samma grej inför pensionärer. De slår mitt hjärta lite alldeles särskilt för. Jag tycker om att prata o dricka kaffe med dem och snicksnacka på busshålsplatsen.
    Någon gång när jag får tid skulle jag vilja jobba med att ge gamla människor livskvalitet.
    Och jag skulle gärna gå hem som volontär och dricka kaffe ohc prata en stund med dem.
    Nu bliev det inte unga vuxna, men väl om gamla vuxna!

    SvaraRadera
  8. Ja det har jag, och jag lyssnar gärna. Kanske därför som jag har så bra kontakt med dom också...

    SvaraRadera
  9. Japp och japp.
    Jag har och jag lyssnar vilket leder till att de lyssnar.

    Markattan, tacksam för det

    SvaraRadera
  10. Jag får min dagliga dos på jobbet genom unga arbetskamrater. Kan vara både stimulerande och ibland frustrerande :) Kloka individer gör man bäst i att lyssna till oavsett ålder.

    SvaraRadera
  11. Jag har och jag lyssnar också. Det är roligt, intressant och vääääldigt lärorikt! Man stelnar liksom inte till i sinnet, det är skönt.

    SvaraRadera
  12. Jorå, med en fjoris+hennes kompisar så blir det en pratande. Inte alltid att jag får vara med men i bland så...
    Jag behöver det för att inte bli för "antik" som dottern tycker ibland ;)

    SvaraRadera
  13. Det ingår liksom i mitt jobb så nog lyssnar jag ;-) Nästan så att jag inte orkar lyssna lika mycket hemma vilket inte är bra och kan ge mig dåligt samvete...

    SvaraRadera
  14. Mjae, har inte så många i den åldern omkring mig.
    Tyvärr faktiskt.

    Och tackar för att du har min blogg som veckans balla blogg ;)
    Det var jättekul.
    Tack igen kära du.

    SvaraRadera
  15. små pratstunder med unga vuxna döttrar vid middagbordet, på shoppingturen, i skogen, framför datorn. De är värda guld!!!
    De har en annan syn på saker och ting och ser på livet ur en annan vinkel.
    Självklart måste vi lyssna och ta till oss vad de har att säga.

    SvaraRadera
  16. Så trivelig lesning :) Jeg hadde det kjempekoselig på besøk. Og koste meg med at vi også kunne prate litt, vi damene! Ses igjen i påsken ;-)

    Klem fra Sonens väninna

    SvaraRadera
  17. Jag har två 16-åriga tjejer härhemma så huset tenderar att vara fullt av unga människor. Jag pratar massor med dem och förde faktiskt nyligen ett 3,5 timmar långt samtal med en 15-årig kille på bussen Luleå-Umeå. Vi avhandlade det mesta från mobbing till sex, alkohol och skola. Han utifrån tonårsperspektivet och jag som förälder. När vi var framme i Umeå så sa jag med ett skratt: Oj, det blev ett långt och djupt samtal. Svaret blev: Ja, men du var himla lätt att prata med också!! DET gjorde min dag! :o)

    SvaraRadera

Ja, och...?