QUE??? Norsk og svensk ordliste i rubriklinjen här -----------------------------------------> lyft blicken ett hack upp!

*********************************************************************************************************

11 januari 2010

Jag - en moraltant?

Alltså. Så här är det: Vi bor i ett radhusområde typ HSB, där vi visserligen äger vårt eget hus, men också ingår i ett kooperativ med gemensamma rättigheter och skyldigheter rörande boeendeformen. Styrelsen och de olika undergrupperna väljs av oss alla på årsmötet. Och det är här moraltanten börjar fundera:

Ska man inte kunna förvänta att dom som sitter i styrelsen eller i grupperna följer dom gemensamma regler vi har?

För mej blir det lite fel när det sitter folk på sådana poster och sen gladeligen gir blaffen (skiter i) i reglerna! Det är möjligt jag är gammaldags men jag tycker dom ska gå före med gott exempel.

T ex: vi bor trångt inpå varandra; därför ska man ta hänsyn till andra vad det gäller husdjur. Eller: vi ska låsa garageporten till det gemensamma garaget när vi har tagit vår egen bil.

 Hur faen kan man bara skita i sånt??

Jag gillar inte grannens hund i min trädgård, jag gillar heller inte grannens katt på min diskbänk! Och jag blir arg när min och andras bilar blir vandaliserade, eller får däcken sönderskurna eller rentav blir stulna, bara för att nån annan som redan tagit sin bil sen skiter i vad som händer med dom som står kvar! Detta bara för att man inte orkar lätta på gumpen och gå ut och låsa efter sej. Eller som nån svarat: "jamen jag har bilnyckeln o garagenyckeln på samma knippe, och då måste jag ju stanna motorn!"

Nä. Jag tycker det är fel. Men visst: det är svårt att få folk till att ta sådana förtroendeuppdrag, så man får väl vara själaglad att nån gör det. Så får man bara leva med andras djur inpå öronen och i mackan, och hoppas att dom tar en annan bil än min.

Men jag ska fortsätta säja ifrån. Stolt över att vara en gnatkärring!

20 kommentarer:

  1. MEEHH...var är den berömda huggtanden?! och Onda ögat?! bara fram med det, sätt dej vid datorn o skriv ett kort snäsigt informativt brev om att reglerna gäller alla. jag hade blivit störtsur. bor man så, ska det som sagt följas regler! morra morra moral-tant jag med då) kramen!!!

    SvaraRadera
  2. Det gör du rätt i att säga ifrån. Regler är regler och ska vara lika för alla!
    Kram.

    SvaraRadera
  3. Härliga takter! På dem bara! Varje förening, by och stad behöver någon med lite kärringtakter i sig. Själv hade jag blivit galen av andras äckliga husdjur. Min bil kunde dock gärna få bli stulen så att min man inser att vi måste köpa en nyare...

    SvaraRadera
  4. Jamengud! Såklart man måste säga ifrån! Regler ska väl gälla för alla? Jag avskyr när människor tror sig stå över andra!

    SvaraRadera
  5. Fram med Huggtand och Onda Ögat!
    *Beamar över extra kraft och tryck till dig*

    Kramar!

    SvaraRadera
  6. Ge dom vad dom tål!
    Jag tycker precis som du.
    Samma med politiker. Jag vet att dom inte är mer än människor men jag anser att dom ska försöka leva som dom lär.

    Jag blir också förbannand när folk struntar i regler, sitter dom då i styrelsen så tycker man ju att dom borde veta bättre.

    Ryt till och ge dom onda ögat!!
    Kram!!

    SvaraRadera
  7. Jag är också en sådan som kan bli HELT skogstokig på allt sådant! Jag blir GALEN bara jag läser detta.
    Tröttsamma människor, vad är det för fel på folk?

    SvaraRadera
  8. På dom bara. Ja vill heller inte ha allas katter runt min lägenhet som bajsar i min rabbat med superfina å smaskiga rabarber. Ja vill heller inte ha en massa lösa hundar runt min dörr när ja går ut med min heffaklump.

    å så många bilar som blir förstörda här, kolla hur det gick för min valle, stog ute i några timmar å då stal dom mina börgtärningar, mobil laddare, men tärningarna fick ja tillbaka.

    SvaraRadera
  9. Sånt där slarv blir jag alldeles tokig på! Och inte fan ska man bli sedd som någon gnälltant bara för att man påpekar sånt som helt uppenbart borde skötas bättre. På dom bara!

    SvaraRadera
  10. Tycker inte du är nån moraltant för att du säger ifrån om sånt som borde vara självklart. Helsicke, bestämt är bestämt och det av en anledning.
    Gå in på "Arga lappen. se" och hämta inspiration till en egen arg lapp. Eller ett gott skratt.
    Stå på dig, tanten. Annars gör någon annan det...

    SvaraRadera
  11. Gnatkärringar är det bästa! Always.

    SvaraRadera
  12. Exakt så här, ur en gryende gnista av förtret, avund och missnöje, uppstår krig mellan nationer. Men för all del gnata på...

    SvaraRadera
  13. Ja, nån fecking ordning får det ju vara! Även i Oslo tänker jag.

    SvaraRadera
  14. Du gör helt rätt så bara stå på dig!

    SvaraRadera
  15. Och sen, när huggtanden är fullt utfälld, går du bulleribas in till mig och hyfsar en Sverigedemokrat.

    Markattan, för ett litet krig just nu, både mot de som inte följer regler och de som bär sig åt som svin

    SvaraRadera
  16. Du är ju inte direkt lam i käften så se till att vidga den lite. Sånt där blir jag så jäkla förbannad på. Nonchalans och idioti.

    Och dina jävla grannar kan skatta sig lyckliga över att inte jag bor där. Let me tell you.

    SvaraRadera
  17. Vad bra att du reagerar! Säkert finns det de som inte vågar, är tysta och lider.. Stå på dig, klart de ska följa reglerna!

    SvaraRadera
  18. regler är till för att följas, jag vet en annan bostadsförening som hade sm regel att den som INTE låste efter sej i garaget blev vräkt ögonaböj för att dom inte respekterade andras egendom,,,stå på dej,,heja heja heja!

    SvaraRadera
  19. Inte nog med att de som sitter i styrelsen ska vara förebilder, de ska säga ifrån när andra gör fel. Väljer man att anta en sådan förtroendepost, måste man se till att man är oklanderlig. Ju mer makt/kunnskap - ju mer ansvar! Basta bom!

    SvaraRadera
  20. Åh! Bor i liknande område! Med liknande styrelse och förtroendevalda. Hög igenkänningsfaktor! Och du! Gnatkärringar är de bästa kärringar som finns! Annars stannade det här samhället och det bleve total anarki. Och det vill vi ju inte! Gnata på du!

    SvaraRadera

Ja, och...?