QUE??? Norsk og svensk ordliste i rubriklinjen här -----------------------------------------> lyft blicken ett hack upp!

*********************************************************************************************************

24 januari 2010

Fickor

Idag ska jag fälla in fickor i en svart kort ulljacka jag slog klorna i på rean hos Mexx. Jättefin klassisk modell med knytskärp till men så himla opraktiskt utan fickor! Dessutom tänkte jag verkligen göra mej till genom att sätta dit blixtlås också.

Så här gör man:

1. Först sprätter man upp en lagom bit av framsidans insnitt,
    ungefär där man vill ha fickorna.
2. Sen måste man förstärka bägge ändarna med ett par
    stygn extra, så sömmen inte går upp mer.
3. Därefter öppnas fållen nertill därbak, så man kommer åt att
    jobba på insidan av jackan.
4. Sy dit blixtlåset.
5. Så klipper man till en lagom stor fickpåse, som man sen
    syr dit i sömmarna ovanpå blixtlåsen.
6. Sy ihop fickpåsen, och fäst den lite upptill på insidan.
7. Sy ihop öppningen i fållen för hand.

Voilá! Färdigt!

9 kommentarer:

  1. Ok, då kan man alltså skicka till dig om man en dag behöver hjälp med det där? ;)

    SvaraRadera
  2. Skulle jag aldrig greja, men hoppas det blir bra, på din jacka :O)
    Ha en härlig söndag!

    SvaraRadera
  3. Härligt! Det gäller att vara uppfinningsrik :-)

    Kram

    SvaraRadera
  4. Ja så ska en slipsten dras, eller en ficka fixas snarare. Duktigt av dig.

    Nu får du hjälpa till att hyfsa Sverigedemokraterna lite till.

    Markattan, som vanligt ute och blogghorar för den goda sakens skull

    SvaraRadera
  5. Jag är mållös! Det verkar så lätt när du skriver det men jag anar en verklig utmaning!

    SvaraRadera
  6. Ledsen. Slutade läsa när jag kom till blixtlås ;D Sånt där kommer jag aldrig att ge mig på...

    SvaraRadera
  7. Hmm.. Det där lät ju plättlätt.. Eller inte!
    Själv har jag problem med raksöm! Kan lova att jag skickar ett SOS till dig nästa gång jag målat in mig i ett hörn vid sömnad! Imponerande!

    SvaraRadera
  8. Jag tackar för den utförliga beskrivningen!

    Om jag får för mig att köpa en jacka och absolut vill ha fickor och blixtlås så kommer jag att köpa mig just en sådann!

    DET är Voilá färdigt!!

    Ps. från en som är jäkligt avis på att du kan få till det ;)

    SvaraRadera
  9. Jag hängde inte med i beskrivningen precis, men håller helt med dig att man inte kan ha en jacka utan fickor ;)

    SvaraRadera

Ja, och...?